Nový školní rok v Kulturně komunitním centru Člověka v tísni je v plném proudu!
Publikováno: 11. 11. 2019 Doba čtení: 4 minutyDveře našeho smíchovského Kulturně komunitního centra v Lidické 8 se i v tomto školním roce otevřely pro zájemce o kroužky a volnočasové aktivity nejen z páté městské části. Kromě dopoledního předškolního klubu jsou od září opět k dispozici i odpolední kroužky zaměřené na žáky základních škol. A co přesně jsme pro místní děti připravili?
V pondělí (14:00 - 15:30) se věnujeme výuce jazyků, konkrétně angličtině. Náš nový kurz pro začátečnice a začátečníky děti seznamuje s tímto důležitým a potřebným jazykem, s kterým se určitě budou v budoucnu na různých místech setkávat.
V úterý (14:00 - 17:00) probíhá Klub Zastávka pro mladší děti (do 10 let). Nejprve se věnujeme individuálnímu i skupinovému doučování, a když máme hotovo s učením, navazujeme dalšími vzdělávacími či rukodělnými aktivitami, nebo vyrážíme ven na hřiště.
Ve středy (14:00 - 17:00) se koná Klub Zastávka pro starší děti (nad 10 let). Program je podobný jako pro mladší děti, snad jen s tím rozdílem, že se nám většinou daří docházet i na vzdálenější hřiště
Čtvrtky (15:00 – 18:00) jsou věnované Klubu Objevitel, na který chodí svorně mladší i starší děti. Střídáme zde rukodělné dílny se společným objevováním kulturních, sportovních či jiných aktivit, které nám nabízí naše město Praha.
Naše kroužky i kluby jsou realizovány v projektu „Má komunita, mí lidé“ v rámci Operačního programu Praha – pól růstu a mají momentálně naplněnou kapacitu. Ve stejném projektu jsme v loňském roce zapojili do aktivit našeho komunitního centra bezmála 40 dětí. S dětmi jsme se nejen učili, ale také vyráběli, chodili ven a objevovali krásy Prahy. Podívejte se na fotky!
V rámci projektu „Má komunita, mí lidé“ jsme za první rok jeho konání podpořili předškolními kroužky „Domeček“ 8 dětí z azylového domu, 33 dětí jsme zapojili do individuálního doučování a 20 do doučování skupinového. Dalších 7 dětí využilo tzv. mentoring, službu, ve které propojujeme starší děti (mentees) s dobrovolníky, kteří fungují jako jejich mentoři a starší kamarádi. V rámci projektu proběhlo také 23 workshopů zaměřených na finanční gramotnost, dluhovou problematiku, bezpečnost na internetu či běžnou obezřetnost vůči nástrahám života. Na pražských základních a středních školách si tyto workshopy vyslechlo téměř 400 žáků a studentů.
Zajímá Vás, jak byly tyto aktivity hodnoceny?
Děti hodnotily klub Zastávka (doučování a společné aktivity) pozitivně. Žádné z nich nehodnotilo Klub Zastávka horší hodnotou než 2 a všechny se na něm cítily dobře. I pro Klub Objevitel jsou výsledky pozitivní. Ani zde žádné z dětí nehodnotilo Klub Objevitel horší hodnotou než 2 a téměř všechny děti se na něm cítily dobře. Dětem se nejvíce líbilo vyrábění a chození ven, ale věřte nebo ne, několik dětí hodnotilo nejlépe učení a čtení si!
Všichni rodiče hodnotili velmi dobře (tedy nejvyšší hodnotou) spolupráci s klubem, přístup učitelek a přínosnost klubu. Zlepšení u svých dětí zpozorovali zejména u různých znalostí (rozeznávání zvířat, barev, psaní či zpěv) ale i v dalších dovednostech, vybíráme:
„Dcera se naučila být samostatná, umí poděkovat, poprosit...“
„Zlepšila se v mluvení.”
„...přestaly být ostýchavé a zlepšily se v komunikaci ve skupině.”
Celkové výsledky jsou pozitivní. Žádné z dětí nehodnotilo doučování horší hodnotou než 3. Nejlépe byla hodnocena osoba doučujícího, pak zábavnost doučování a poté vliv doučování na pochopení probírané látky ve škole. Nejvíce děti uváděly, že jim doučování pomáhá v češtině (vyjmenovaná slova, y/i, čtení atd.)
I zapojení rodiče hodnotili individuální doučování velmi pozitivně. Až na jeden případ byla doučování udělena nejvyšší hodnota, tj. velmi dobře. Hodnocení koordinátora a dobrovolníka bylo taktéž velmi pozitivní. Pouze u užitečnosti uvedli dva rodiče, že nedokáží posoudit, zda dítěti doučování ve škole skutečně pomáhá.
Workshopy byly i letos hodnoceny pozitivně, tj. výrazně převažoval podíl pozitivních hodnocení. Děti workshopy bavily (celkový průměr byl 1,7 na škále 1 až 5, kde 1 je nejlepší a 5 nejhorší) a většinou jim na nich nic nevadilo. Nejvíce žáky bavila práce s videem a skupinová práce, obecně jim workshopy přišly zajímavé. Z workshopu si nejčastěji odnášejí to, že si v budoucnu chtějí dávat na probírané problémy pozor.
Za evaluace prvního roku projektu "Má komunita, mí lidé" děkujeme Františce Rakušanové. Na jejich kompletní znění se můžete podívat po stažení z odkazů zde: