Předčasné sňatky, nedostatek peněz, menstruace. Co brání nepálským dívkám ve vzdělání?
Publikováno: 23. 7. 2024 Doba čtení: 4 minutyTéměř 28 % dívek v nepálském regionu Terai nedokončí základní školní docházku. Přitom právě vzdělání je jedním z klíčových faktorů pro ekonomický růst země. Klára Bílková v loňském roce strávila na nepálské misi Člověka v tísni 3 měsíce. Projížděla dlouhými nížinami regionu Terai, kterému se díky své úrodnosti říká rýžová mísa Nepálu. Mluvila s dívkami z různých společenských skupin o tom, proč by si přály studovat a jaké překážky před nimi nejčastěji stojí. Tyto překážky jsme v rámci projektu „Leave No Girl Behind“ pomáhali dívkám překonat. Vzdělávacími kurzy prošlo celkem 9 497 dívek.
Hlavním důvodem vysokého počtu dívek bez dokončené školní docházky jsou kromě chudoby časté sňatky v nízkém věku. V Terai je nejvyšší procento předčasných sňatků z celého Nepálu, 33,4 % v porovnání s celostátním průměrem, který je 24,5 %. „Sňatek často domlouvají rodiče. Stává se ale i to, že se do sebe dva mladí lidé zamilují a na pár dní utečou mimo vesnici. Když se vrátí, jsou svými rodinami a sousedy považováni za sezdané,“ říká Klára, která pracuje jako podpora nepálské mise z centrály v Praze.
Pokud je svatba domluvená rodiči, kvůli smíšeným třídám ve školách mají rodiče někdy strach, že se dívky zamilují do někoho jiného. A tak je vdávají dřív, než školní docházku dokončí. Některé rodiny ale dívky nechávají studovat do 10. třídy, tedy do dokončení základní školní docházky. Poté už se ale dívky často vdají a další vzdělávání není možné, protože se tu o domácnost a rodinu starají zásadně ženy.
Jsou ale i rodiny, které by své dcery ve vzdělání chtěly podporovat. Školy jsou ale daleko a rodiče si náklady spojené s dopravou nemohou dovolit.
Spousta dívek školu vynechává v době menstruace. Ve školách totiž chybí oddělené toalety. Zároveň si některé dívky nemohou dovolit kupovat menstruační pomůcky. Ty by jim sice měla zdarma dodávat lokální vláda, ne vždy je tomu ale tak. Menstruační chudoba je v zemích jihovýchodní Asie častým problémem.
Díky kurzům jde školní docházku doplnit
Dívkám, které školní docházku nedokončily nebo které do školy nechodily vůbec, nabízíme možnost účastnit se 10 měsíčního kurzu, ve kterém se učí nepálštinu, číst, psát a počítat. Po absolvování kurzu mohou nastoupit zpět do školy, kde mají možnost každý den po vyučování zůstat a jejich učitelky jim s doháněním učiva pomáhají. Dívkám poskytujeme také finanční prostředky, aby si mohly nakoupit přesně ty pomůcky, které každá z nich potřebuje. „Podle učitelů, se kterými jsem mluvila, jsou dívky, které prošly doučovacími kurzy následně ve výuce mnohem aktivnější než ostatní žáci.“
V několika školách jsme podpořili výstavbu vodovodních kohoutků, oddělených toalet a šaten, kde se dívky mohou převlékat. Nemusí tak v době menstruace zůstávat doma.
V okrese Rautahat nacházející se v provincii Madhesh jsme navázali spolupráci s lokální vládou, která tu založila banku na vložky a dívkám každý měsíc distribuuje vložky zdarma. Podporujeme školu v organizaci workshopů, kde se dívky učí vyrábět si pratelné hygienické pomůcky. Ty své zkušenosti potom předávají ženám ve svých rodinách.
Naučit se šít a založit vlastní podnikání
Po dokončení vzdělávacích kurzů v komunitních centrech ale není nutné nastoupit hned do školy. Absolventkám poskytujeme také kurzy, kde se učí šít, vyrábět hračky nebo například vonné tyčinky. Na založení vlastního podnikání jim poskytujeme finance potřebné k tomu, aby mohly začít.
„Dívky, se kterými jsme měla možnost se setkat a promluvit si, jsou všechny vdané. Domluvily se ale se svými manžely a rodinami, že se na dobu kurzu nastěhují ke svým rodičům. Většina z nich plánuje založit si vlastní podnikání,“ doplňuje Klára.
Tento projekt mohl být realizován díky finanční podpoře Klubu přátel a dalších dárců.
Aarambha projekt
- Projekt Aarambha byl realizován v provincii Madhesh v okresech Rautahat a Bara s cílem zlepšit životní šance dospívajících dívek (10-19 let), které nechodí do školy.
- V rámci projektu se vedle kurzů konala také výuka, která měla tyto dívky podpořit a přimět k realizaci jejich životních plánů. Ve školách i v komunitách, kde absolventky začaly podnikat nebo pokračovaly ve vzdělávání ve školách, byl uspořádán genderově transformační workshop (GTW).
- Cílem obou přístupů je posílit dívky, aby mohly realizovat své plány. GTW se zaměřily na zmírnění genderově podmíněného násilí, společensky škodlivých praktik, jako jsou dětské sňatky, systém věna a další omezující společenské překážky bránící dívkám ve vzdělávání.
Cílem projektu Aarambha je zvýšit životní šance marginalizovaných dívek poskytováním základního vzdělání v prostředí neformálního vzdělávání, konkrétně prostřednictvím dostupných komunitních vzdělávacích center, kterých se otevřelo v rámci projektu 462 ve 21 okresech v Bare a Rautahatu. Po úspěšném absolvování zrychlených vzdělávacích kurzů v těchto centrech mohli absolventi buď přejít do formální školní docházky do 1. až 9. třídy, nebo si zvýšit kvalifikaci prostřednictvím školení v technických/profesních dovednostech. Dále obdrželi potřebné vybavení. Intervence v oblasti vzdělávání i zaměstnatelnosti byly úspěšné při řešení problematiky předčasných sňatků a odbourávání škodlivých společenských norem. Z 9 497 zapsaných dívek jich 8 122 úspěšně absolvovalo a vytvořilo si plány, aby dosáhly svých cílů.
Ze zapsaných dívek 4 986 přešlo do školy, aby pokračovaly ve studiu, a 2 347 si zvolilo technické a odborné vzdělávání a přípravu (TVET). Projekt také důsledně sledoval pokroky dívek ve vzdělávání prostřednictvím hodnocení jak v oblasti formálního vzdělávání, tak v oblasti TVET.