Dětem hrozí kvůli pandemii školní neúspěchy. Národní plán doučování jim podá pomocnou ruku

Dětem hrozí kvůli pandemii školní neúspěchy. Národní plán doučování jim podá pomocnou ruku

23. 8. 2021

Výpadek prezenční výuky v důsledku pandemie způsobil celou řadu těžkostí zejména dětem z chudých rodin. Kromě toho, že se prohloubily rozdíly mezi dětmi zejména v návaznosti na jejich rodinné zázemí, ještě více se rozevřely také nůžky mezi jednotlivými školami a regiony. Krátce před návratem dětí do škol se proto spouští Národní plán doučování, na jehož vzniku se podílel také Člověk v tísni. 

„Pro některé děti a jejich vzdělávací dráhy by mohl být výpadek zcela zásadní. Plán doučování by měl být pomocnou rukou právě pro tyto děti, které neměly vhodné podmínky, chyběla jim technika či dostatečná podpora,“ uvedla k Plánu vedoucí vzdělávacích služeb Zuzana Ramajzlová. Dle tvůrců Plánů je cílem iniciovat neformální platformu škol a externích doučujících, kteří budou intenzivně spolupracovat na poskytování efektivní podpory ohroženým dětem.

„Jsem rád, že v programu s námi spolupracují i vzdělávací a sociální neziskové organizace, jako je Člověk v tísni a další, takže aktivity školy budou podpořeny i z této strany. Věřím, že komunikace s rodinami a další vzdělávací podpora pro děti zabrání předčasným odchodům ze vzdělávání a položí základ pro dobrou profesní dráhu, navzdory omezením, která pandemie přinesla,“ řekl k Plánu ministr školství Robert Plaga.

Čtvrt milionu korun na pokrytí nákladů na doučování

Na pokrytí nákladů na doučování bude základním a středním školám dle slov MŠMT rozděleno téměř čtvrt milionu korun. Školy by měly prostředky obdržet během podzimu. Podle ministra školství budou moci školy užívat finance jak na doučování, tak na adaptační a socializační aktivity žáků. Doučování bude probíhat mimo vyučování a doučující za svou činnost dostanou zaplaceno.

Podpořte nás prosím
Chci vstoupit do Klubu přátel

A jaká byla naše role při tvorbě plánu? „Ve spolupráci s Ministerstvem, neziskovými organizacemi a dalšími institucemi jsme konzultovali klíčová témata, zapojovali do Plánu další odborníky a pomáhali rovněž s identifikací ohrožených dětí,“ doplnila Ramajzlová.

Pro podporu podzimního plánu doučování vznikla i internetová metodická podpora, která má za cíl poskytnout potřebné informace jak školám a neziskovým organizacím, které budou doučování realizovat, tak pro rodiče žáků. Na webu jsou uveřejněna také videa a materiály, které mají sloužit jako inspirace a pomoc pro doučující. 


Autor: Dagmar Růžičková