Irák: Člověk v tísni pomáhá dětem s návratem do normálního života

Publikováno: 31. 8. 2015 Doba čtení: 2 minuty
Irák: Člověk v tísni pomáhá dětem s návratem do normálního života
© Foto: Člověk v tísni

Konflikty a nestabilní situace na Blízkém východě vedou k vysídlování milionů lidí. V některých místech se však situace uklidnila a uprchlíci či vysídlení lidé se vracejí do svých domovů. Taková je situace i v oblasti Zumar v provincii Ninive na severu Iráku. Region byl v červenci 2014 okupován tzv. Islámským státem (IS) a osvobozen kurdskými jednotkami na konci téhož roku. Uprostřed všudypřítomného násilí, rabování a destrukce se lidé začali vracet domů a pokoušet se o obnovení normálního života po měsících strávených na útěku.

Člověk v tísni od začátku roku 2015 poskytuje pomoc lidem vracejícím se do provincie Ninive a nedávno s podporou UNICEF zahájil nové vzdělávací projekty.

Obnova vzdělávacího systému a návrat dětí do školy jsou zásadní kroky k obnovení běžného života v oblasti. Je to zásadní zejména pro děti, které byly těžce zasaženy násilím, vysídlováním a chaosem. Člověk v tísni podporuje 10 škol s více než 2500 žáky, školí 160 učitelů v metodách psychosociální pomoci pro traumatizované děti, organizuje prázdninové aktivity, rozdává školní pomůcky a snaží se děti i rodiče přimět k návratu do školy.

Projekt byl zahájen v srpnu 2015 školením v oblasti psychosociální pomoci a učitelských dovedností pro 60 učitelů z 10 škol. Šestidenní školení v sobě zahrnovalo workshopy o posttraumatických stresových poruchách, psychologické první pomoci, řešení konfliktů a otevřené komunikaci.

„Školení bylo opravdu úžasné. Zajímavé byly hlavně informace a postupy, jak respektovat pocity a názory dětí a jak je ukliďnovat, pokud jsou ve stresu,“ říká učitel Yonis Naif Ahmmed, jeden z účastníků školení. „Došlo mi, že jsme se ke studentům nechovali nejlépe, ale teď máme dost informací o nových vzdělávacích metodách a dokážeme je přesvědčit, aby se lépe učili. Naučil jsem se jak se správně chovat k žákům a poskytnout jim oporu v téhle těžké situaci, ve které se teď všichni nacházíme,“ dodává další z učitelů Ali Jasin.

Blíží se začátek školního roku a tak se učitelé vracejí do škol a zapojují se do prázdninových aktivit pořádaných Člověkem v tísni. Každý druhý den ve všech 10 školách probíhají workshopy a odpočinkové aktivity, kterých se zatím zúčastnilo přes 1200 dětí. „Je velmi důležité děti zapojit i v průběhu prázdnin, aby se zabavily, uvolnily, naučily nové věci a nezačaly se věnovat škodlivým aktivitám, ke kterým může vést prázdninová nuda,“ říká Alan Bigo, projektový manažer Člověka v tísni.

Na začátku září Člověk v tísni spustí kampaň „Zpátky do školy“, která by měla oslovit nejen žáky a učitele, ale také rodiče. Ve všech vesnicích proběhnou setkání, na kterých budou mít rodiče možnost prodiskutovat problémy s obnovou vzdělávacího systému a metody k lepšímu rozvoji potenciálu jejich dětí.

Autor: Člověk v tísni

Související články