Někdy stačí malé věci
Publikováno: 20. 5. 2014 Doba čtení: 3 minutyV sociální práci někdy stačí málo, aby se povedly velké věci. Někdy je příčina rychlého propadu člověka obyčejné neporozumění situaci, mnohdy se jedná o až nepochopitelné banality. Příkladem může být příběh paní, která k nám přišla s tím, že si vzala půjčku na 30.000 Kč, kterou také splácela. Přesto jí dluh neustále narůstal.
Z banky jí telefonovali a peníze tvrdě vymáhali, což paní považovala za podvod. Jak se ukázalo, problém byl pouze v tom, že nechápala význam „data splatnosti“ a „výše měsíční splátky“. V bance prostě předpokládali (nikoli neoprávněně), že tomu rozumí, opak byl však pravdou. K odstranění problému a zabránění dalšímu zadlužování stačilo málo - vyjasnit si tyto pojmy. Podařilo se. A výsledek? Této paní už půl roku nikdo netelefonuje, aby vymáhal zpožděné splátky, a dluh se zmenšuje.
Jindy se podobné banální problémy zřetězí a výsledkem je obtížně řešitelný průšvih. Bohužel k nám většina lidí přijde v hodině dvanácté (nebo později), kdy už je těžké najít cestu ven. V této situaci lidem pomáháme stanovit priority a postup. Někdy stačí jen toto, většinou však člověka provázíme celým procesem. Často se opět jedná o zdánlivé maličkosti – člověk se nepochopí s úředníkem, anebo se nechá odbít pracovníkem, který nemá čas nebo správné informace. Někdy je sám klient zbytečně nepřátelský – jde mu často o hodně, a tak v panice útočí, místo aby vyjednával. Projít krok za krokem celou situaci, vysvětlit příčiny, nabídnout možnosti… To je podstatou naší práce.
Než přišla zima…
Jako příklad, kdy se drobné problémy nastřádaly v jeden velký, lze uvést příběh paní S., která se přestěhovala do bytu s podlahovým vytápěním. Vždy jí na měsíční zálohy stačilo 1500 Kč a náhle měla vysoký nedoplatek za elektřinu, který nebyla jakožto důchodce schopna jednorázově vyrovnat. Navíc jí byly zálohy navýšeny tak, že sotva vycházela. Jelikož se nedokázala dohodnout s pracovnicí prodejce elektřiny na splátkách, dostala se do dluhu a dluh do exekuce. Protože si s problémem nevěděla rady ani ona, ani její druh, nechali věc být. Prostě si zvykli na život bez elektřiny. Dokud nepřišla zima a jejich situace nezačala být neúnosná.
Když jsme s oběma celou situaci prošli a vyjasnili její příčinu, začali jsme hledat cestu ven. Seniorský pár si sám nevěděl rady. Věděli, že nechali věc zajít příliš daleko, ale styděli se vyhledat pomoc dřív. Řešení bylo obtížné, bylo zapotřebí značného vyjednávání zejména u elektrárny a na bytové správě. Časem se podařilo najít způsob, jakým zapsat elektřinu na pana K, avšak stále je od obnovení dodávek elektřiny, a tedy i tepla, dělily 3000 Kč, které bylo nutné zaplatit za revizi elektroměru. Seniorský pár měl z hlediska dávek příliš vysoký příjem, ačkoli našetřit si by v zimním období trvalo neúměrně dlouho. Tady velmi pomohla Oblastní Charita Přerov, která za klienty revizi zaplatila.
Ne vždy se podaří najít řešení podle představ klientů. Ne vždy je to možné a ne vždy vůbec vhodné. Mnoho situací se nepodaří vyřešit, protože lidi sami nemají zájem, nebo mají nereálná očekávání. Někdy jsou vnější překážky natolik velké, že je není možno překonat. Jsme rádi, kdykoli se nám podaří alespoň trochu zlepšit podmínky, v nichž žijí naši klienti – naši sousedé. Ne vždy je naše práce dobře vidět, a tak nás moc potěšilo, když jsme obdrželi dopis od pana K., z nějž závěrem uvádíme malou citaci: „Závěrem bych chtěl poděkovat Vaší organizaci za veškeré služby, které poskytujete občanům Přerova a tohoto státu.“
To je pro nás to nejlepší vysvědčení.