„Až vyrostu, chci pracovat v nemocnici,“ říká čtrnáctiletá Aasmin z Nepálu 

Publikováno: 23. 1. 2023 Doba čtení: 4 minuty
Asmin Khatun, a girl with disability, supported by UKaid funded Aarambha project. She was enrolled in 9-month CLC then re-enrolled in school. She was also supported for her eye treatment.
© Saikshya Nepal, SODCC

Je pochmurné prosincové ráno v okrese Bara v Madhesh Pradesh v jižním Nepálu. Čtrnáctiletá Aasmin Khatun pomáhá své matce a babičce s chodem domácnosti. Aasmininy tři mladší sestry si hrají na dvoře. 

“Mám ráda, když je tma,” říká Aasmin, - sedí právě uprostřed místnosti se zrakem upřeným k žárovce. Zima v Nepálu je krutá, hlavně během velkých mrazů, kdy je šero a slunce v nedohlednu. V těchto dnech mají problém hlavně v domácnostech bez pořádného osvětlení. Kvůli mrazům často neotevírají ani okenice, a tak v domech téměř není vidět. 
“Mám ráda, když je tma,” říká Aasmin, - sedí právě uprostřed místnosti se zrakem upřeným k žárovce. Zima v Nepálu je krutá, hlavně během velkých mrazů, kdy je šero a slunce v nedohlednu. V těchto dnech mají problém hlavně v domácnostech bez pořádného osvětlení. Kvůli mrazům často neotevírají ani okenice, a tak v domech téměř není vidět.  

Aasmin žije se svou rodinou ve dvoupatrovém domě, který postavil její dědeček. Ten před pár lety podlehl nemoci covid-19. Do jejich domu je zavedena elektrika, ale mají problem s častými výpadky proudu. Aasminin otec je sice elektrikář, ale pracuje v dalekém Pandžábu v Indii jako sezónní dělník a nemá možnost dům opravit. 

Aasmin odešla ze školy, když jí bylo osm let. Kvůli chronickému onemocnění očí ji spolužáci často šikanovali a posmívali se jí. Rodiče ji sice odvezli do nemocnice na vyšetření, ale nemohli si dovolit zaplatit léčbu, kterou Aasmin potřebovala.  

Díky projektu Girls´ Education Challenege, který je financován projektem Aarambha a podporován agenturou UK Aid, dnes Aasmin opět chodí do školy. Z projektu byla také zaplacena její léčba a zakoupení brýlí, které si Aasmin nemohla dovolit. Kromě toho ve spolupráci s místní vládou získala Aasmin státní zdravotní pojištění a má každé tři měsíce nárok na 12 000 nepálských rupií. Její matka tyto peníze využívá na nákup psacích potřeb a dalších osobních věcí pro Aasmin.

V rámci projektu Girls´ Education Challenge, který financuje UK Aid, realizuje Člověk v tísni ve spolupráci s místními partnery Aasaman Nepal a District Coordinator Committee Social Organisation program Aarambha – Leave no Girl Behind. Jeho cílem je dostupnější vzdělání pro dospívající dívky ve věku 10-19 let, které jsou z různých důvodů mimo školní systém. Projekt se zaměřuje na zvýšení gramotnosti a znalosti matematiky, které napomáhají dívkám získat samostatnost, nezávislost a lepší postavení ve společnosti. 

Dívky navštěvují kurzy čtení a matematiky. Získávají zde také znalosti důležité k založení vlastního podnikání nebo jsou motivovány v návratu do školy, aby dokončily oficiální vzdělání. Aasmin navštěvovala tento kurz po dobu devíti měsíců a následně se zapsala zpět do školy. Poprosila také své rodiče, aby počkali s jejím provdáním, alespoň dokud nedovrší 20 let věku.

Aasmin je radši doma, protože ji sluneční svit pálí do očí. “Až vyrostu, chci pracovat v nemocnici,” říká. “Je to uvnitř a je možné tam pracovat v noci.” Aasmin bude ráda pracovat kdekoliv, kde nebude vystavena slunečnímu světlu. Svého snu se nevzdává, i když ví, že bude potřebovat spoustu síly a trpělivosti, aby ho dosáhla. „Moje rodina je chudá a musíme být velmi skromní, abychom vyšli s penězi. Chci dokončit školu, začít vydělávat a pomoci rodinnému rozpočtu,“ dodává.

Pro Aasmin a další děti žijící s postižením není přístup ke vzdělání snadný, zejména ve venkovských částech Nepálu. Nicméně i sousedé Aasmin podporují a motivují ji, aby se vrátila do školy a studium dokončila. „Opravdu jsem chtěla chodit do školy a dodělat si vzdělání, ale provdala jsem se, když jsem byla v jejím věku,“ říká sousedka, kterou jsem potkala cestou k Aasimině domu. „Pořád říkám Aasimině rodině, aby ji podpořili ve studiu, aby mohla dostudovat, najít si práci a starat se o ně. Pro Aasmin je požehnáním, že dostala šanci vrátit se do školy. Takové příležitosti jsou vzácné a je velké štěstí, že Aasmin takovou šanci dostala,“ dodává sousedka. 

Aasmin a dalších 9 496 dívek, které byly součástí projektu Aaramba, se učily nové věci a získaly vzdělání v širokém spektru různých témat, zaměřených mimo jiné i na tradiční nepálské zvyky, jako jsou dětské sňatky a tradiční systém věna. 
Autor: Aditi Aryal, PIN Communication Officer

Související články