Přihlašujte se na 8. ročník konference S asistenty k lepší škole
Publikováno: 19. 6. 2025 Doba čtení: 10 minut Sdílet: Sdílet článekZveme všechny asistenty a asistentky pedagoga, vyučující i ředitele škol na již 8. ročník konference S asistenty k lepší škole. Ta se bude konat 13. října 2025 v Centru současného umění DOX v Praze.

Tradiční konference, kterou pořádáme v rámci dlouhodobé podpory společného vzdělávání v českých školách, se letos bude věnovat etice ve vzdělávání, práci s dětmi s traumatem a dalším tématům. Konference se koná díky podpoře ze sbírky Lepší škola pro všechny.
Přihlašujte se na konferenci
Na konferenci se můžete předběžně přihlásit ZDE. Předběžně přihlášeným zašleme na konci srpna přednostně závaznou přihlášku s možností výběru odpoledních workshopů.
PROGRAM KONFERENCE
Dopolední blok: 9:00 – 12:00
- Úvodní zamyšlení - Marek Orko Vácha, římskokatolický kněz, teolog, biolog, bioetik, pedagog
- Psychické trauma u dětí ve školní praxi: dynamika vzniku, uprchlická zkušenost a praktické možnosti podpory – Olha Shukalova, metodička psychologické podpory, Člověk v tísni
- Příspěvek MŠMT v jednání
- Etika ve vzdělávání s ohledem na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí - Jan Hrubeš, zástupce ředitelky 18. ZŠ Most, odborný asistent na Fakultě sociálně ekonomické UJEP; host z Prahy 7 v jednání
Odpolední blok - praktické workshopy:
I. blok
- Lucie Pivoňková: Sebepoškozování – nástroje podpory a intervence pro pedagogické pracovníky
- Markéta Librová: Jak efektivně motivovat dítě s ADHD
- Zdena Honsová Filípková: Jsem asistent pedagoga a kdo je míň…nebo…?!
- Olha Shukalova: Specifika práce s psychicky traumatizovanými dětmi ve škole
- Alexandra Petrů: Konflikt jako prostor pro růst – inspirace z dokumentárního filmu Platon z Belfastu pro práci asistentů pedagoga
II. blok
- Lucie Pivoňková: Komunikace s rodiči v práci asistenta pedagoga
- Zdena Honsová Filípková: Jsem asistent pedagoga a kdo je míň…nebo…?!
- Eva Tobková: Podpora well-beingu žáků z pozice asistenta pedagoga
- Pavel Košák: Hledání smyslu školní každodennosti
- Petra Skalická: Metoda filozofie pro děti – jak u žáků hravě rozvíjet dialog a spolupráci
Anotace workshopů
I. blok
Sebepoškozování – nástroje podpory a intervence pro pedagogické pracovníky
Co vede žáky k sebepoškozování? Proč je tento fenomén mezi dospívajícími stále častější? Jaká je role pedagogických pracovníků? Na tyto a další otázky najdete odpověď na workshopu a zjistíte také, jakých základních chyb se vyvarovat, pokud chcete sebepoškozujícím se pomoci.
Mgr. Lucie Pivoňková, lektorka, supervizorka, Člověk v tísni
Je absolventkou andragogiky a personálního řízení na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 2002 pracuje ve Vzdělávacím programu Varianty spol. Člověk v tísni. Koordinovala několik projektů věnovaných multikulturní výchově, lektoruje kurzy zaměřené na spolupráci školy a rodiny a komunikaci ve škole, vede supervizní skupiny pro asistenty pedagoga a vyučující
Jak efektivně motivovat dítě s ADHD
Spolu s lektorkou, která má více než desetiletou praxi při práci s dětmi s ADHD, se seznámíte s principy pozitivní motivace a vysvětlíme si, proč není dobré používat motivaci negativní. Zároveň lektorka představí specializované motivační plány pro děti s ADHD a podrobně vysvětlí, na jakých principech jsou založeny a jak je lze jednoduše vytvořit pro domácí i školní prostředí. Součástí workshopu je také ukázka již vytvořených motivačních plánů a her. Závěrem bude prostor pro diskuzi a dotazy.
