Rozhovor pro rádio Wave: Přicházím k dětem, se kterými si nikdy nikdo nepovídal ani jim nečetl

Publikováno: 4. 2. 2022 Doba čtení: 3 minuty
Rozhovor pro rádio Wave: Přicházím k dětem, se kterými si nikdy nikdo nepovídal ani jim nečetl
© čvt

Milada Bouzidi z pražské pobočky Člověka v tísni, mluvila na radiu Wave o své práci v podpoře vzdělávání. V rámci té propojuje dobrovolníky s dětmi, které potřebují pomoct se školou, a sama taky vyráží za žáky a studenty do terénu. 

Podpora vzdělávání je zaměřená na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, které jsou ohroženy školním neúspěchem. Často pocházejí z nepodnětného prostředí, komplikovaného rodinného zázemí, nebo jejich rodiče mají jenom základní vzdělání a nejsou schopni svým dětem se školou pomoci. Člověk v tísni je podporuje zejména formou doučování. Jednou týdně k nim do domácnosti přichází dobrovolník, který se s nimi dvě hodiny učí, tráví s nimi smysluplně čas a aktivně se zajímá o jejich život. Pro některé děti je to úplně poprvé, kdy někdo projeví zájem o to, jak se mají a co právě prožívají.

"Co je to hříbátko?"

U některých dětí stačí dovysvětlit shodu podmětu s přísudkem nebo procvičit malou násobilku, ale u jiných je potřeba začít úplně od začátku. Jeden malý klient Milady Bouzidi třeba do svých šesti let skoro nemluvil, protože ho podle slov jeho současného pěstouna doma "mlátili po hlavě". S ním se tedy doučování zaměřilo hlavně na rozšiřování základních znalostí a slovní zásoby.

„Přicházím do styku s dětmi, se kterými si nikdo nikdy nepovídal ani jim nečetl. Neznají základní věci, neví, jak jdou po sobě v kalendáři měsíce, neví, jak se řekne mládě koně. Nemají to odkud znát. Jejich doučování je hlavně o tom, že si povídáme. Uvádím je do tajů čtení, objevujeme příběhy,“ říká o své práci Milada Bouzidi.

Nejde tedy převážně o memorování školní látky, ale spíše o všestranný rozvoj dítěte, které dost možná nikdy v životě nezažilo pocit úspěchu, nikdo na ně nebyl hrdý, nepochválil je, nevšímal si jich. „Hodně dáváme důraz na to, aby doučování bylo hrou. Že studium nemusí být nuda. A někdy je důležitější si dobře s dítětem popovídat než dělat úkoly. Dobrovolník se o dítě zajímá a to někdy úplně stačí. Často se nám stává, že ten náš malý klient jen tou pozorností úplně rozkvete,“ říká Milada.

Velkým úspěchem může být i zdánlivá maličkost

Každé dítě je jiné a v podpoře vzdělávání to platí bezezbytku. Občas koordinátorky slaví úspěch třeba jen, když dítě přinese domů lepší známku než pětku, nebo když se dokáže samostatně a pravidelně přihlašovat na online výuku. Jindy se podaří nalézt nějaký skrytý talent, o kterém nikdo předtím neměl tušení. Člověk v tísni pak pomáhá rodičům talent rozvíjet, asistuje s výběrem kroužku, pomáhá i finančně. „S každým klientem vypadá úspěch úplně jinak. Třeba jde o to, že se doučujeme, i když se mu nechce, to, že zvládá něco dělat skutečně pravidelně. Málokdy se povede něco, že říkáme WAU. Jsou to malé věci, které nás posouvají dál,“ zakončuje Bouzidi.

Text napsán s využitím článku z webu rádia Wave z 3. 2. 2022

Autor: Kateřina Fuksová

Související články