Pozor na energošmejdy! Jak pracují podvodní prodejci energií

Publikováno: 14. 3. 2022 Doba čtení: 4 minuty
Pozor na energošmejdy! Jak pracují podvodní prodejci energií
© Unsplash.com

Mají příjemný hlas, slušné vystupování a jsou skvěle školení. Když vám zavolají, dokáží vás tak zmást, že ani nevíte, co jste jim odsouhlasili. Také vás mohou navštívit v domácnosti a než se nadějete, podepisujete jim dokumenty, které jste nečetli, a nevíte, co v nich je. Ale věříte, že by vám nelhali. Ano, řeč je o tzv. energošmejdech, na které teď naráží nejen senioři. Využívají současné krize, která vyhnala ceny energií do rekordních výšin.

S přibývajícím množstvím krachujících dodavatelů energií a vzrůstajícími cenami za energie se zvětšuje i riziko, že vás bude kontaktovat někdo, kdo se vám bude snažit vnutit smlouvu na nového dodavatele energií. Zcela záměrně vám však neřekne vše, co smlouva obsahuje. Uzavírání takovýchto smluv probíhá velmi často po telefonu, což kritizuje například náměstek libereckého primátora Ivan Langr, který navrhuje novelu občanského zákoníku, která by uzavírání smluv po telefonu zkomplikovala. „Náš návrh novely ruší okamžitou platnost takto uzavíraných smluv. Platné by byly, až když by je zákazník podepsal i v listinné nebo elektronické podobě, kterou mu musí prodejce k podpisu povinně zaslat,“ upřesnil Langr pro iDnes.cz. Dokud byste tedy smlouvu fyzicky nepodepsali, nebyla by platná.

K uzavření smlouvy po telefonu stačí říct ANO. Mnohdy ale dotyčný vůbec neví, s čím souhlasí, nerozumí otázkám, které jsou pokládány velmi manipulativně. Operátoři jsou profesionálně proškoleni.

Po Plzni řádí aukční společnosti

V Plzni pracovníci naší pobočky narážejí na aukční společnosti. Ty nezůstávají jen u telefonického uzavírání smluv, ale navštěvují zejména seniory i v domácnostech. „S aukčními společnostmi se tu setkáváme již mnoho let. S lidmi si většinou domluví schůzku telefonicky předem, aby obešli zákaz o podomním prodeji,“ popisuje místní pracovnice právního poradenství pro oběti trestných činů Radka Lišková.

Společnosti lákají na výhodné vysoutěžení nejlevnějšího dodavatele energií. Člověka požádají o rozpis plateb, slíbí mu levnější energie a často i to, že nedojde ke změně dodavatele. Ve skutečnosti je ale všechno jinak a vyvázání z takových smluv může být poměrně komplikované. „Co se ale objevuje nově, jsou neúměrně vysoké zálohy po změně dodavatele. To dříve nebylo. Například se na nás obrátila paní, která původně platila kolem 4 000 korun a nově dostala zálohy na 12 000 korun. Obrana je někdy opravdu složitá a je vhodné se s někým poradit,“ vysvětluje Lišková.

Zároveň je potřeba být ostražití a hlídat si, s kým skutečně jednáte. Mnohdy se obchodní zástupci vydávají za společnost, kterou ale ve skutečnosti vůbec nezastupují, jen aby posílili svou důvěryhodnost.

V Jeseníku řeší případy, kdy jsou lidé vázáni k více dodavatelům

Pracovnice na Jesenicku opakovaně řeší případy, kdy klienti sami po internetu uzavřeli smlouvu s novým dodavatelem a mimo to je ještě navštívil fyzicky zprostředkovatel, kterému podepsali plnou moc s tím, že to nevadí, že to za ně vše vyřeší. Nyní jsou v situaci, kdy jsou smluvně vázáni u několika dodavatelů zároveň. Opakují se zde nabídky České srovnávací s.r.o. Ti lidem nabídnou na základě plné moci zastupování a vysoutěžení nejvýhodnějšího dodavatele, zároveň však lidé ztrácejí přehled. Neví, kde mají platné smlouvy, zda za ně společnost vše vyřídí nebo ne. Takových zprostředkovatelů dodavatelů energií je na českém trhu bohužel velké množství.

Tuto situaci řešíme ve spolupráci s právním oddělením a Energetickým regulačním úřadem, se kterým máme nyní velmi dobrou zkušenost. Pomáhají pro klienty zajistit jejich aktuální smlouvy na dodávky energií, radí s postupy,“ vysvětluje situaci naše pracovnice Petra Vaňková.

Odpojení od elektřiny či plynu se může prodražit

V současné době stále více než 30 000 domácností zůstává u dodavatelů poslední instance (DPI) a po vypršení šestiměsíční lhůty jim hrozí odpojení od odběru energií, přestože například řádně platí všechny platby. Odpojení je problematické zejména u odběratelů plynu, jelikož opětovné připojení může trvat až několik týdnů. Navíc je spojeno s nutností revizí a může být nejen dlouhé, ale i finančně náročné.

Vítáme proto spolupráci Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstvem průmyslu a obchodu s DPI. Díky tomu budou tyto ohrožené domácnosti oslovovat zástupci Úřadu práce ČR a budou jim nabízet pomoc. „Sociální pracovníci z Úřadu práce půjdou do terénu přímo k lidem, kterým hrozí odpojení. Jde nám o ty nezranitelnější, např. osoby se zdravotním postižením, dlouhodobě nemocné, seniory nebo jinak znevýhodněné spoluobčany. Musíme vynaložit veškeré síly k tomu, abychom jim pomohli řešit tento problém. Primárně jsme se rozhodli začít oslovovat odběratele plynu, kteří zůstávají u DPI a v polovině dubna jim hrozí odpojení,“ vysvětluje ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Řada z nich si neumí v dané situaci poradit nebo vůbec netuší, že se mohou svou nečinností dostat do problémů.

Pokud jste se dostali do problémů s energošmejdy, neváhejte se urychleně obrátit na ERÚ, Českou obchodní inspekci, případně na naše terénní pracovníky podle místa svého bydliště.  

Autor: Tereza Králová

Související články