Mgr. et Mgr. Markéta Librová, lektorka vzdělávacích a podpůrných programů o ADHD
Vystudovala obor Sociální práce na FSS Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 2010 se věnuje tématice hyperaktivity a neklidu (ADHD) prostřednictvím skupinové a individuální práce s dětmi, jejich rodiči a učiteli. Působí jako vedoucí tréninku sociálních a emočních dovedností pro hyperaktivní a neklidné děti, který je veden zážitkovou formou a využívá prvky pozitivní motivace. Poskytuje v dané problematice odborné poradenství a lektoruje na toto téma odborné kurzy a semináře.
Jsem asistent pedagoga a kdo je míň…nebo…?!
Asistent pedagoga je relativně nový a ještě ne napevno zakotvený prvek ve školství. Zvenku to vypadá jako pohodová práce - sedí si ve třídě, není to učitel, užívá si s dětmi. Nebo ne? Co vše tato role obsahuje? Čím to, že to je ve skutečnosti tak náročné? Pojďme se na to společně podívat!
PhDr. Zdena Honsová Filípková
Absolventka oboru speciální pedagogika na PedF UK, sociální práce na VOŠ sociálně právní a supervizního výcviku ve Vzdělávacím a tréninkovém institutu Hermés Praha. Pracovala jako asistentka učitele žáků s kombinovaným postižením v Jedličkově ústavu. V organizaci Proxima Sociale působila na pozicích sociální pracovnice s rizikovými dětmi, lektorka probačního programu pro mladistvé pachatele, metodička. Dále pracovala jako HR specialistka v sociální službě, lektorka v rekvalifikačních kurzech pro pracovníky v sociálních službách. Je autorkou dvou probačních programů pro mladistvé a mladé dospělé pachatele, spoluautorkou metodiky sebehodnocení soc. služeb, metodiky evaluace soc. služeb aj. V organizaci Člověk v tísni pracuje jako supervizorka pro pedagogické pracovníky.
Specifika práce s psychicky traumatizovanými dětmi ve škole
Workshop účastníky seznámí s psychologickými aspekty dětského traumatu. Nabídne přehled praktických metod pro práci s traumatizovanými dětmi ve školním prostředí a pomůže posílit kompetence v oblasti komunikace, intervence a podpory těchto dětí. Součástí workshopu bude i analýza příběhů dětí a simulace krizové intervence při emočním zhroucení dítěte.
Mgr. Olha Shukalova, CSc., metodička psychologické podpory poskytované organizací Člověk v tísni
Vystudovala magisterské obory psychologie a ekonomie. Více než 20 let působila jako vysokoškolská pedagožka psychologických oborů na Charkovské pedagogické akademii. V roce 2022 musela kvůli válce na Ukrajině opustit svou vlast a od té doby žije v České republice, kde aktuálně pracuje jako metodička psychologické podpory, poskytované organizací Člověk v tísni.
Konflikt jako prostor pro růst – inspirace z filmu Platon z Belfastu pro práci asistentů pedagoga
Konflikty ve školním prostředí bývají často vnímány jako problém, který je třeba co nejrychleji vyřešit nebo potlačit. Tento workshop nabízí jiný pohled – konflikt jako příležitost k poznání sebe i druhých, ke kultivaci empatie a dialogu. Pomocí vybraných scén z filmu Platon z Belfastu, který zachycuje citlivý vztah mezi učitelem a žákem v napjatém prostředí Severního Irska, budeme společně hledat odpovědi na otázky: Co je jádrem konfliktu? Jak v něm můžeme obstát jako průvodci, nikoliv jako rozhodčí? A jak do práce asistenta pedagoga vnést filozofickou reflexi, která nepřináší jednoduché odpovědi, ale podporuje růst?
