Ukrajinci ve spotu děkují Čechům za přijetí. Svěrák, Kovy, Gondíková a další protagonisté sami při krizi pomáhali
Publikováno: 19. 8. 2022 Doba čtení: 3 minutyUprchlíci, marketéři, umělci a nevládní organizace se spojili při natáčení reklamního spotu. Vyslechli si stovky příběhů, ve kterých Ukrajinci zdůrazňovali vděčnost za přijetí a pomoc jejich zemi. Tvůrci se proto rozhodli věnovat svůj čas a dát jim prostor pro vyjádření. Mediální agentura AtMedia, desítky médií, poskytovatelé reklamních ploch a vybraná kina je podpoří pro bono, reklamní agentura Zaraguza i produkční společnost Stink se vzdali nároku na honorář. Nevládní organizace podpoří kampaň na sociálních sítích.
"Při tvorbě spotu jsme si vyslechli hodně lidí z Ukrajiny, ale také příběhy Čechů, kteří se zapojili do pomoci. Každý z nich byl výjimečný a přemýšleli jsme o nich ještě dlouho po setkání. Uvědomili jsme si, že právě díky velkému počtu těchto lidí se zde Ukrajinci cítí bezpečněji a jsou víc přijímáni," říká Roman Biath z agentury Zaraguza, která spot vytvořila. „Hodně z Ukrajinců také zmiňovalo, že by nám nějak rádi poděkovali, tak jsme se to rozhodli spojit,“ dodává Biath.
Chtěli jsme podpořit to pozitivní, co nás ruská agrese a solidarita s Ukrajinci naučila. Jen v Člověku v tísni denně pomáháme řešit stovky případů, především ukrajinských matek a jejich dětí, podporujeme je ve vzdělání nebo jim pomáháme vyjednat bydlení. Představujeme ale jen střípek v mimořádném úsilí a vstřícnosti, kterou projevila česká společnost jako celek. S trochou nadsázky mohu říci, že takhle nějak jsem si v roce 89 představoval, že budeme jako společnost schopni fungovat,“ říká ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek.
Třikrát o pomoci Česka Ukrajině v mezinárodním srovnání
- Jsme 3. nejčastějším cílem Ukrajinců prchajících před válkou ze států EU. Zároveň jsme zemí s největším počtem ukrajinských uprchlíků v přepočtu na obyvatele na světě (k 17. 8. přes 400 tisíc lidí, zdroj UNHCR)
- ČR je 3. mezi zeměmi EU, 7. na světě ve výši závazku poskytnutí humanitární pomoci Ukrajině (0,11 miliard EUR k 18. 8., zdroj: Kiel Institute, Ukraine Support Tracker)
- Na 6. místě na světě je Česko ve vojenské pomoci a dodávkách materiálu (k 18. 8. byla v hodnotě 0,341 miliard EUR, zdroj: Kiel Institute, Ukraine Support Tracker)
Nejlepší boršč vaří Liudmyla
Natáčelo se například na hlavním nádraží, v Roztokách u Prahy, kde od začátku uprchlíkům pomáhají, nebo na kolejích Větrník, kde je ubytováno několik desítek ukrajinských rodin, včetně hlavní postavy spotu paní Liudmyly.
Ta přijela do Česka s dcerou a jako bývala učitelka pro první stupeň se hned zapojila do pomoci. Hraje si s dětmi. doučuje děti i dospělé nebo pomáhá distribuovat informace ostatním. "Její boršč mají dobrovolníci zdaleka nejraději spolu s jejím vřelým úsměvem, který nám všem dodává sílu," přidává další střípky příběhu Martina Cílková, krizová koordinátorka ubytování pro uprchlíky Českého Červeného kříže.
Nouzové ubytování na koleji Větrník vzniklo začalo v polovině března téměř od nuly. Dobrovolnici stavěli nábytek, sháněli spotrebice nebo překládali. "Celkově se nám vystřídalo okolo 500 dobrovolníků, kteří odpracovali více než 6000 hodin. A bez nich bych to opravdu nikdy nešlo," komentuje Kateřina Junáková, která je na místě koordinovala.
Pro Ukrajince jsme všichni hvězdy
"České protagonisty jsme oslovili podle toho, zda skutečně pomáhali. A Zdeňka Svěráka, Karla Kováře nebo Adélu Gondíkovou vybrali také podle toho, jak sami reprezentují různé skupiny české společnosti,“ říká Roman Biath. „Sami Ukrajinci je přitom neznají, trochu jim splýváme, a proto děkují všem Čechům najednou,“ dodává Roman Biath ze Zaraguzy, která vytváří kampaně pro největší značky v naší zemi.
Produkci zajistila agentura Stink, která se dlouhodobě podporuje občanskou společnosti a konkrétní nevládní organizace. „Ukrajinským uprchlíkům pomáhá každý z nás, každý dle svých možností, ale tady se naskytla příležitost udělat něco většího, snad i s větším dosahem a v oboru, který důvěrně známe a umíme. Proto jsme nesmírně rádi, že v naší produkci vznikl spot, na kterém spolupracovali lidé z agentury, nevládek, lidé z filmového štábu, naši přátelé i ukrajinští uprchlíci, kterých jsme díky natáčení poznali hodně,“ říká Kristina Přikrylová z agentury Stink.