Projekt Podpora inkluzivního vzdělávání v Ústí nad Labem

Publikováno: 14. 9. 2018 Doba čtení: 2 minuty
Projekt Podpora inkluzivního vzdělávání v Ústí nad Labem
© Foto: archiv

Projekt se zaměřuje na prevenci školní neúspěšnosti propojením významných aktérů lokální úrovně - město, školy, neziskový sektor. Cílem projektu je zmírnit bariéry bránící školnímu úspěchu žákům ze socioekonomicky a kulturně odlišného prostředí v úzké spolupráci s pedagogy a rodiči. Hlavními prostředky pro dosažení cíle je zastřešení aktivit projektu poradenským centrem, podpůrné personální kapacity (školní asistent, psycholog, pedagog), vzdělávání pedagogů a posílení spolupráce s rodinami.

Název projektu: Podpor inkluzivního vzdělávání v Ústí nad Labem

Registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000233

Skutečné datum zahájení: 1. 10. 2016

Předpokládané ukončení projektu: 30. 9. 2019

Program Podpory vzdělávání realizujeme v Ústí nad Labem již od roku 2006. Velký počet lidí tísnící se na malém prostoru, neexistence vhodného místa pro učení, časté návštěvy či hluk z okolí, rozporuplné vnímání hodnoty vzdělání ze strany rodičů i jejich často nízké vzdělání - to jsou jen některé z bariér, které brání úspěchu ve vzdělání dětí, které jsou ohrožené sociálním vyloučením. Hlavním úkolem našich vzdělávacích pracovníků a jejich dobrovolníků je udržet děti na běžných základních školách. Jedině tam mohou získat znalosti, které jim v budoucnu umožní uplatnění na pracovním trhu. Dobrovolníci jsou zejména studenti UJEP, budoucí sociální pracovníci a pedagogové, ale do programu se zapojují i zaměstnaní lidé. Ti každý týden 2 hodiny doučují konkrétní děti přímo v rodinách. Pak dochází kromě samotného zvyšování vědomostí u dětí i k tzv. pedagogizaci rodinného prostředí. Rodiče se učí, co znamená učit se, více se zajímají školní záležitosti, dětem se zlepšuje školní prospěch, jsou ve škole celkově úspěšnější, těší se do ní, mají méně omluvených absencí.

V minulosti jsme Podporu vzdělávání realizovali ve společném projektu se ZŠ Hlavní v Mojžíři a doučujeme i děti ze ZŠ Anežky České. Nově tak budeme službu poskytovat pouze na ZŠ Stříbrníky. V čase letních prázdnin se doučované děti budou moci zapojit do volnočasových a vícedenních zážitkových akcí, které bude ČvT také pořádat.

Kolegové ze sekce Varianty se budou zaměřovat na rozvoj pedagogů ze tří zmíněných škol v návaznosti na inkluzivní vzdělávání. Budou realizovány např. kurzy konceptuálního vyučování - metoda Grunnlaget a metoda Kikus, kurzy zaměřené na práci s dětmi s ADHD, kurzy na práci s heterogenní skupinou dětí.

Autor: Martin Kovalčík, mediální koordinátor