Vzdělávání v krizi: 25 let práce Člověka v tísni na lepší budoucnosti dětí
Publikováno: 31. 10. 2025 Doba čtení: 7 minut Sdílet: Sdílet článekVálka, epidemie a klimatická krize zasahují všechny děti. V zemích postižených mimořádnými událostmi přicházejí děti o bezpečí i každodenní jistoty. Bez přístupu ke vzdělání riskují, že ztratí i svou budoucnost. Už 25 let se snažíme tomu zabránit.

Podle organizace Education Cannot Wait (ECW) potřebuje v roce 2025 podporu ve vzdělání 234 milionů dětí školního věku, které žijí v krizových oblastech. To odpovídá počtu obyvatel Německa, Francie, Spojeného království, Česka a Slovenska dohromady.
Až 85 milionů dětí nechodí do školy vůbec a 127 milionů těch, které se vzdělávají, nedosahuje základní úrovně znalostí v matematice a čtení. Počet školáků zasažených krizemi se za poslední tři roky zvýšil o nejméně 35 milionů.
Záchranné intervence jako investice do budoucnosti
Již 25 let systematicky podporujeme děti zasažené konflikty, přírodními katastrofami a dalšími krizemi v různých částech světa. „Od malých projektů na počátku 90. let a v první dekádě nového tisíciletí až po více než 120 000 dětí, kterým jsme pomohli v roce 2024, se vzdělávání v krizích stalo pro nás klíčovou prioritou. Jsme zkušeným a spolehlivým partnerem pro komunity, se kterými spolupracujeme, i pro dárce,“ říká Laurel Jansury, poradkyně pro vzdělávání v krizích, Člověk v tísni.
„Vzdělávání v krizích vnímáme jako život zachraňující zásah, který děti chrání fyzicky i psychicky. Zároveň jde o transformační investici, která může přinést pozitivní dopady pro celé generace a pomoci budovat odolnost komunit,“ dodává.
Od roku 2000 jsme podpořili 1 211 680 dětí a 5 467 vzdělávacích zařízení ve 30 zemích. Zrekonstruovali jsme 1 501 škol v 21 zemích a podpořili 36 588 učitelů a 21 246 rodičů a pečovatelů. Za těmito čísly se skrývají konkrétní příběhy dětí, jejich rodičů i učitelů, kteří se snaží dělat maximum v těžkých podmínkách.
Ukrajina: Výuka za zvuku sirén
Dětství a vzdělávání dnes v Ukrajině vypadají úplně jinak. Některé děti chodí do školy s batůžkem a baterkou, připravené utéct do krytu při prvním zaznění sirény. Jiné se učí online z obcí blízko frontové linie, kde jsou školy zavřené. Mnohé střídají prezenční a dálkovou výuku podle toho, jak blízko hrozí další útok. Přesto se učí dál.
Na gymnáziu v Sachnovščyně v Charkivské oblasti probíhá výuka často v podzemí. „Osobní kontakt, podpora učitele a dětské úsměvy – to žádná online výuka nenahradí,“ vysvětluje Tetiana Pryadko, asistentka učitelky.
Pro jejího syna Romana, prvňáčka, znamená školní kryt, který Člověk v tísni zrekonstruoval, víc než jen bezpečí. Znamená přátelství, hru a možnost konečně se učit osobně. Kvůli válce a pandemii nikdy nezažil školku – teď se jeho školní život konečně přibližuje normálu.
Sýrie: Šance na vzdělání a nová přátelství
Majed byl válkou v Sýrii vyhnán ze svého domova a dlouho nemohl chodit do školy. „Žijeme tu už čtyři roky. Neuměl jsem číst ani psát,“ říká. V blízkosti jeho vesnice jsme postavili dočasné vzdělávací centrum, které navštěvuje už šest měsíců.
