Českolipský deník: Školáci potřebují pomoci. S pokračující online výukou klesá motivace dětí, říká Hana Dostálová

Českolipský deník: Školáci potřebují pomoci. S pokračující online výukou klesá motivace dětí, říká Hana Dostálová

29. 3. 2021

Loňský rok v dubnu ukázalo šetření České školní inspekce, že se do distanční výuky nezapojilo přibližně 10 tisíc dětí. Podle novějších průzkumů zůstává i po roce od začátku pandemie počet dětí odříznutých od výuky přibližně stejný. Na vině přitom mnohdy nebývá jen nedostatečné technické vybavení, nýbrž rodinné zázemí. O výuce dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí během pandemie mluvila koordinátorka Člověka v tísni Hana Dostálová v Českolipském deníku. 

Motivace a podpora rodiny představuje jeden z nejdůležitějších faktorů pro vzdělanostní dráhu každého dítěte. V České republice se s nízkou podporou ze strany rodičů setkávají tisíce dětí, což představuje problém zejména v době distanční výuky, kdy velkému množství takto znevýhodněným dětí nemá látku kdo vysvětlit. Ukazuje se tak, jak významné doučování pro děti je.

"Někdy pomáhá, že dítě má při individuálním doučování možnost se zeptat přesně na to, čemu nerozumí, a má dostatek času a prostoru látku pochopit, někdy více pomůže zábavně vzdělávací aspekt procházky s kvízem, kdy na chvíli dítě nemusí koukat na plazmovou obrazovku," říká Hana Dostálová.

Přispějte obětem koronaviru
Chci vstoupit do Klubu přátel

„Distanční výuka klade ještě větší nároky na kompetence rodičů a tam, kde z jakéhokoliv důvodu chybí, se dítě po čase začne ztrácet. Nepochopenou látku mu nemá kdo vysvětlit. Zároveň s pokračujícím onlinem klesá i motivace a zájem dětí,“ uvedla pro Českolipský deník koordinátorka vzdělávacích služeb v Liberci Hana Dostálová.

Chuť učit se ale ztrácejí i děti, které před pandemií měly motivace ke studiu dostatek. Jakmile totiž mají s pochopením nějaké nově probírané látky problém a nikdo jim jí nevysvětlí, mohou začít na své spolužáky ztrácet. Bez podpory takto vzniklé mezery jen těžko doženou. 

„Snažíme se o co nejvíce zábavnou formu učení. Někdy pomáhá, že dítě má při individuálním doučování možnost se zeptat přesně na to, čemu nerozumí, a má dostatek času a prostoru látku pochopit, někdy více pomůže zábavně vzdělávací aspekt procházky s kvízem, kdy na chvíli dítě nemusí koukat na plazmovou obrazovku,“ vysvětlila pro Českolipský deník Dostálová.

Článek vyšel v tištěném vydání Českolipského deníku dne 27.3. 2021. Více se můžete dočíst zde

Autor: Dagmar Růžičková