Jak probíhá výuka pod palbou: vzdělávání ukrajinských dětí ve válce

Publikováno: 30. 6. 2025 Doba čtení: 4 minuty

V roce 2024 potřebovaly v Ukrajině humanitární pomoc téměř tři miliony dětí. Více než jeden milion z nich nutně potřeboval podporu ve vzdělávání. Ruská agrese zasáhla tisíce škol, které byly zničeny nebo vážně poškozeny. Mnoho rodin muselo uprchnout ze svých domovů, děti se učily v bezpečnostních krytech, improvizovaných třídách nebo výhradně online. Každodenní realitou se staly varovné sirény, stres, nedostatek bezpečných prostor a úbytek motivace – to vše výrazně ztěžovalo výuku nejen dětem, ale i učitelům.

Pomáháme ukrajinským dětem, aby se mohly vrátit k výuce – osobně i online. Ať už jde o zrekonstruované školy, dočasná výuková centra nebo digitální centra, naším cílem je, aby bylo vzdělávání bezpečné, dostupné a kvalitní pro každé dítě. Zvláštní důraz klademe na podporu těch, kteří žijí v blízkosti frontové linie, kde jsou podmínky nejtěžší. 

Jak probíhá výuka pod palbou: vzdělávání ukrajinských dětí ve válce
© Foto: Alberto Lores

Bezpečné a inkluzivní výukové prostředí

V Ukrajině bylo v důsledku ostřelování a bombardování poškozeno téměř 4 000 škol, přičemž 365 z nich bylo zcela zničeno. Bezpečné, dostupné a inkluzivní prostředí je přitom klíčové pro duševní pohodu dětí i jejich schopnost soustředit se a učit. Proto pomáháme s opravami škol a budováním dočasných výukových prostor v bezpečnostních krytech – tam, kde děti mohou studovat beze strachu a v bezpečí.

Například na gymnáziu č. 42 v Kryvém Rihu poškodil výbuch část střechy a rozbil téměř všechna okna. Abychom mohli výuku obnovit, museli jsme vytvořit bezpečný a plně vybavený kryt. Z vlhkého sklepa jsme vybudovali moderní, světlé třídy s větráním, osvětlením, toaletami, nábytkem i místnostmi pro individuální výuku. Díky této proměně se do školy mohlo vrátit 500 dětí. 

„Nešlo jen o kosmetické opravy, ale o kompletní rekonstrukci. Naše budova je stará téměř 70 let a museli jsme při opravách jít až na cihly. To nám ale umožnilo vrátit do výuky ještě více dětí,“ říká ředitelka školy Alyona Kornieva.

Digitální vzdělávací centra pro děti, které se nemohou vrátit do škol

V oblastech, kde je kvůli bezpečnostní situaci zakázána prezenční výuka, pomáháme zřizovat digitální vzdělávací centra. Tato místa dávají dětem možnost připojit se k online výuce, využívat počítače, získat podporu od školených facilitátorů a zapojit se do aktivit, které rozvíjejí nejen znalosti, ale i sociální vazby – od workshopů až po sportovní hry.

„Cílem centra je umožnit dětem, které doma nemají počítač nebo internet, přístup ke vzdělání. Dopoledne sem mohou přijít na výuku a odpoledne dělat kreativní činnosti. Naši lektoři nabízejí workshopy, lekce počítačové gramotnosti, sezení s psychology nebo logopedy a kreativní večery,“ vysvětluje Iryna Kolupaieva, koordinátorka vzdělávání v Člověku v tísni.

Jedno z těchto center v Charkivské oblasti navštěvuje i devítiletá Sofie. Stejně jako tisíce dalších ukrajinských dětí se učí online a postrádá běžnou sociální interakci se spolužáky. Pro mnohé rodiny je online vzdělávání navíc jediná dostupná forma výuky. 

„Je to nesmírně důležité, zejména pro rodiny s mnoha dětmi, které si nemohou dovolit počítač pro každé z nich. A je to životně důležité pro rodiny, kde všichni dospělí pracují a nemá kdo zůstat s dítětem doma,“ dodává Sofiina matka Liudmyla.