„Teď už umím psát a hláskovat. Chci pokračovat ve studiu. Chtěl bych být lékařem, protože máma je nemocná. Bolí ji oči, tak jí chci pomáhat. Řekl jsem jí, že až vyrostu, budu očním lékařem,“ dodává. Dočasné vzdělávací centrum mu kromě vzdělání pomohlo i najít kamarády. „Dřív jsem viděl, jak si jiné děti hrají spolu, ale já žádné přátele neměl. Tady jsem se naučil, jak si je najít. Teď mám úžasné kamarády,“ usmívá se Majed.
25 let obnovujeme vzdělávání po válkách, povodních, zemětřeseních a tsunami
Podpora vzdělávání v krizi byla součástí našich humanitárních aktivit už od druhé poloviny 90. let – po válkách jsme pomáhali obnovovat školy v Bosně a Hercegovině, Kosovu i českým krajanům v rumunském Banátu.
Naše první rozsáhlá zkušenost s výukou v krizích přišla během druhé čečenské války – rekonstruovali jsme školy v Grozném a provozovali dočasné školy v táborech pro vnitřně vysídlené obyvatele v Ingušsku.
Každé šesté dítě na světě žije v konfliktu
Podle UNICEF žije více než 470 milionů dětí – tedy jedno z šesti – v oblastech zasažených konfliktem. Vzdělávání v těchto oblastech je vážně narušeno: do konce roku 2024 bude více než 52 milionů dětí mimo školu. Dívky v zemích zasažených konfliktem mají 2,5 krát vyšší pravděpodobnost, že nebudou chodit do školy než dívky jinde na světě.
V Afghánistánu jsme po svržení Talibánu v roce 2001 začali okamžitě podporovat vzdělávání, které se stalo hlavním pilířem naší práce v zemi. Do roku 2007 jsme postavili a opravili 81 škol a zaměřili se i na vzdělávání dívek, školení učitelů, venkovské školy a kurzy gramotnosti pro dospělé. Dnes provozujeme 150 komunitních tříd pro 5 250 dětí, které by jinak neměly přístup ke vzdělání.
Po ničivých povodních v Česku v roce 2002 jsme zrekonstruovali školy v nejvíce zasažených regionech. Současně jsme podporovali vzdělávání v Iráku – obnovou škol, kolejí a internátů. V roce 2003 jsme pomáhali s rekonstrukcí škol v Etiopii a Arménii a o rok později i v íránském městě Bam, zničeném silným zemětřesením. Tam jsme zřídili centra pro děti a dospívající dívky.
V roce 2005 jsme zahájili rozsáhlý vzdělávací program na Srí Lance po ničivé tsunami v Indickém oceánu (2004). Budovali jsme školy, školky i centra odborného vzdělávání a zároveň jsme školili učitele angličtiny.
V roce 2008 jsme vstoupili do vzdělávacího sektoru v Demokratické republice Kongo, kde jsme během deseti let postavili 65 nových tříd, opravili 90 tříd a umožnili tisícům dětí chodit do školy.
Polovina všech dětí mimo školu žije jen v osmi zemích
Polovina všech dětí, které kvůli krizím nemohou chodit do školy, žije v pouhých osmi zemích: Afghánistán, Demokratická republika Kongo, Etiopie, Mali, Myanmar, Nigérie, Pákistán a Súdán.
V roce 2010 zasáhly Pákistán jedny z nejhorších povodní v jeho historii. Okamžitě jsme reagovali – obnovili jsme a vybavili 12 poškozených škol. Téhož roku udeřilo zemětřesení na Haiti – v první fázi jsme postavili 37 stanových škol, později 24 nových škol pro 3 350 dětí, podpořili jsme 850 učitelů a poskytli školní potřeby 40 000 dětem.
V roce 2012 jsme zahájili dosud největší program vzdělávání v krizi v Sýrii, který funguje dodnes. Jen v roce 2024 jsme podpořili 80 škol a vzdělávacích center, pomohli 65 000 dětem s doplňovacím vzděláváním, doučováním a psychosociální podporou.
