Skupinové doučování dětí s odlišným mateřským jazykem: lepší školní prospěch i úspěšnější integrace
Publikováno: 19. 11. 2019 Doba čtení: 4 minutyPřestěhování se do cizí země je velké rozhodnutí pro celou rodinu, děti nevyjímaje. Představte si, že se najednou ocitnete v nové škole, kde nerozumíte ani výkladu učitelek ani hovorům svých spolužáků. Přesně to se děje mnohým dětem, které se svými rodiči přišly do České republiky a mají odlišný mateřský jazyk než češtinu. Tyto děti mohou zažívat ve škole mnohé nepříjemné situace: nedokáží formulovat to, co by chtěly říci, neumějí napsat některá slova, cítí se ve škole ztracené a nepochopené…Přestože většinou nemají žádnou poruchu učení a jsou chytré, v plnění školních požadavků selhávají. Člověk v tísni proto v rámci svých programů sociální integrace nabízí těmto dětem podporu ve formě skupinového doučování českého jazyka. Naším cílem je pomoci jim na jejich nelehké cestě k zvládnutí češtiny a tím i k úspěšnější a snadnější integraci do české společnosti.
Jak těmto dětem pomáháme?
Po příchodu do ČR mají děti s OMJ ze zákona nárok na jazykovou přípravu. Bohužel realita bývá jiná a podpora není všude systematická a adekvátní. Existují ale i dobré příklady, jako třeba Městská část Praha 7, která se snaží na svém území o plošnou jazykovou podporu a organizuje na svých základních školách skupinové doučování češtiny pro děti s OMJ. V roce 2016 Praha 7 navázala spolupráci s Člověkem v tísni a přizvala ho k výuce. Momentálně vedeme skupinové doučování na třech základních školách na Praze 7: na ZŠ Umělecká, ZŠ TGM Ortenovo náměstí a na ZŠ Tusarova. Realizujeme celkem 10 doučovacích kroužků, které probíhají v odpoledních hodinách v prostorách škol. Na doučování se věnujeme nejen aktuální školní látce, ale také rozvíjíme jazykové znalosti a češtinářské dovednosti. Důraz klademe na to, aby děti zvládly běžnou každodenní konverzaci a komunikaci ve škole. Pokud je to možné, zařazujeme hravé a zábavné aktivity, protože hry umožňují, aby se děti projevovaly v českém jazyce spontánně – což je dobrá a osvědčená metoda pro osvojení si jazyka.
Koho doučujeme?
Doučujeme děti 1. i 2. stupně. Skupiny jsou většinou rozmanité co do počtu, věku, národnosti dětí i jejich jazykových dovedností. Do jedné skupiny tak mohou chodit jak děti, které se právě přistěhovaly do ČR a neumějí česky vůbec nic, tak i žáci, kteří česky mluví i rozumí a potřebují jen rozšířit slovní zásobu, nebo lépe pochopit českou gramatiku. Největší národnostní zastoupení mají v našich kroužcích děti z Vietnamu a Ukrajiny. Doučujeme ale také Číňany, Rusy, Korejce, Srby, Arménce a další. S doučováním nám pomáhají naši dobrovolníci, díky kterým můžeme k dětem přistupovat individuálně a věnovat se všem naplno.
Touto naší podporou ve formě doučování přispíváme k tomu, aby děti s odlišným mateřským jazykem lépe zvládly školu a měly větší šanci integrovat se do české společnosti.
Příběhy našich dětí
Zde jsme pro vás vybrali příběhy některých dětí, které pravidelně navštěvují naše doučování.
Kun (9 let, Korejec) – Kun se s rodiči přestěhoval do ČR před dvěma roky a do doučování se zapojil v první třídě jako úplný začátečník. Kun je velmi snaživý a pracovitý a rychle se učí. Během každého doučování se naučil několik nových slov a brzy se i rozmluvil. V doučování pokračuje i ve třetí třídě. Dnes téměř všemu rozumí a domluví se, a přestože stále dělá ve svém projevu chyby, každé další doučování vidíme pokroky.
Myron (10 let, Ukrajinec) – Myron se přistěhoval do ČR z Ukrajiny před třemi lety a do české školy nastoupil v první třídě. V té době neuměl vůbec česky, a proto začal chodit na naše doučování. Zpočátku byl tichý a stydlivý. Dnes je ve čtvrté třídě, na doučování stále chodí a je z něj sebevědomý výřečný chlapec, který dobře ovládá češtinu. Problém mu dělají jen některá slova a rozlišování krátkých a dlouhých slabik.
Kornélie (15 let, Ukrajinka) – Kornélie je Ukrajinka a do české školy chodí čtyři roky. Na doučování začala docházet minulý školní rok. Česky mluví celkem dobře, obtíže jí občas dělá skloňování a časování. Během doučování se zaměřujeme hlavně na gramatiku, kterou probírají ve škole, a která je pro ni těžká. Nicméně v gramatice se Kornélie za poslední rok hodně zlepšila.
Kun, Myron i Kornélie se česky učí každý den – interakcí s učiteli, spolužáky, kamarády… Pokrok v češtině udělali ale také díky doučování, které jim poskytujeme.