Jak se s návratem do škol po 282 dnech distanční výuky vyrovnají děti ze sociálně slabších rodin? ČRo mluvil s Reném, kterému pomáháme
Publikováno: 8. 4. 2021 Doba čtení: 2 minutyRené nastoupil loni v září do prvního ročníku Střední průmyslové školy v Děčíně. Samostudium během distanční výuky pro něj ale bylo až příliš složité a tak dnes hledá s naší kolegyní Barborou Hockou školu, na kterou by mohl přestoupit. „Baví mě to, ale je to těžké,“ říká René a věří, že pokud by výuka probíhala prezenčně a on byl v kontaktu se spolužáky i učiteli, studium by zvládl. Ve zpravodajském podcastu Vinohradská 12 o dopadu distanční výuky nejen na děti ze sociálně slabších rodin mluvila redaktorka Českého rozhlasu Lucie Korcová.
Po téměř roce dálkového vzdělávání se děti v Česku vracejí do škol. Zda se do lavic vrátí všechny děti ale zůstává otázkou, a to zejména u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, pro které je prezenční výuka a kontakt se spolužáky v mnoha aspektech klíčový. Studenti, kteří nastupovali v září do prvních ročníků, téměř neznají své učitele ani spolužáky a aby se ve škole dokázali udržet, potřebují k tomu vysokou míru disciplíny a alespoň minimální podporu rodiny.
U velkého počtu dětí je proto reálnou hrozbou, že nedokončí už první ročník střední školy a zůstanou tak jen se základním vzděláním. Kromě toho, že motivační funkce školy se v posledním roce prakticky vytratila a studenti neznají své pedagogy ani spolužáky, mnozí z nich k tomu ještě navíc doma slýchají, že by si měli raději najít práci a finančně podporovat rodinu. Z jistého úhlu je takový požadavek pochopitelný, mnohé rodiny se totiž vlivem pandemie covid-19 ocitly téměř bez prostředků a ne každý rodič si je vědom důležitosti vzdělání svých potomků.
Redaktorka Lucie Korcová vyrazila před nedávnem ne sever Čech a natočila reportáž o průběhu a dopadech distančního vzdělávání na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Navštívila přitom naší kolegyni, kariérní poradkyni Barboru Hockou a Reného, kterému Barbora se školou pomáhá.
„Koukáme na jinou školu, protože Renému distanční výuka nevyhovuje. Nezvládá to, nedokáže pracovat úplně sám. Právě jsme u Rendy doma řešili, jak budeme dál pokračovat, protože známky v pololetí nebyly úplně ideální,“ vysvětlila v reportáži Barbora. Reného škola baví, ale jak sám říká, distanční vzdělávání je pro něho velice těžké, sám doma se učit nedokáže.
Již před pandemií covid-19 se Česká republika potýkala s vysokým počtem dětí, které studium na středí škole nedokončí. Nyní se zdá, že pandemie počet těchto dětí zvýší.
O tom, jaké dopady mohou uzavřené školy na Česko v následujících letech mít, jak si české školství vede během pandemie v porovnání s ostatními evropskými zeměmi nebo o tom, jaké šrámy zanechává distanční výuka na psychice dětí se dozvíte ve zpravodajském podcastu Lenky Kabrhelové Vinohradská 12.