Jak děti dohánějí ztracené vzdělání

Pandemie covidu-19 a ruská agrese v Ukrajině způsobily u dětí výrazné zaostávání ve vzdělávání. Kvůli přechodu na online výuku, častým náletům a nestabilnímu připojení k internetu ztratilo mnoho dětí přístup ke ke kvalitní a pravidelné výuce. Nejvíce byly zasaženy mladší děti a žáci z venkovských oblastí, kde je omezený přístup k technologiím i dopravě.

Abychom žákům pomohli dohnat zameškanou látku, spustili jsme program Catch-Up. Ten pomáhá identifikovat mezery ve znalostech a poskytuje dětem cílenou podporu. Učitelé procházejí speciálním školením, aby mohli přizpůsobit výuku a identifikovat děti, které potřebují individuální pomoc. Výuka probíhá v malých skupinkách, kde se žákům dostává od lektorů větší pozornosti a osobního vedení. Díky tomu se postupně vracejí ke stabilnímu a efektivnímu učení. 

„Naše ukrajinština je krásná. Chci se ten jazyk pořádně naučit. Jsem ráda, že mám možnost navštěvovat hodiny ukrajinštiny navíc. Jsou poutavé – hrajeme hry a nikdy to nevypadá jako běžná hodina. Cítím, jak se mé znalosti zlepšují,“ říká Diana, která navštěvuje doučování ukrajinštiny.

Podpora duševního zdraví a emoční odolnosti

Vzdělávání v Ukrajině v čase války zdaleka neznamená jen opravy školních budov nebo distribuci učebnic. Naše pomoc je komplexní a zaměřuje se také na posilování emoční odolnosti, duševního zdraví a celkové pohody dětí i učitelů.

Naše mobilní týmy psychologů a sociálních pracovníků pomáhají dětem vyrovnat se se stresem, vedou logopedická sezení, pracují ve skupinách i individuálně. Školíme také učitele – pomáháme jim předcházet syndromu vyhoření a poskytujeme psychologickou první pomoc, kterou mohou využít pro sebe i pro své žáky.

Velký důraz klademe na sociálně-emoční učení, které pomáhá dětem rozvíjet emoční inteligenci, zvládat náročné situace a budovat vztahy. Učitele podporujeme v tom, aby tyto prvky začleňovali do každodenní výuky.

V našich prostorách přátelských k dětem se děti mohou nejen učit, ale také odpočívat, hrát si, navazovat kontakty s vrstevníky a zotavovat se pod dohledem odborníků v bezpečném a podpůrném prostředí. 

Silnější školní komunity slouží jako hybatelé změn

Pro zajištění bezpečného, dostupného a inkluzivního vzdělávání zakládáme ve školách výbory pro zlepšení školní docházky. Tyto skupiny tvoří děti, učitelé a vychovatelé, kteří společně posuzují potřeby školy, stanovují priority a vytvářejí akční plány na zlepšení školního prostředí.

Nejde jen o dílčí změny – cílem je posílit samotné školní komunity, aby se staly aktivními tvůrci řešení. Dáváme prostor těm, kdo ve škole žijí každý den, aby ji společně měnili k lepšímu. 

„Školy nejsou jen budovy – jsou to živé komunity. Zapojením dětí, učitelů a vychovatelů do společného utváření školního prostředí vytváříme prostory, které odrážejí jejich potřeby a podporují jejich učení a pohodu.

Jde o to dát komunitám možnost podílet se na tom, jak se vzdělávání přebudovává a nově pojímá – povzbudit je, aby se ve svém prostředí staly aktivními hybateli změn. Jde také o to, abychom pomohli dospělým vnímat děti jako rovnocenné partnery v rozhovorech o jejich komunitě,“ říká Agata Kolodziej, technická vedoucí oddělení vzdělávání společnosti Člověk v tísni. 

Naše vzdělávací strategie propojuje různé oblasti podpory s cílem zajistit bezpečné, kvalitní a bezbariérové vzdělávání pro všechny. Chceme vytvářet podmínky, v nichž má každé dítě – navzdory válce – šanci učit se a rozvíjet se.

Autor: Člověk v tísni

Související články