Potřebným podáváme pomocnou ruku – přispějte do sbírky SOS Česko!

Publikováno: 22. 12. 2022 Doba čtení: 4 minuty
Potřebným podáváme pomocnou ruku – přispějte do sbírky SOS Česko!
© Foto: Kira auf der Heide, Unsplash

Ani ve svátečních dnech nezapomínáme na narůstající počty rodin, které v Česku ohrožuje chudoba. Na naši telefonickou help linku denně volají důchodci v tísni, samoživitelky, ale i lidé, kteří donedávna finančně dobře vycházeli, ale nezvládají zvýšení cen energií. Pomoci jim může naše sbírka SOS Česko.

Potřebným nabízíme pomocnou ruku. Našich 210 sociálních pracovníků a dluhových poradců působí ve třinácti krajích. Jen na naši help linku (770-600-800) se od začátku roku dovolalo více než 20 000 lidí v nouzi, což je v porovnání se stejným obdobím minulého roku dvojnásobek. Nejčastěji nás kontaktují kvůli hrozícím dluhům a exekucím. V posledních měsících ale stále častěji řešíme i vysoké nedoplatky a zálohy na energie. Abychom naši podporu zvládli udržet a mohli ji i rozšířit, vyhlásili jsme sbírku SOS Česko.

PŘISPĚJTE DO SBÍRKY SOS ČESKO:

„I když ve výjimečných případech budeme zprostředkovávat potravinovou pomoc, darované finance využijeme hlavně na posílení help linky a zajištění sociální práce a poradenství v terénu. Věřím, že většina z nás energetickou krizi a zvyšování cen obecně zvládne. V Česku jsme už v minulosti prokázali, že když jde do tuhého, dokážeme si poradit,“ říká Šimon Pánek, ředitel Člověka v tísni.

Stát nabízí pomoc, lidé o ni ale nežádají. Nevědí jak nebo se i stydí

Záchranným lanem pro mnohé může být státní příspěvek na bydlení. Nárok na něj může mít domácnost s náklady na bydlení (nájem, elektřina, plyn, služby, vodné apod.) převyšující 30 % (v Praze 35 %) čistých příjmů. Jeho průměrná výše je 4000 korun měsíčně, nejde tedy o nevýznamnou částku. A přestože se výdaje lidem navyšují, čerpání příspěvku od září 2021 výrazně neroste. Lidé často netuší, že existuje nebo nevědí, jak si o něj zažádat. Někteří se také stydí, protože je to poprvé, kdy takovou pomoc potřebují.

Jak pomohla help linka s půjčkami na zálohy a vysokým nedoplatkem za energie Lucii?

Naše help linka pomohla například bezradné paní Lucii (*), svobodné matce postiženého dítěte. Úspěšně prošla insolvencí a zbavila se všech svých dluhů, s nástupem energetické krize byla ale nucena si opět začít půjčovat. Zvýšené zálohy řešila mikroúvěry, jenomže pak přišla rána v podobě nedoplatku za energie 23 tisíc korun, na který už si musela vzít větší půjčku. Když se dovolala našemu poradci, měla za své půjčky, dohromady 56 tisíc korun, poskytovatelům zaplatit i s úroky 150 tisíc – na měsíčních splátkách zhruba 11 tisíc korun!

„Nejdříve jsem klientce doporučil, aby si zažádala o příspěvek na bydlení, který jí pomůže s hrazením drahých energií. Ten se jí podařilo získat ve výši 2 436 korun na měsíc. Dál jsem zmapoval všechny její aktuální závazky – čtyři smlouvy u nebankovních společností uzavřené v rozporu se zákonem se podařilo zneplatnit s tím, že původní dlužné částky klientka již uhradila splátkami. U dvou dalších se podařilo uzavřít smír, který jí stanovil splátky pouze 240 korun po dobu 12 měsíců, aby splatila částky do výše původní půjčky,“ popisuje poradce help linky Jaroslav Mašek. O největší půjčce, 19 tisíc korun, dosud jedná s věřitelem. Cílem je, aby z nemravných měsíčních splátek 11 tisíc korun bylo jen 2 230 a aby je klientka byla schopná hradit ze svého rozpočtu a nepropadala se do dalších půjček.

Proč považujeme pomoc help linky za efektivní?

Ilustrujme jednoduchými počty, proč považujeme pomoc naší help linky za efektivní. Na vyřízení jedné žádosti o pomoc potřebujeme 225 korun (mzda poradce). Výsledkem může být zajištění šestiměsíční podpory státu v průměrné výši 4 000 korun, celkem tedy 24 000 korun. Nebo konkrétní návrh, jak předejít exekuci a propojení s našimi pracovníky v terénu.

Co dalšího plánujeme?

Přímo v terénu máme tým 210 sociálních pracovníků a dluhových poradců, který chceme udržet a posílit. Naše podpora většinou nekončí jednorázovým poradenstvím.

„Terénní sociální pracovnice či pracovník s klientem analyzuje jeho příjmovou a výdajovou situaci, vyhodnocuje, na co má ze státní sociální podpory a dávek hmotné nouze nárok a jak je schopný si o ně sám zažádat. Případně pomáhá i s vyplněním formulářů, jednáním s úřady, dovysvětlí klientovi vše nesrozumitelné a poradí s dalšími potřebnými kroky,“ říká vedoucí sociálních služeb Kateřina Dosoudilová.

Na nejpalčivější otázky k energiím odpovídáme na našem webu jakprezitdluhy.cz/zkrocene-energie.

*jméno klientky bylo na její přání změněno

Autor: Člověk v tísni

Související články