„O Romech se ve škole bavíme jen v souvislosti s Hitlerem.“ Skupinový projekt pro romskou mládež odkrývá romské dějiny i diskutuje zkušenosti s rasismem

Publikováno: 15. 7. 2024 Doba čtení: 3 minuty
„O Romech se ve škole bavíme jen v souvislosti s Hitlerem.“ Skupinový projekt pro romskou mládež odkrývá romské dějiny i diskutuje zkušenosti s rasismem
© Foto: Dinh Huyen My

Na pražské pobočce sociálně-vzdělávacích programů nedávno vznikla vzdělávací skupina, která sdružuje romské děti. V té si společně povídají o různých tématech, která je zajímají. Na schůzkách probíhajících jednou týdně tak mohou děti a dospívající diskutovat o romských dějinách, reprezentaci Romů ve většinové společnosti nebo třeba o zkušenostech s rasismem. Společně pak pracují na dokumentu, který by ukázal jejich cestu za poznáváním romské historie, kultury a tradic, tedy témat dlouhodobě a cíleně v českém společenském diskurzu marginalizovaných.

Romská mládež se schází na skupinové vzdělávání v prostorách pražské pobočky Člověka v tísni každý týden, a je jenom na nich, co budou ten den probírat. Pracovnictvo pobočky nechává mladým lidem širokou autonomii v rozhodování se, co chtějí dělat a spolupracují s nimi na vytváření programu. Občas je vezmou třeba do kina na promítání nějakého zajímavého dokumentu nebo na návštěvu výstavy.

V rámci skupinového vzdělávání se tak často řeší otázky identity, chybějící reprezentace a snahy o emancipaci za hranice běžného vnímání Romů většinovou společností. O svých zkušenostech, jaké to je být dospívajícím Romem v České republice pak natáčí dokument, ve kterém reflektují svoje zážitky, postřehy, touhy a přání. Pepa, který na vzdělávací skupinu pravidelně dochází, si třeba postesknul, že „[Češi] si myslí, že Romové jsou špíny a že se neumíme chovat. Češi si myslí, že naše kultura je podřadná.“ Kromě emancipace má projekt za cíl také posílit jejich občanskou angažovanost, podpořit v nich pocit, že jsou platnou součástí společnosti a že mají svůj hlas, který mohou použít.

Setkávání slouží jako bezpečný prostor pro sdílení a podporu imaginace, sebevědomí a pocitu naplnění. Důležitou složkou je objevování romské historie, a to takové, která není převyprávěna optikou zakořeněného českého protiromského diskurzu. Další z pravidelných návštěvníků vzdělávacího kruhu, Sam, například říká: „Když Romové neznají svojí historii, tak je lehčí pro rasisty přesvědčit Romy o tom, jaká je jejich identita.“ Jeho kamarád Pepa dodává: „[Kdyby se více učilo o romské historii] lidi by byli míň rasistický, společnost by vnímala Romy stejně jako ostatní Čechy, zmírnilo by to rasismus.“ Další účastník projektu Milan k tomu dodává: „Pomohlo by to celé společnosti, lidi by byli více empatičtí vůči Romům, protože by věděli, čím vším si prošli. Také je pro lidi pak těžší soudit ostatní.“

Při probírání romských dějin používají pracovníci publikaci Kapitoly z dějin Romů od Jany Horváthové, vydané vzdělávacím programem Varianty Člověka v tísni. Materiály jsou k nalezení ZDE.

rozhovor s účastníky klubu

Jak podle vás většinová společnost vnímá Romy

Sam: Že nejsou čistotní, že mají doma bordel, že nemají peníze na jídlo. 

Natálie: Lidi by neměli házet všechny Romy do jednoho pytle. Někteří Romové nemají peníze, jsou chudí, ale druhá půlka Romů mají prostředky. Ne všichni Romové jsou stejný. 

Pepa: Myslí si, že Romové jsou špíny a že se neumíme chovat. Češi si myslí, že naše kultura je podřadná. 

Natálie: Protože máme jinou barvu kůže. Nechápu, proč se lidi soudí na základě barvy kůže a ne podle toho, jak se kdo chová.


Chybí vám romské dějiny ve školním učivu? 

Milan: Ano, nikdy se o tom ve škole nezmiňují a ani o tom nechtějí mluvit. Někteří argumentují tím, že nemáme svojí zemi, ale to není úplně validní, protože v ostatních zemích, mají třeba black history month, ale o Romech se nemluví vůbec a pak Romové nevědí nic o své historii.


Probírali jste někdy romské dějiny? 

Laura: Jednou jsme se o tom bavili ve škole, a řekli, že pocházíme z Řecka, což není pravda, protože pocházíme z Indie. O Romech se ve škole bavíme jen v souvislosti s Hitlerem.


Kdyby se lidi učili víc o romské kultuře, prospělo by to vztahu mezi Romy a většinovou společností? 

Natálie: Kdyby se většinová společnost učila o naší kultuře, tak by naše tradice nepovažovali za podřadné. Lip by nás poznali.

Podpora zapojených žáků je realizována v rámci projektu „Dítě a rodina II.“ CZ.03.02.02/00/22_017/0000975, spolufinancovaného Evropskou unií v rámci Operačního programu Zaměstnanost Plus. Projekt je realizován od 1.5. 2023


Autor: Kateřina Fuksová, Dinh Huyen My, Robert Balog

Související články