Projekt „Učíme se společně“

Publikováno: 24. 2. 2020 Doba čtení: 3 minuty

Projekt navazuje na stávající aktivity v oblasti inkluzivního vzdělávání na území města Chomutov v souladu s Místním plánem inkluze. V provozu zůstanou 2 předškolní kluby v sídlištních lokalitách Kamenná a Písečná. Současně bude poskytována služba Podpory vzdělávání v rodinách a Kariérové poradenství, které se zaměřují na dosahování školního úspěchu u žáků ze znevýhodněného prostředí a na snížení rizika předčasného odchodu žáků ze vzdělání a to na školách hlavního vzdělávacího proudu.

Projekt „Učíme se společně“
© Foto: archiv

Název projektu: Učíme se společně

Registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_039/0011716

Termín realizace: 1. 7. 2019 - 30. 6. 2022

Projekt je financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

Jaký problém projekt řeší

Projekt primárně řeší podporu nástupu dětí ze znevýhodněného prostředí do mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu a současně podporuje rodiče těchto dětí po dobu adaptačního období po nástupu do mateřské školy. Sekundárně se projekt zaměřuje na podporu žáků základních škol ze znevýhodněného prostředí v dosahování školního úspěchu a snaží se zabránit jejich předčasnému odchodu ze vzdělávání. Současně podporuje spolupráci mezi všemi aktéry vzdělávání, se kterými přijdou žáci do kontaktu. Nedílnou součástí projektových aktivit je i kariérové poradenství, které má pomáhat žákům při výběru vhodného povolání s ohledem na budoucí možnosti uplatnění na trhu práce.

Pro realizaci projektu byly vytipovány zejména sídlištní lokality Písečná, Kamenná, Březenecká, Zahradní. Z dalších míst byla vybrána Kadaňská a Školní, které se nachází v centru města.

Trendem posledního roku bylo stěhování cílové skupiny na okrajová sídliště Chomutova, kde pak dochází ke koncentraci negativních vlivů na rozvoj potenciálu dětí a žáků. Děti jsou vystavovány vlivu vyšší míry nezaměstnanosti, naopak nižším stupněm vzdělání rodičů. Situace má za následek předčasné odcházení dětí ze vzdělávacího systému ČR, protože hodnota vzdělání není rodiči vnímána jako prioritní pro zajištění budoucnosti dětí. Žáci při nástupu povinné školní docházky často selhávají a de facto se tak utvrzují v postojích rodičů.

Projekt je v souladu s Rámcovou strategií rozvoje statutárního města Chomutova pro období 2014 - 2024, dále pak s Dlouhodobým záměrem rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a podpory zaměstnanosti na území města Chomutova do roku 2020 a vychází z procesu tvorby Místního plánu inkluze statutárního města Chomutova.

Co je cílem projektu

Projekt si klade za cíl přispět k sociální integraci dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání, dále pak k rovnému přístupu ke vzdělávání dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí formou přímé práce s dětmi a jejich rodiči.

Děti již v předškolním věku získají poznatky a vědomosti, které jim usnadní adaptaci na běžnou mateřskou školu a dále pak nástup na základní školu hlavního vzdělávacího proudu.

Projektové aktivity zároveň pomohou žákům prostřednictvím doučování a kariérového poradenství lépe zvládat povinnou školní docházku, přispějí k prožití úspěchu ve škole a tím sníží pravděpodobnost jejich předčasného odchodu ze vzdělávání.

Rodičům dětí budou předávány informace o zákonitostech českého vzdělávacího systému, budou motivování a informováni tak, aby se ze svých někdy pasivních pozic mohli stát aktivními hráči na poli vzdělávání svých dětí. Cílem je pozitivně ovlivnit jejich postoj ke vzdělávání. Velký důraz bude kladen již na význam předškolního vzdělávání. Spolupráce s cílovou skupinou povede k upevnění vzdělání jako trvalé hodnoty, kterou jednou předají i svým dětem. Prodloužení vzdělávací kariéry žáků napomůže ke zvýšení jejich uplatnitelnosti na trhu práce v budoucnu, což je profit, který mohou uplatnit již v rámci několika let.

Autor: čvt