Snažíme se naše služby neomezovat, počet potřebných stoupá, říká Lukáš Průcha v rozhovoru pro iDnes
Publikováno: 30. 11. 2020 Doba čtení: 2 minutyLukáš Průcha je ředitelem pobočky Člověka v tísni v Liberci. V rozhovoru pro iDNES popsal, jakým způsobem se vlivem epidemiologických opatření proměnila práce jeho i kolegů na pobočce a s jakými problémy se na ně lidé v posledních dnech obraceli nejčastěji. V důsledku současné situace se rozhodla liberecká pobočka kromě rozšíření help linky zřídit také konzultační místnosti v několika okolních městech tak, aby byl i nadále možný osobní styk s lidmi, kteří se ocitli ve složité situaci. Telefonické řešení problémů je totiž mnohdy složité.
Jednou z výzev, na kterou musela organizace Člověk v tísni začít neprodleně reagovat hned na jaře během nástupu první vlny koronaviru, byla pomoc dětem s distanční výukou. Výjimkou nebyla ani pobočka v Liberci. „V první fázi jsme se snažili propojit školy a rodiny, kde to nějak vázlo, dělat jim prostředníky. Ne všichni mají doma zázemí pro online výuku. Pro rodiny, kde nemají technické vybavení, jsme se domluvili s různými IT firmami. Díky tomu můžeme do takových domácností techniku zapůjčit,“ řekl v rozhovoru pro iDNES ředitel liberecké pobočky Lukáš Průcha a dodal, že kolegyně, která se v Liberci věnuje koordinaci distribuce počítačů, vyřizuje denně i několik telefonátů ze škol či od rodičů, kterým technika stále chybí.
Další problémy, které liberecká pobočka pomáhá lidem v nouzi řešit, jsou dluhy. Člověk v tísni v reakci na rostoucí počet osob, které se ocitli v tíživé finanční situaci či přímo v exekuci, rozšířil nejen dluhovou help linku, ale zavedl kromě toho také novou službu pro lidi, kteří mají problémy s mobiliárními exekucemi. Jak upozornil v rozhovoru Průcha, takových lidí neustále přibývá. Mimo to má organizace také vlastní webové stránky jakprezitdluhy.cz, na kterých lidé naleznou mnohé praktické rady týkající se dluhové problematiky.
Důležitá je i psychická podpora, říká Průcha
Změny uvnitř organizace jsou zaváděny na základě aktuálních potřeb lidí. Jak uvádí Průcha, momentálně se dostávají do problémů zejména osoby, které ještě před nedávnem pracovali na dohodu, lidé z cestovního ruchu, pohostinství nebo lidé, kteří se živili úklidem pro různé velké firmy. Každému, kdo se na pobočku obrátí, je navrženo individuální řešení, jehož cílem je co možná nejvíce usnadnit životní situaci daného člověka. Všichni jsou vždy seznámeni se svými právy a povinnostmi, v případě potřeby je připraven insolvenční návrh. Jak ale v rozhovoru říká Průcha, mnohdy je pro lidi velice důležitá také psychická podpora. „Ti lidé jsou často rádi, že se s nimi vůbec někdo baví a naslouchá jim, pomáhá jim situací projít,“ uvádí ředitel liberecké pobočky. V neposlední řadě pobočka ve spolupráci s Potravinovou bankou rozváží balíčky jídla lidem, kteří je potřebují.