Hraní je možností, jak prožít konflikt a promluvit si o něm
Publikováno: 7. 1. 2015 Doba čtení: 3 minutyKniha Úvod do dramaterapie ukazuje, jak tato metoda pomáhá pochopit dětské chování.
Na konci listopadu proběhl v Centru Člověka v tísni křest knihy Úvod do dramaterapie – Divadlo a léčba: Ariadnina nit. Knihu napsala lektorka této metody Sue Jennings a vychází pod hlavičkou Asociace dramaterapeutů České republiky v nakladatelství Jalna. Jedná se o vůbec první knihu o této terapeutické metodě přeloženou do češtiny.
Lidé znají muzikoterapii, arteterapii, ale dramaterapie je stále vnímána jako pouhý soubor her a cvičení. Vztah mezi dramaterapií a divadlem samotným není stále tak zřejmý. Právě to se Sue Jennings snaží ve své knize změnit. Vysvětluje v ní, jak se dramaterapie využívá při práci s nejrůznějšími skupinami lidí. Mimo jiné v ní ukazuje i to, že je to metoda vhodná zvlášť pro práci s malými dětmi, protože jim pomáhá pochopit pocity a změnit jejich chování, pokud je třeba. Dobře funguje nejen u malých dětí, ale i při práci s teenagery.
„Dramaterapie také pomáhá dozrát dětem, které jsou zanedbané nebo v nějakém ohledu pozadu oproti svým spolužákům,“ tvrdí Sue Jennings, která se křtu přeložené knihy osobně zúčastnila. Dovolí jim projít si důkladně všemi emocemi, které prožívají. To pomáhá řešit problémy s chováním dětí, kterému jsou v současnosti, podle Sue Jennings, učitelé velmi často vystaveni. Právě zde může být dramaterapie velmi dobrým pomocníkem.
Učitelům pomáhá chápat své žáky
Nejde o to problematické chování za každou cenu zastavit a potlačit, jde o to mu porozumět a změnit ho. Učitelé, kteří dramaterapii využívají, posilují svou schopnost komunikace s dětmi i s dospělými, lépe rozumějí tomu, co se kolem nich děje a co ostatní v různých situacích prožívají. „Uplatňování postupů dramaterapie vede k tomu, že se proměňuje naše schopnost socializace, a proto by tato metoda měla být součástí vzdělávání v každé škole,“ myslí si Sue Jennings.
Kniha je velmi dobrou praktickou pomůckou, vedle mnoha příkladů obsahuje cvičení a dotazníky použitelné v praxi se studenty. Do češtiny ji přeložil Štěpán Smolík, jeden ze dvou lektorů kurzu „Rozvoj prosociálních dovedností u dětí v prostředí MŠ“, který nabízí projekt „Pojďte do školky!“ pedagogům mateřských škol.
Článek vyšel v 5. čísle časopisu Zvoní, který vychází v rámci projektu Pojďte do školky.
Z jeho obsahu vybíráme:
- Adaptační programy vás zbaví strachu z neznámého
- Na odklady má vliv hodnocení z MŠ a měsíc narození dítěte
- Školní psycholog: Deváťáci? S těmi od nás je docela sranda
- Odklady jsou reakcí rodičů na stav školského systému
- S Aspergerem v české škole. První, co se řeší, jsou peníze
- Pokrok místo počítání chyb. Víme však, jak na to?
- Moje malá mise, aneb jeden den učitelky předškolního klubu
- Reality show Třída 8. A klade velmi nepříjemné otázky
- Co trápí ředitele českých škol? Finance a administrativa...
Časopis si ve formátu pdf můžete stáhnout ZDE.
Páté číslo časopisu Zvoní! si můžete prohlédnout zde: