Návštěvníci

Publikováno: 14. 5. 2015 Doba čtení: 3 minuty
Návštěvníci
© Foto:

O našich skupinových doučovacích kroužcích jste již četli např. ZDE nebo ZDE. Často nás prosí lidé z českých i zahraničních institucí, zda by se mohli přijít podívat a inspirovat se naším know-how a my se jim samozřejmě snažíme vycházet vstříc. Po konzultaci s vedením škol, kde doučování probíhají a s rodiči dětí, které je navštěvují, umožňujeme zájemcům návštěvu ve třídě a v ideálním případě se je snažíme přímo do výuky zapojit, považujeme to za přínos pro všechny zúčastněné strany a rádi předáváme své zkušenosti dál. 

„Fenk jůů,“ rozléhalo se mnohohlasně po chodbě základní školy Květnového vítězství. Malí školáci z kroužku skupinového doučování se vesele loučili s návštěvou skupinky studentů sociologie z americké Marymount University. I na ZŠ Chaplinovo náměstí se o den později mluvilo anglicky. Sem se pro změnu přišla podívat různorodá skupina studentů z holandského Tilburgu. Za posledního půl roku se nám povedlo dětem v pražských kroužcích skupinového doučování dopřát již tři hodiny angličtiny s rodilými mluvčími.

 

Práce, kterou v rámci pražské kanceláře Programů sociální integrace odvádíme, je pro takové návštěvy nevšedním okénkem do světa vzdělávání v Čechách. Pro naše děti je to pak mnohokrát první šance setkat se s člověkem, který nemluví takovým jazykem, jako jejich učitelé či rodiče. Návštěvy samozřejmě vždy předem schvaluje vedení škol. Máme štěstí, že i jim se líbí nápad vystavit děti zajímavé příležitosti k procvičení cizího jazyka.

 

Na počátku hodiny v obou skupinách panuje jistá nervozita, netrpělivost. Děti jsou ale zvědavé, a tak se odváží navázat s návštěvníky kontakt ještě než vysvětlíme první aktivitu. Malá Zuzka už stihla zjistit, že slečna, která jí stojí nejblíž, neumí česky víc než „ahoj“, a snaží se ji naučit další slovíčka. Větší skupinka se shromáždila i kolem mladého návštěvníka, který se na děti směje a  jednoduchými anglickými frázemi se představuje. „Hi Jack,“ odpovídají děti. V hodinách pak podle věku a odvahy našich malých školáků volíme skupinové aktivity i aktivity ve dvojicích tak, aby děti měly možnost přirozeně komunikovat - ať už rukama a nohama, či jednoduchou angličtinou.

 

Na hodině v ZŠ Chaplinovo náměstí na Barrandově si děti hrají na novináře. S pomocí jednoduchého slovníčku, mapy, papíru a psacích potřeb mají za úkol zjistit co nejvíce informací o hostu, se kterým je spárovala předchozí hra. Zabodávají prsty do mapy a snaží se vyslovit jména měst, ze kterých jejich noví kamarádi pocházejí. Zopakují si anglicky otázku „Kolik ti je let?“, a rychle přecházejí i na další témata. Terezka, nesmělá, drobná holčička, nás překvapí vervou a nadšením, s jakým se pokouší vymýšlet anglické fráze. Usmívá se od ucha k uchu, rozdává několika hostům malé gumičkové náramky, které ráda vyrábí, a po konci doučování se za mnou přibíhá zeptat, kdy přijdou znovu, že se jí to „strašně moc líbilo“. Malý Dan, kterého často ke spolupráci přemlouváme, je plně zaujatý diskuzí o novém filmu Star Wars - jeho americký kamarád viděl ukázky, na které Dan ještě nenarazil. Debata vrcholí, když se kluci shodnou, že Darth Vader už se asi do příběhu nevrátí. Děti se hlásí, když potřebují pomoci se slovíčkem či frází, a dospělí se těší z jejich upřímné snahy.

 

Pro děti, které docházejí do kroužků skupinového doučování, je školní prostředí bohužel mnohdy zdrojem stresu a zklamání. Jsme proto rádi, když se nám je během doučování podaří nadchnout tak, jak se to stává, třeba když přijde návštěva.  

 

Autor: Karolína Křelinová, Koordinátorka podpory vzdělávání