Děti zasažené válkou potřebují pochopení, říká učitelka ze západního Mosulu

Děti zasažené válkou potřebují pochopení, říká učitelka ze západního Mosulu

Yusra je učitelka v mosulské dívčí škole Al Hussein bin Ali. V září 2017 byla vybrána do programu Člověka v tísni, který v iráckých školách pořádá odborná školení. Yusra učí angličtinu už 33 let a říká, že svou práci miluje. Do školy Al Hussein bin Ali, kde učí pátou a šestou třídu, v tuto chvíli dochází více než 800 studentů a kromě Yusry škola zaměstnává pouze 18 dalších učitelů. Počet studentů při tom v následujících měsících pravděpodobně ještě vzroste, ze stávajících 800 na více než 1 000. Lidé se totiž budou vracet do Mosulu a do okolních vesnic.

„Máme ve třídě 50 až 80 studentů a každého z nich zasáhla válka jiným způsobem. Nestačí jim dávat najevo lásku a vstřícnost – důležitější je porozumění a to, že je bereme takové, jací skutečně jsou,“ říká Yusra. Během vlády tzv. Islámského státu většina dětí školu nenavštěvovala, ale učitelé i tak museli docházet do práce. „Děti se učily různé názvy zbraní v angličtině a počty na příkladech z vojenských objektů,“ vzpomíná.

Hry, malování a tanec – jak zaujmout děti

„My, jako učitelé, čelíme mnoha situacím. Některé děti jsou plaché, některé až agresivní, spousta z nich se nedokáže soustředit. Zkouším k výuce využívat hry, malování, kreslení, písničky nebo také tancování přímo v hodinách. Je to velmi efektivní. A dokonce i ty děti, které nechtějí dávat pozor, to nakonec zaujme a učí se tak rychleji. Také celková mimika je důležitá,“ popisuje Yusra.

„Ve třídě jsem měla malou, velmi agresivní holčičku. Jednou, když všechny ostatní děti odešly, nechala jsem si ji ještě chvíli ve třídě. Hrála jsem jí spoustu anglických i arabských písní – smály jsme se, tancovaly, tleskaly do rytmu. Fungovalo to. Potom už chodila do třídy mezi prvními. Dokonce i ředitel tím byl ohromený! Děti mohou být často ignorovány doma, ale ve škole se to nesmí stávat,“ říká učitelka.

Sama Yusra byla vysídlena ze západního Mosulu a žila nějakou dobu v uprchlickém táboře. V té době pracovala jako učitelka pro americkou neziskovou organizaci, kde se zároveň učila, jak se chovat k dětem zasaženým válkou. Dnes je Yusra zpět v západním Mosulu. Říká, že techniky, které se naučila v táboře, jsou pro ni velmi užitečné a využívá je dodnes.

„Zkušenost mě naučila vždy dobře reagovat na složitou situaci ve třídě. Sleduji v televizi mnoho vzdělávacích programů a kupuji na trhu hodně knih. Pomáhá mi to porozumět tomu, co studenti v danou chvíli potřebují,“ říká Yusra. Učení dětí, které zasáhla válka, ale není jedinou výzvou pro učitele. Tou další je přesvědčit rodiče, aby děti do školy vůbec poslali.

Přesvědčit rodiče bývá těžké

„Obzvlášť chudé rodiny si dvakrát rozmyslí, kam své dítě pošlou – jestli do práce, nebo do školy. Učitelé, včetně mě, tyto rodiny navštěvovali a snažili se je motivovat k návratu dětí do školy. Což mělo úspěch,“ dodává Yusra.

Pro děti, které byly i několik let ze školy, je návrat těžký. Abychom jim pomohli si znovu zvyknout, zorganizovali jsme také letní školu. Vyrovnávací kurzy probíhaly od července do září. Letos absolvovalo letní školu téměř 1 200 dětí z různých škol."

Děti by měly být motivované chodit do školy a učit se. Musíme jim pomáhat budovat jejich sebevědomí. To je role učitelů, kteří by je měli podporovat a pomáhat jim, aby měly školu rády. Pro každého učitele je proto zásadní znalost základů psychosociální pomoci, říká Yusra.

Člověk v tísni společně s UNESCO, které administruje projekt financovaný EU, podporuje 12 škol. Učitelé prochází speciálními školeními a dostávají také různé další vzdělávací materiály. Tým Člověka v tísni zároveň organizuje vyrovnávací kurzy pro děti, psychosociální podpůrné aktivity či osvětové a rekreační programy. Celkem 190 učitelů a facilitátorů bylo vyškoleno, 91 učitelů obdrželo finanční odměnu a 2 000 dětí bylo přímo podpořeno.

Autor: Tatiana Gavyuk, PIN Syria & Iraq Communication Officer