„Ty dvě hodiny doučování jsou často to nejsmysluplnější, co za týden udělám.“ – Dobrovolníci Člověka v Tísni pomáhají dětem se vzděláváním celý školní rok

Publikováno: 18. 7. 2022 Doba čtení: 4 minuty
„Ty dvě hodiny doučování jsou často to nejsmysluplnější, co za týden udělám.“ – Dobrovolníci Člověka v Tísni pomáhají dětem se vzděláváním celý školní rok
© Foto: Veronika Mašlejová

Školní rok skončil a v pražském Centru Člověka v Tísni Langhans se uskutečnilo již tradiční setkání s dobrovolníky pražské pobočky Sociálních a vzdělávacích programů. Dobrovolníci nám po celý rok pomáhají v doučování a ve volnočasových klubech pro děti a jsou nedílnou součástí naší organizace. Děkujeme všem dobrovolníkům za jejich zapojení během školního roku. V neposlední řadě děkujeme společnosti Clifford Chance za dlouhodobou finanční podporu našeho programu Podpora vzdělávání, v rámci kterého doučování probíhá. 

V programu Podpora vzdělávání s námi v Praze každý rok spolupracuje přes 100 dobrovolníků. Dobrovolníci chodí pravidelně jednou týdně doučovat děti do rodin a pomáhají jim s porozuměním školní látce, nebo se s dětmi doučují v rámci našich klubů na Praze 5. Díky dobrovolníkům můžeme zajišťovat doučování pro stovky dětí, jejichž rodiny by si klasické komerční doučování nemohli dovolit. V minulém roce jsme takto v Praze spolupracovali s více než 300 dětmi.

"Studentka to asi ani neví, ale vlastně mě taky učí spoustu věcí. Dozvídám se třeba, jak (ne)vysvětlovat školní látku, nebo postupně poznávám pohled na svět člověka, kterého bych jinak pravděpodobně nikdy nepotkala."

Jednou naší dobrovolnicí, která nám pravidelně pomáhá v našich skupinových klubech pro děti, je studentka a redaktorka Českého rozhlasu Eliška. Ta studuje veřejnou a sociální politiku na Univerzitě Karlově a na dotaz, proč se rozhodla zapojit do vzdělávacích programů Člověka v Tísni odpovídá: „Při studiu i v práci se často setkávám se statistikami o nerovných šancích části českých dětí na úspěch ve vzdělávání i v životě. Zapojení do aktivit Člověka v tísni je pro mě možnost, jak místo čísel ze statistik poznat konkrétní tváře a aspoň trochu přispět k tomu, že mají některé znevýhodněné děti možnosti trávit čas v prostředí, kde se jim někdo věnuje a snaží se je rozvíjet. V klubech mě moc baví nadšení dětí a taky, když vidím jejich radost z toho, že zvládly něco, co by nečekaly. A můžou si díky tomu o trochu víc věřit a vnímat svoji hodnotu."

Další dobrovolnice Bára pak vypraví o své zkušenosti z individuálního doučování. „Při vysoké škole jsem doučování měla jako brigádu, ale když jsem se dozvěděla o programu Podpora vzdělávání, připadalo mi dobrovolnictví tak nějak správnější,“ vysvětluje Bára, která po celý školní rok pomáhala slečně z deváté třídy s přípravou na střední školu. „Teď už pracuju, a i když mám svoji práci ráda, ty dvě hodiny doučování často považuju za to nejsmysluplnější, co za týden udělám. Věřím, že pro slečnu, se kterou se učím, je ten společně strávený čas přínosný, i když ne všechny hodiny se vydaří a rozhodně se mám v doučování v čem zlepšovat. A to je druhá věc, v čem mi program přijde skvělý; z každého doučování si odnáším nové zkušenosti. Studentka to asi ani neví, ale vlastně mě taky učí spoustu věcí. Dozvídám se třeba, jak (ne)vysvětlovat školní látku, nebo postupně poznávám pohled na svět člověka, kterého bych jinak pravděpodobně nikdy nepotkala,“ popisuje Bára, v čem je pro ni dobrovolnictví obohacující.

Být dobrovolníkem mi dává pocit smysluplnosti

Pomoci dobrovolníků si moc vážíme a snažíme se je podporovat prostřednictvím školení, vzdělávacích seminářů, individuálních supervizí, intervizních skupin a dalších společných team-buildingových aktivit. Velmi důležitá je pro nás dlouhodobost zapojení dobrovolníků, protože vzájemná důvěra a přátelský vztah mezi dobrovolníkem a doučovaným dítětem jsou zcela klíčové pro smysluplnou podporu. Společné dobrovolnické akce nám pomáhají posilovat sounáležitost mezi dobrovolníky a jejich motivaci do dlouhodobého zapojení. Dobrovolnice Katka s námi doučuje už od roku 2019 a chystá se pokračovat i v dalším školním roce. „Být dobrovolníkem mi dává pocit smysluplnosti, že dělám pro někoho ve svém volnu něco navíc,“ říká Katka a dále popisuje svou dobrovolnickou zkušenost: „Vždycky jsem moc ráda chodila do školy a baví mě vymýšlet způsoby, jak poutavě vysvětlit učivo dítěti, které se školou tak úplně kamarád není. Jasně, člověk je někdy frustrovaný, že výsledky nejsou takové, jaké by si představoval. Nakonec ale stejně převládne radost z toho, že úsilí a čas, který někomu věnujete, se vždy nějak zúročí.“

O tom, že dobrovolnictví přináší dobrovolníkům radost i obohacení mluví také dobrovolnice Anička: „Pomoc není jednostranná, i dárce může mnoho získat, když umí přijímat. Třeba radost, sebevědomí, víru v lepší zítřky a jiný pohled na věc.“ Anička dál popisuje, proč je pro ni dobrovolnictví důležité: „Pomáhám, protože chci dát najevo, že nezištně pomáhat je normální, a protože si každý zaslouží mít možnosti, jaké jsem měla já, ale ne každý je dostane. Pomáhám, protože mě naplňuje sdílet, co mám.“

Vedle dobrovolníků patří velké poděkování společnosti Clifford Chance, která je už od roku 2014 pravidelným dárcem našich vzdělávacích programů. Podpora společnosti Clifford Chance nám mj. umožňuje pokrývat náklady spojené s koordinací dobrovolníků a jejich vzděláváním. Velice si spolupráce se společností Clifford Chance vážíme a děkujeme nejen za všechnu finanční podporu našich vzdělávacích programů, ale také za významný finanční dar, který společnost Clifford Chance letos poskytla na pomoc lidem zasažených válkou na Ukrajině.

Odkazy

Autor: Johana Černochová, Kateřina Fuksová

Související články