Mgr. Alexandra Petrů, PhD. lektorka, supervizorka, Člověk v tísni, Univerzita J. E. Purkyně
Je absolventkou oboru Supervize a řízení v sociálních a zdravotnických organizacích na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy. Pracovala v oblasti krizové intervence, později byla ředitelkou základní a mateřské školy. Od roku 2011 působí na Katedře sociální práce Univerzity J. E. Purkyně, kde se zabývá tématem etablování školské sociální práce. V Člověku v tísni vede supervize a připravuje online kurzy pro asistenty pedagoga a vyučující.
II. blok
Komunikace s rodiči v práci asistenta pedagoga
Chování rodičů se mění, komunikace s nimi se také proměňuje a pro pedagogické pracovníky je často nelehkou výzvou. Společně budeme hledat základní principy, jak najít s rodiči společnou řeč.
Mgr. Lucie Pivoňková, lektorka, supervizorka, Člověk v tísni
Je absolventkou andragogiky a personálního řízení na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 2002 pracuje ve Vzdělávacím programu Varianty spol. Člověk v tísni. Koordinovala několik projektů věnovaných multikulturní výchově, lektoruje kurzy zaměřené na spolupráci školy a rodiny a komunikaci ve škole, vede supervizní skupiny pro asistenty pedagoga a vyučující.
Podpora well-beingu žáků z pozice asistenta pedagoga
Stále častěji se ve školách setkáváme s dětmi, které procházejí krizovými situacemi – ať už kvůli rodinnému zázemí, osobním problémům nebo vnějším událostem, jako je válka na Ukrajině. Téma podpory těchto žáků je dnes velmi aktuální. Workshop se zaměří na roli asistenta pedagoga při rozpoznání a řešení krizových situací. Budeme se věnovat tomu, kdy a jak zasáhnout, jaké jsou kompetence asistenta a kdy zapojit další odborníky. Účastníci získají přehled o spolupráci se školním poradenským pracovištěm, PPP, OSPOD i policií.
Vysvětlíme pojmy jako oznamovací povinnost školy, případové setkání, výchovná komise či konference – a roli asistenta v těchto procesech. Dotkneme se také právních a praktických hranic jeho odpovědnosti. Asistent pedagoga má jedinečnou možnost být dítěti oporou. Aby tuto roli zvládl, potřebuje rozpoznat varovné signály, znát své možnosti a vědět, jak efektivně postupovat. Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, který má obrovský prostor a možnost být v těchto situacích dětem na blízku a poskytnout rychlou a efektivní podporu. Musí však tyto kompetence a všímavost mít, aby je mohl efektivně využívat a pracovat s nimi.
BcA. Eva Tobková, ZŠ Černošice
Vystudovala Evangelickou akademii, Vyšší odbornou školu sociálně-právní v Praze, obor výchovná dramatika pro neslyšící na JAMU a pedagogiku pro asistenty pedagoga ve Vzdělávacím institutu Středočeského kraje. Pracovala jako pedagožka v MŠ Petrklíč, jako koordinátorka dobrovolnické služby, od roku 2019 pracovala jako asistentka pedagoga na ZŠ Černošice, nyní zde působí jako sociální pedagožka
Hledání smyslu školní každodennosti
Společně se zamyslíme nad tím, jaký smysl má práce asistentů ve škole, jak podporují vnitřní motivaci u žáků i u sebe a jaké hodnoty tím předávají. Ukážeme si, že asistenti nejsou jen podpora, ale spolutvůrci smysluplného prostředí, ve kterém děti nacházejí motivaci k učení. Smysl – to, co je pro nás důležité – roste jako strom. A stejně jako strom potřebuje péči, i smysl potřebuje pozornost dětí samotných i asistentů pedagoga. Budeme společně hledat odpovědi na otázky žáků jako: „Proč to máme dělat?“ nebo „K čemu mi to bude?“ A zároveň se budeme zabývat tím, jak dětem pomoci, aby si na tyto otázky dokázaly odpovědět samy.
