Workshopy na školách: učíme žáky, jak se připravit na reálný život
Publikováno: 20. 9. 2019 Doba čtení: 2 minutySoučástí naší práce ve vzdělávacích službách jsou již mnoho let workshopy, které především nabízíme základním a středním školám a středním odborným učilištím. Důvod vzniku našich workshopů je v hluboké historii, kdy jsme při práci na školách a s našimi klienty narazili na nedostatečné vzdělání a praktické dovednosti ve finanční gramotnosti a dluhové problematice, s čím byla také úzce provázaná čtenářská gramotnost. Bohužel se i dnes dá říct, že porozumění textu a jeho kritická analýza je velkým problémem nejen dětí a mládeže, ale i dospělé populace.
Čerpáme ze zkušeností našich terénních pracovníků a dluhových poradců
Při vzniku a tvorbě workshopů se výrazně a kladně projevily zkušenosti našich kolegů, kteří pracující v terénních programech a jako dluhoví poradci. Zkušenosti našich kolegů jsou totiž nepřebernou studnicí příběhů, v kterých mnohdy neopatrnost nebo malá chyba mohou způsobit pád do dluhové spirály, která často končí tragicky. Tyto příběhy jsou také nekonečným zdrojem všech různých šmejdských praktik, které se bohužel neustále zdokonalují. Takto získané zkušenosti a schopnosti jsou základním kamenem našich workshopů, protože pravdivý příběh a praktické informace předané formou samostatné aktivity jsou podle nás nejúčinnější. A to nejdůležitější je, že naše programy dobře hodnotí i žáci (přestože se nejedná o super atraktivní téma) a školy a učitelé mají o tyto workshopy tak velký zájem, až přesahuje naše možnosti.
Jak si najít práci, nebo bydlení? Jak správně vyplnit formulář na úřadě?
V minulém školním roce jsme na pražských školách a učilištích provedli 48 workshopů, na kterých bylo celkem 846 účastníků. Školám nabízíme workshopy Finanční gramotnost, Dluhy?! (tento program je ve dvou variantách), C´est la vie, Kyber šmejdi a Práce s informací (ta má tři díly). Naše workshopy jsou na dvě učební hodiny s výjimkou C´est la vie, který je na 4 učební hodiny. C´est la vie je vůbec náš nejpopulárnější workshop, který formou strategické hry klade před žáky stanoviště úřad, bydlení, vzdělání, práce, volný čas a herna. Na těchto stanovištích se musí žáci vyrovnat s tiskopisy a formuláři, které je v životě čekají a navíc musí řešit různé chytáky, které si pro ně přichystáme, což je skoro nejlepší metoda pro to, aby si žáci pamatovali například, že nemají podepsat nic, co si před tím nepřečetli.
V tuto chvíli oslovujeme školy a plánujeme workshopy pro tento školní rok. A taky se těšíme, co se dozvíme od žáků, protože jejich hodnocení je často upřímné a nekompromisní. Na závěr si dovolím ocitovat jedno z žákovských hodnocení workshopu „Cˇest la vie“, které si stěžovalo: „Ten workshop nebyl žádná hra, to bylo jako ze života.“ Takové hodnocení je pochvala pro nás všechny, co se na workshopu podílejí.