Pěstování zaujalo

Publikováno: 17. 6. 2015 Doba čtení: 2 minuty
Pěstování zaujalo
©

Když se děti učí pečovat, nacházejí v sobě seberealizaci, užitečnost, smysl pro povinnosti a pravidla. Když se naučí, odkud pochází a jak roste jídlo, které jedí, změní to jejich pohled na svět. Naučí se, že poctivá a důsledná práce přináší ovoce. Je mnohem lehčí podporovat správné návyky těch mladších než muset měnit zaužívané špatné těch starších. Proto jsme aktivitu zahájili s těmi nejmladšími.

 

 

 

Děti jsou zvyklé, že vše dostanou bez čekání. Našim cílem je učit je pokoře a trpělivosti.  „V minulosti som sa zoznámil s niekoľkými pozitivními príkladmi pestovania ovocia, zeleniny či iných rastlín deťmi alebo celými komunitami, ktoré maly následne vplyv na zmeny aj v iných oblastiach ich života.  Viem tiež o dobrých príkladoch búrania dogiem o tom, že Rómovia v histórii nikdy nevlastnili pôdu a nikdy sa o ňu nestarali, a preto aktívni v tejto oblasti nebudú ani v súčasnosti. Keďže som v oblasti farmárčenia sám aktívny, povedal som si prečo to neskúsiť v mojej komunitnej práci.“ říká iniciátor aktivity komunitní pracovník Miloslav Kováč.

Jako zpestření volnočasových aktivit dětí jsme tedy přistoupili k plánu začít s dětmi pěstovat ovoce a zeleninu v truhlících. Začali jsme s plodinami nenáročnými na zpracování, co nejjednodušeji využitelnými (rajčata, hrách, ředkvička, petržel, pažitka, jahody), s malým prostorem, který nevyžaduje moc údržby a dá uspokojivé výsledky. To podpoří děti, aby pokračovaly v zahradničení v dalším období. Ukázali jsme si a následně každé dítě vyzkoušelo, jak se které semeno seje a jak se sází sazenice. Vysvětlili jsme si, kterým plodinám vyhovuje více slunce a kterým stín a podle toho jsme truhlíky uložili. Taky kdy a jak je budeme zalévat. Důležité je, aby měly děti pocit, že to sadí ony samy a my jim jen pomáháme. Děti si své truhlíky a sazenice označily jménem, aby mohly sledovat, jak se vede jejich dílům. Průběh vývoje plodin budeme společně zapisovat do pěstitelského deníčku. V plánu je pěstování postupně rozšiřovat o další plodiny a jiné způsoby podle zájmu. Počítáme, že práce dětí postupně přitáhne zájem i dospělých, a tím se projekt pěstování dětí přetransformuje na projekt komunitního pěstování. Někteří dospělí už poznamenali, že se jim líbí, jak jsme děti do takovéto aktivity zapojily. V současnosti je v projektu činná už jedna maminka. Považujeme za důležité začít v malém, kdy se děti budou učit zodpovědnosti za rostliny, dodržování pravidel, pochopení přírodních procesů na vlastních chybách.

Dostat hned celou komunitu do podobného projektu není jednoduché, je důležité jim nic nevnucovat. Vedlejším efektem bude vcítit se do lidí, kteří dlouhou dobu něco pěstují, a nakonec je jim úroda odcizena. Očekáváme, že v tomto případě děti ukážou dospělým, jak si mohou jednoduchou činností pomoct v těžké sociální situaci vlastní produkcí čerstvých a zdravých potravin.

 

 

 

Autor: Miloslav Kováč, Komunitní pracovník