„Podařilo se mi pomoci dětem mít v životě zase naději a sny.” Odhodlání syrských učitelů v táborech pro vnitřně vysídlené obyvatele

Publikováno: 5. 1. 2021 Doba čtení: 4 minuty

Čím déle jsou děti mimo školu, tím těžší je pro ně se k vyučování vrátit. To platí v jakémkoliv kontextu, obzvlášť ale v Sýrii, kde má téměř deset let trvající válka na svědomí celou generaci dětí, které přišly o roky ve školních lavicích. Válka jim navíc způsobila traumata, se kterými se musejí vypořádat. Mnohdy za sebou mají téměř celý život ve vysídlení, stěhovat se musely i několikrát. Mít bezpečné místo, kde se nejen učí, ale kde si také mohou hrát a svobodně se vyjadřovat, je pro budoucí vývoj těchto dětí zcela zásadní.

„Podařilo se mi pomoci dětem mít v životě zase naději a sny.” Odhodlání syrských učitelů v táborech pro vnitřně vysídlené obyvatele
© Foto: People in Need

„Když jsem děti nechávala, aby namalovaly cokoliv chtějí, malovaly přírodu nebo jak si spolu jiné děti hrají,” popisuje Ibtihal, která pracuje s dětmi v táboře pro vnitřně vysídlené lidi a poskytuje jim psychosociální podporu. „Teď ale většina dětí maluje zbořené budovy, trosky a vojenské letouny, které střílí,” pokračuje Ibtihal, která studovala psychologii a pracuje ve škole podporované Člověkem v tísni.

„Životní podmínky lidí, kteří jsou v táboře jsou většinou tristní, nemají nic. Pro spoustu rodin tudíž není výuka dětí prioritou, protože zaprvé žijí pod velkým psychickým tlakem, zadruhé žijí v podmínkách tábora a zatřetí přicházejí o své domovy, o svou půdu..,” vysvětluje Ibtihal. 

Děti jsou podle Ibtihal často nesmělé a nedokáží přijmout a pochopit skutečnost, že žijí ve vysídlení mimo domov. Ale se zápalem a odhodláním, které Ibtihal do své práce vkládá, vidí na dětech výsledky psychosociální podpory každý den při různých hrách a rozvíjejících aktivitách, kterých se děti účastní ve škole v táboře. Tu Člověk v tísni zřídil v jednom ze stanů.

„Většinou vybírám činnosti, které mají i přidanou hodnotu, děti se při nich vzdělávají nebo se jim hodí do života. Není to jen o tom, aby se děti pobavily. Snažím se, aby se naučily něco, co je důležité pro život a vštípily si mravní hodnoty,” pokračuje Ibtihal.

Aktivity, kterým se s dětmi věnuje, přizpůsobila tak, aby byla dodržena opatření v souvislosti s COVID-19 jako je například sociální odstup. Ibtihal se zaměřuje především na fyzické aktivity, ale učí děti i tomu, jak je důležitý řád, čistota, vstřícnost – to, co je důležité pro bezpečný život v táboře.

„Ibtihal pro nás vymýšlí spoustu věcí,” říká devítiletý Amer, jehož nejoblíbenějšími aktivitami ve škole jsou ty, které byly vyvinuty k psychosociální podpoře dětí. „Hrajeme různé hry, třeba “kruhy”, kde skáčeme zevnitř velkého kruhu do jiného, menšího. Moc nás to baví a sportujeme. Také hrajeme třeba hru na čas, kdy musíme co nejrychleji obrátit kelímky vzhůru nohama,” dodává Amer.

Amerova rodina přišla do tábora pro vnitřně vysídlené lidi v severní Sýrii minulý rok poté, co je ostřelování a útoky vyhnaly z domova. Loni Amer v táboře chodil do třetí třídy, ale jeho starší bratr, třináctiletý Mohamed, takové štěstí neměl. Pro jeho stupeň žádné vyučování k dispozici v táboře nebylo.

„Amer školu miluje a já se velmi snažím umožnit jemu i jeho bratrovi, aby mohli ve vyučování pokračovat,” říká Amerův otec Hilal. „Věřím, že pro budoucnost je vzdělání zásadní.”

Kvůli pandemii COVID-10 je Amerova škola v táboře, stejně jako stovky dalších po celé zemi, dočasně zavřená. Člověk v tísni pomohl dětem i učitelům usnadnit přechod na distanční výuku, zřídit online vyučování a sdílení na sociálních sítích. Součástí přechodu na distanční vzdělávání zůstaly i aktivity zaměřené na psychosociální podporu pro celé rodiny.

Z celého srdce

Je jasné, že se nic nevyrovná osobnímu kontaktu a vyučování ve třídě. „Chození do školy je lepší, protože více věcem rozumím a vídím své učitele a kamarády,” říká Amer. „Letos půjdu do školy hned, jak se otevře,” dodává a nadšeně říká, že se chce dobře učit a stát se učitelem.

Ve stanových školách, kde Člověk v tísni pracuje, zavedl kombinovanou metodiku, kdy se děti střídají po skupinách, aby někdy mohly vybrané aktivity dělat osobně a zároveň byly v dostatečných rozestupech.

Anas v táboře pracuje ve stanech, které zřídil Člověk v tísni a fungují jako takový klub pro děti, kde si mohou hrát a trávit čas. Anas popisuje, jak děti začínaly být po čase unavené z pouhého virtuálního kontaktu s ostatními. „Ptali se, kdy zase budeme pokračovat, protože jim škola i klub chyběly a byly z toho sklíčené.”

Anas a další pracovníci plánovali bezpečné znovuotevření klubu tak, aby bylo v souladu se všemi nezbytnými preventivními opatřeními. „Když je pak Člověk v tísni mohl znovu otevřít, děti byly nesmírně šťastné. Všechny se těšily, až uvidí své kamarády v klubu a až zase budu hrát různé hry,” dodává Anas. 

„Práci s dětmi mám ráda z celého srdce,” říká Ibtihal, která se také těší, až se bude moci zase vrátit do školy a dělat svou práci, která ji naplňuje.

„Vidíme výsledky našeho úsilí,” pokračuje Ibtihal. „Podařilo se mi dětem pomoci mít v životě zase naději a sny.”

Není to jen o životě v táboře, ale také o tom mít nějaké cíle a plány pro život. A učitelé oddaní své práci, jako je Ibtihal a Anas, výrazně pomáhají usnadnit naši úsilí zajistit dětem bezpečí a přístup ke vzdělání.

Děkujeme Ministerstvu zahraničních věcí České republikyŠvýcarské agentuře pro rozvoj a spolupráci za finanční prostředky a dárcům, kteří přispěli do sbírky SOS Sýrie a Irák, díky nimž můžeme syrským dětem, které nemohou chodit do školy, nadále pomáhat ve vzdělávání. 


Autor: Omar Khattab, Ahmad Ahmad a Megan Giovannetti

Související články