Součástí workshopu bude i zážitková lekce, ve které si účastníci vyzkoušejí roli žáka. Tato lekce vychází z principů existenciální analýzy a logoterapie podle Alfrieda Längleho a zaměřuje se na hledání osobního smyslu.
Mgr. Pavel Košák, supervizor, Člověk v tísni
Vystudoval Cyrilometodějskou teologickou fakultu UP Olomouc. Pracoval jako sociální pracovník ve Fokusu Praha, jako koordinátor a lektor ve Vzdělávacím programu Varianty v Člověku v tísni. Dále pracoval jako telefonický krizový intervent v Dětském krizovém centru Praha a jako konzultant inkluzivního vzdělávání v Agentuře pro sociální začleňování odboru Úřadu vlády ČR. V posledních pěti letech pracoval jako lektor příprav osvojitelů, pěstounů, pěstounů na přechodnou dobu a kurzů Terapeutického rodičovství v Centru psychologicko-sociálního poradenství Středočeského kraje. Nyní působí v Člověku v tísni jako supervizor vyučujících a také jako pedagog na soukromé ZŠ.
Jsem asistent pedagoga a kdo je míň…nebo…?!
Asistent pedagoga je relativně nový a ještě ne napevno zakotvený prvek ve školství. Zvenku to vypadá jako pohodová práce - sedí si ve třídě, není to učitel, užívá si s dětmi. Nebo ne? Co vše tato role obsahuje? Čím to, že to je ve skutečnosti tak náročné? Pojďme se na to společně podívat!
PhDr. Zdena Honsová Filípková, supervizorka, Člověk v tísni
Absolventka oboru speciální pedagogika na PedF UK, sociální práce na VOŠ sociálně právní a supervizního výcviku ve Vzdělávacím a tréninkovém institutu Hermés Praha. Pracovala jako asistentka učitele žáků s kombinovaným postižením v Jedličkově ústavu. V organizaci Proxima Sociale působila na pozicích sociální pracovnice s rizikovými dětmi, lektorka probačního programu pro mladistvé pachatele, metodička. Dále pracovala jako HR specialistka v sociální službě, lektorka v rekvalifikačních kurzech pro pracovníky v sociálních službách. Je autorkou dvou probačních programů pro mladistvé a mladé dospělé pachatele, spoluautorkou metodiky sebehodnocení soc. služeb, metodiky evaluace soc. služeb aj. V organizaci Člověk v tísni pracuje jako supervizorka pro pedagogické pracovníky.
Metoda filozofie pro děti – jak u žáků hravě rozvíjet dialog a spolupráci
Během tohoto interaktivního workshopu budou účastníkům představeny hlavní principy Filozofie pro děti: Jak začlenit do výuky fyzické aktivity, pomocí nichž zapojíme co největší počet dětí a které přimějí každé dítě, aby se vyjádřilo? Jak vytvořit otázky, které vzbudí co největší zvědavost, názorové pnutí a stanou se zásadní výzvou pro diskutující? Jak ustoupit z vedení diskuze tak, aby děti mohly rozvinout svou samostatnost při tvorbě názorů?
Představení proběhne prostřednictvím metod, které lze následně využít přímo ve výuce. Účastníci se dozvědí, jak je možné využívat Filozofii pro děti v různých předmětech nebo v samostatných hodinách, a porozumí tomu, proč je tato metoda účinná při rozvoji nadaných dětí i při podpoře dětí, které samy sebe nevidí jako úspěšné ve škole.
Mgr. Petra Skalická, lektorka, Člověk v tísni
Vystudovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy, obor zeměpis – biologie, a vyučovala tyto předměty na gymnáziu i základní škole. Od roku 2005 působí ve společnosti Člověk v tísni, kde se nejprve věnovala vzdělávacím projektům v rozvojových zemích, později i koordinovala globální rozvojové vzdělávání. V letech 2008-2015 byla ředitelkou Vzdělávacího programu Varianty. Je certifikovanou lektorkou programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Od roku 2015 se věnuje lektorování a rozvoji metody Filozofie pro děti.