Jak se mladá moldavská podnikatelka vrhla z bankovnictví na podnikání s bio produkty
Publikováno: 4. 4. 2018 Doba čtení: 3 minutyNikdy si nemyslela, že by ji práce s půdou tak chytla. Světlana Nițoreanu vystudovala psychologii a finance a řadu let pracovala v bankovnictví. Jednoho dne se ale rozhodla pro změnu a v roce 2015 si založila svoji zemědělskou firmu. Ve vesnici Grigorievca v kraji Căușeni na východě Moldavska založila sad lískových ořechů o rozloze 10 hektarů.
Světlana začínala se zemědělstvím poměrně opatrně. Neměla žádný ženský vzor úspěšné zemědělkyně, od které by se mohla inspirovat a učit. Místo toho ji inspirovala návštěva výstavy Biofach v Německu. Po výstavě se vydala tímto směrem a začala ve svém sadu využívat principy ekologického zemědělství. Loni Světlana sklidila hrst lískových oříšků. V roce 2018 ale bude její úroda, i když zatím pořád ne ohromná, mít certifikát BIO. „V Moldavsku není zvykem jíst bio produkty. Ale za pár let se to určitě změní. A bude to akorát včas, abych ze sadu měla dostatečnou úrodu a byla tak schopná pokrýt poptávku,“ říká Světlana.
Mladá podnikatelka zná každý lískový keř a každý akr svého sadu, kde pracuje neúnavně spolu se svými zaměstnanci. Nedávno začala používat nové metody pěstování a letos se chystá některé postupy mechanizovat. Světlana také sleduje nejrůznější příležitosti financování pro bio zemědělce. Podařilo se jí tak získat dotaci na nákup zavlažovacího systému a zařízení na louskání a třídění lískových ořechů díky projektu ‘Export-Led Development of Organic Agriculture in Moldova,’ který z financí USAID v Moldavsku realizuje Člověk v tísni. To ji motivovalo, aby dále rozšiřovala svůj podnik.
Kromě sadu teď také zřídila školku pro sazeničky lískových ořechů. Firma, kterou vlastní, je certifikovaná jako producent sazenic a mladá podnikatelka měla vloni zisk z prvního prodeje přibližně pěti tisíc sazenic. Dalším Světlaniným krokem bude získání certifikátu BIO pro své sazeničky, což by se jí mělo podařit do dvou let. Zatím jsou sazenice množené v sadu a na podzim se sází do školky. Ale během dalších let, až stromy ve školce poporostou, budou produkovat své vlastní sazeničky.
Světlana vnímá sad nejen jako dlouhodobou investici, ale také jako zkušenost, která jí přináší plno radosti i výzev. Vybudování velkoobchodu s oddělením na zpracování i skladování je náročné a velkou měrou spoléhá na podporu svého manžela. Zároveň si je ale jistá potenciálem tohoto podnikání a investuje co nejvíc do rozvoje svých vlastních schopností. Mladá podnikatelka navštěvuje kurzy obchodních jednání i angličtiny, aby jí pomohli v jednání s budoucími obchodními partnery.
„Zemědělci, kteří se rozhodli pěstovat lískové ořechy, jsou pro mě spíše partnery než soupeři. Spotřeba na domácím trhu může být snadno pokrytá, takže přebytek půjde na export. A aby se nám podařilo pokrýt poptávku na vývoz, musíme spojit síly.“ Světlana má pravdu, protože dovozci do Evropy potvrdili vysokou poptávku po lískových ořeších na mezinárodním trhu, přičemž dovozci z Turecka a Itálie vyjádřili zájem o lískové ořechy pěstované v Moldavsku.
Světlana má jasnou vizi, jak bude její firma za pět let vypadat. Moderní a dobře vybavená hala bude plná ořechů. Sad bude o 2-3 hektary větší než je teď, což bude pro Světlanu ideální rozloha, která jí umožní pracovat stabilně, ale zároveň také mít čas si užívat života. Světlana se zaměřuje na Evropský trh a věří, že do pěti let bude mít zákazníky i v zahraničí. Má také ambici nabízet hotové balené produkty, podle poptávky.
Ačkoliv se v roce 2015 změna kariéry zdála nemožná, Světlana říká: „Nelituji toho, že jsem tenhle krok udělala. Mám teď mnohem větší motivaci.“ Zároveň dodává odvahu dalším ženám, aby také začaly s vlastním podnikáním. Doporučila by jim, aby se nebály, pečlivě promyslely a naplánovaly svůj podnikatelský plán a našli svůj obor, ve kterém budou podnikat. Světlana popisuje, jak vám první výsledky vaší snahy dodají křídla a pomohou vám jít si za dalšími cíli. Světlana je přesvědčená, že pomoc od USAID a Člověka v tísni hrála důležitou roli v jejím byznyse a těší se, až uvidí více ekologických produktů na stolech zákazníků doma i v zahraničí.