Šimon Pánek pro Aktuálně: I ve velmi těžké situaci dokážeme potlačit strach z toho, co s námi bude a soustředit se na to, jak pomoci
Publikováno: 23. 2. 2021 Doba čtení: 3 minutyŠimon Pánek v minulém týdnu poskytl rozhovor serveru Aktuálně.cz. Z pozice ředitele Člověka v tísni zhodnotil nejen největší úspěchy organizace za uplynulý koronavirový rok, ale promluvil také o některých o těžkých momentech. Popsal také, jaké priority si v Česku organizace nově vytyčila a jak jí při zvládání epidemie pomohly zkušenosti ze zahraničí, jako třeba krize na Haiti z roku 2010.
Když Českou republiku zasáhla pandemie koronaviru, začali jsme hned přemýšlet, jak nejlépe dokážeme lidem v Česku pomoci. Ve hře byla možnost využít našich humanitárních zkušeností z práce ve světě a jít pomáhat do první linie. Dle slov Šimona Pánka rozhodování nebylo snadné, nakonec jsme ale jako organizace dokázali zachovat chladnou hlavu a zůstali u toho, co umíme nejlépe – pomáhat nejslabším a nejzranitelnějším skupinám obyvatel, na které krize, jako je ta současná, dopadá nejdříve.
„Nejsme záchranáři, lékaři ani sestry. To, co umíme, je pomoci těm nejslabším, na které krize vždy dopadá nejdříve a nejrychleji. Mají nejmenší nebo žádné rezervy, jsou nejméně sociálně a vzdělanostně vybavení k tomu, aby krizi překonali, a jsou chudí. Hledání toho, co se pro ně dá dělat, byla instinktivní reakce,“ uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz Pánek a dodal, že organizace hned v prvních dnech pandemie spustila sbírkou SOS Česko, která je určena právě na pomoc těm nejohroženějším skupinám obyvatel. Češi a Češky podle něj znovu ukázali, že jsou v krizích velmi solidární.
Auditem pro ECHO jsme prošli jako jedni z nejúspěšnějších
Kromě toho, že organizace dokázala podle Pánka velmi rychle obrátit strach a nejistotu z pandemie v efektivní práci a pomoc druhým, zaznamenala ještě další obrovský úspěch – prodloužení partnerství s humanitární kanceláří Evropské unie ECHO. Posuzování svých partnerů ze strany ECHA podléhá velmi přísným kritériím. Člověk v tísni prošel jako jeden z nejúspěšnějších a smlouva mu byla prodloužena o sedm let.
Potlačit strach z toho, co s námi bude
Velkou výhodou pro nás je, že se zvládáním nečekaných krizí máme mnohaleté zkušenosti. „Určitě nám pomohlo, že jsme zvyklí zvládat krize, a to i nečekaného typu. Například krize typu Haiti, kde při zemětřesení v hlavním městě zahynula čtvrtina obyvatel, osmdesát procent budov nestojí a stejně musíte odněkud začít ihned pracovat. Není to samozřejmě srovnatelné, ale tahle schopnost - naladit se i ve velmi těžké situaci na myšlenku, co můžeme hned udělat, a potlačit strach z toho, co s námi bude - byla okamžitě přítomná v prvním týdnu po jarním lockdownu," uvedl ředitel organizace.
Rodinám bez internetu jsme věšeli úkoly na dveře
Vlivem pandemie jsme si na domácí půdě vytyčili dvě nové priority – podpora dětí v online vzdělávání a rozšíření finančního a dluhového poradenství.
„Na začátku jara jsme zjistili, že zejména v chudých rodinách nemají děti možnost být připojeny k internetu, nebo jen minimálně. Typicky třeba přes sousedovu wi-fi a jeden smartphone, to je nedostačující. Zjistili jsme také, že řada škol on-line výuku nevedla, učitelé jen zadávali úkoly a čekali na jejich vyplnění. Naši koordinátoři si potom v tom nejzákladnějším režimu brali na chodbě od paní učitelky domácí úkoly, které jsme na naší pobočce nakopírovali. Potom jsme je rodinám nepřipojeným k internetu věšeli v igelitkách na dveře,“ řekl v rozhovoru Pánek. V oblasti dluhového poradenství došlo primárně k navýšení kapacit dluhových poradců v regionech i na helplince.
„Původně ji obsluhovali dva poradci, nyní se točí osmnáct lidí na několika linkách. Po Česku ale také máme rozmístěné dluhové poradce a lidé je mohou osobně navštěvovat. Jenom od loňského ledna jsme najali 56 nových lidí, kteří jsou teď v okresech či mikroregionech, o nichž jsme zjistili, že žádné dluhové poradny nemají. Typicky jsou to zapadlejší části republiky u hranic,“ informoval v rozhovoru pro Aktuálně ředitel organizace.