Olgin syn překročil hranice, byl hospitalizován a hned dlužil přes 100 tisíc. Na ukrajinské Help lince pomáháme s komplikovanými případy
Publikováno: 27. 3. 2022 Doba čtení: 3 minutyJeště nedávno se Olga se svým synem Vitalijem mohla radovat z čerstvě narozeného vnoučete, pak ale v její zemi začala válka. Než si Vitalij po překročení hranice ČR dokázal vyřídit potřebné dokumenty a zdravotní pojištění, musel být náhle hospitalizován. Během chvíle se stal dlužníkem 135 tisíc korun a to ještě ani nepodstoupil nutnou operaci.
Olga je jednou z těch, kteří se v nouzi dovolali na Help linku Člověka v tísni, kde v těchto dnech pomáhá jazykově vybavený tým řešit nejrůznější požadavky lidí z Ukrajiny.
„Pětatřicetiletému Vitaliji, čerstvému otci tříměsíční holčičky, se po příjezdu do Čech udělalo zle, upadl do bezvědomí a musel být hospitalizován. Jenomže neměl zdravotní pojištění,“ líčí Alena Čorna, poradkyně Help linky Člověka v tísni.
Účet z nemocnice: 120 tisíc korun za hospitalizaci a 15 tisíc za převoz
Byl pátek, když za Vitalijem přišel lékař, že ho budou muset z krajské nemocnice převézt do jedné z pražských nemocnic, kde podstoupí nutnou operaci. „Za dosavadní léčbu mu vystavili účet na přibližně 120 tisíc korun, za převoz 15 tisíc a k tomu ještě měla přibýt pražská operace. Paní byla naprosto zoufalá, protože tolik peněz, že prý nemá,“ pokračuje Alena Čorna.
Podle vedoucí Help linky a metodičky Člověka v tísni Vlastimily Sachrové se tým obrátil na ministerstvo zdravotnictví a také ministerstvo vnitra, poté dal dohromady postup a doufal, že Olze pomůže. „Ale samozřejmě jsme netušili, jak to dopadne,“ upozorňuje Alena, které se příběh Olgy osobně velmi dotkl. Shodou okolností pochází ze stejného ukrajinského města západně od Kyjeva.
„Nemohla jsem ani pořádně spát. V sobotu jsme s paní sepsali plnou moc potřebnou k jednání za syna a přeložili do ukrajinštiny. Vykomunikovali jsme jí potvrzení, že je syn hospitalizovaný a aktuálně neschopný cokoliv sám vyřizovat a s jeho ukrajinskými doklady ji vyslali do Krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině. A ona bez nějakého dlouhého čekání všechno na místě vyřídila, včetně zdravotního pojištění,“ neskrývá radost Alena.
Přispějte do SOS Ukrajina:
Na Help lince často skládají řešení z mnoha zdrojů
Podle informací paní Olgy chtěla nemocnice zaplatit v pondělí. To byl shodou okolností také termín, kdy začal platit Lex Ukrajina, který garantuje, že zdravotní pojišťovna úkony hradí až 30 dnů zpětně. „Jenomže v nemocnici o nové možnosti zpětného proúčtování nevěděli. To už jsem i já byla úplně zoufalá a chystala jsem se jet do nemocnice osobně. Nakonec si od paní to pojištění vzali, ale nebyli schopní jí sdělit, kam syna nakonec převezou s odůvodněním, že nemají tlumočníka. Takže to neskončilo,“ podotýká Alena.
Přes Krajské asistenční centrum se spojila s jeho hlavním koordinátorem, který jí našel kontakt na lékařku, která sloužila ten den v nemocnici. Později se ukázalo, že byla i u Vitalijova příjmu. Ta Olze nakonec poskytla veškeré informace, kam ho převezou i v kolik hodin. Informovala jí i o tom, že má hotové už všechny testy, takže jakmile ho v pražské nemocnici převezmou, půjde rovnou na sál.
„Je to příklad velké pomoci našeho týmu. Ty situace, do kterých se uprchlíci dostávají, nejsou vůbec lehké a vše ještě stěžuje jazyková bariéra. Na Help lince musíme často skládat informace z mnoha zdrojů,“ uzavírá Vlastimila Sachrová.
*Jména klientů byla v článku změněna z důvodu zachování jejich anonymity.
ilustrační foto: Reuters