V listopadu 2013 zasáhl Filipíny tajfun Haiyan – nejničivější v historii země. Zničil střechu nad hlavou čtyřem milionům lidí. Školy byly poškozeny dvakrát častěji než jiné veřejné budovy a v třetině vesnic zcela přestaly fungovat. Do konce roku 2014 jsme opravili 128 tříd ve 35 školách a umožnili 4 400 dětem pokračovat ve výuce.
Násilí vůči školám a učitelům narůstá
„V letech 2022–2023 došlo k přibližně 6 000 útokům na studenty, učitele a vzdělávací instituce. Využívání škol k vojenským účelům vzrostlo o 20 % a více než 10 000 studentů bylo zabito, uneseno nebo zraněno. Útoky na vzdělávání v konfliktních zónách dosáhly alarmující úrovně – během jediného roku vzrostl jejich počet o 44 %, což vedlo ke smrti, únosům a traumatu tisíců žáků i učitelů. Tyto útoky ohrožují nejen jednotlivé životy, ale i budoucnost celých komunit.“
Po ničivém zemětřesení v Nepálu v roce 2015 jsme poskytli postiženým komunitám stany jako dočasné školy a zdravotní centra, později jsme školy opravili a vybavili.
Po vypuknutí konfliktu ve východní Ukrajině v roce 2014 jsme opravili poškozené školy a školky, zajistili přístup k vodě a poskytli dětem i dospělým psychosociální podporu.
Po ruské invazi v roce 2022 se humanitární potřeby výrazně zvýšily. Více než 3 800 vzdělávacích institucí bylo poškozeno a miliony dětí čelí přerušené výuce. Mnohé se učí v podzemí nebo jen online. Děti kromě přístupu k výuce potřebují i psychosociální podporu a bezpečná místa, kde mohou učit se, hrát si a znovu cítit, že jsou dětmi.
Doposud jsme otevřeli 16 digitálních vzdělávacích center, podpořili 37 škol pro 5 558 dětí, opravili 23 dočasných prostor pro více než 25 000 dětí, zajistili doučování pro 2 562 dětí, psychosociální podporu pro 12 125 dětí a podpořili 3 299 dětí v dětsky přívětivých prostorách.
Klimatická krize ohrožuje přístup ke vzdělání
Podle Světové banky zažilo od roku 2022 více než 400 milionů studentů uzavření škol kvůli extrémnímu počasí. Klimatická změna přitom nejvíce dopadá na děti zasažené konflikty, vysídlením a humanitárními krizemi. Podle UNICEF narušily v roce 2024 klimatické katastrofy – vlny veder, tropické bouře, záplavy či sucha – školní docházku 242 milionů dětí v 85 zemích.
V roce 2024 jsme v Gaze podpořili War Child Alliance, která spolu s místními partnery poskytuje urgentní psychosociální pomoc dětem a jejich rodinám. Když je to možné, organizujeme kromě terapeutických sezení i rekreační aktivity pro děti, kde si mohou bezpečně hrát a setkávat se s vrstevníky. Jen v roce 2024 jsme takto podpořili 15 803 dětí a členů jejich rodin.
Zastavme tuto krizi ihned
Let us stop the crisis now
Jen v roce 2024 jsme pomohli 123 902 dětem zasaženým konflikty, podpořili 4 153 učitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání, a 5 663 rodičům a pečovatelům jsme poskytli školení a psychosociální podporu.
Alarmující trendy ale ukazují, že je nutné jednat hned. „Vzdělání není jen právo – je to i priorita pro děti, rodiče a pečovatele. Mezinárodní společenství musí okamžitě navýšit podporu vzdělávání v krizi – politicky i finančně – aby se situace dále nezhoršovala,“ říká Laurel Jansury. „Musíme spolupracovat – organizace, dárci i komunity – abychom zajistili právo na vzdělání pro 234 milionů dětí v krizích, které stále nemají přístup ke kvalitnímu vzdělávání,“ uzavírá.