"Osvědčil se mi otevřený přístup," říká Petr Jeřábek

Publikováno: 21. 2. 2013 Doba čtení: 2 minuty
©

Petr Jeřábek pracuje ve firmě vyrábějící zdravotnické prostředky u Slaného. Od začátku léta 2008 dělá pro Člověka v tísni v Kladně dobrovolnickou práci. "Od té doby jsem doučoval 3 děti, spíš starší," říká v krátkém rozhovoru.

"Když se budu bavit o současném klientovi, tak musím říct, že jsem ze začátku vnímal jistou rezignaci, jak ze strany doučovaného dítěte, tak ze strany otce. Nyní je to lepší, povedlo se námpřesvědčit chlapce, aby si vybral odborné učiliště místo nějakého „ústavu“, pro děti vycházející ze zvláštních škol," říká Petr.

Co je cílem individuálního doučování dětí a jak probíhá?

Pomoci dětem, které mají z hlediska školní výuky jakýkoli hendikep (sociální podmínky, situace v rodině, atd.), aby dosáhly lepších výsledků ve výuce, lépe se orientovaly a lépe „zapadly“ do kolektivu dětí ve škole.

Jaké jsou výhody individuální doučování oproti skupinovému?

Jednoznačně je to v pozornosti, kterou může doučující věnovat pouze jednomu dítěti. Doučování je intenzivnější, je možné se více přizpůsobit konkrétním potřebám a soustředit se na oblasti, se kterými má dítě ve škole problém.

Jak probíhá prvotní kontakt s rodinou? Jsou reakce spíš pozitivní nebo negativní?

Nemám moc zkušeností, zatím jsem doučoval pouze ve dvou rodinách. Reakce byly spíše pozitivní. Osvědčil se mi otevřený přístup.

Jak na tebe reagují děti, které doučuješ? Jak jejich rodiče?

Děti reagují pozitivně, myslím že jim dělá dobře pozornost, kterou jim někdo věnuje (na rozdíl od přístupu učitelů ve škole). Podobně to berou rodiče.

Můžou podobné programy, jako je individuální doučování, přispět k celkovému zlepšení v oblasti vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit? Co je potřeba obecně udělat pro zvýšení vzdělanosti těchto dětí?

Mohou, podle mě je to třeba brát jako součást integrace v rámci školy. Tahle forma integrace asi u nás začíná fungovat lépe.

Autor: Martin Kovalčík, mediální koordinátor PSI