24 000 lidí jsme loni pomohli v rámci dluhového poradenství

Publikováno: 14. 1. 2024 Doba čtení: 4 minuty
24 000 lidí jsme loni pomohli v rámci dluhového poradenství
© Foto: ilustrační foto: Yoann Boyer, Unsplash

Čtyřiadvacet tisíc lidí v Česku jsme podpořili v loňském roce v rámci dluhového poradenství. Nejčastěji jsme lidem pomáhali s úvěrovými smlouvami s nemravně vysokými úroky v řádu i stovek procent ročně. Vedli jsme přes 100 soudních sporů týkajících se nezákonných způsobů provádění exekuce, dětských dluhů a nového fenoménu některých společností, které se snaží připravit lidi o bydlení. Zveřejnili jsem výsledky dvou rozsáhlých analýz poskytování úvěrů, které pomáhají kultivovat trh a informují žadatele, na co si dát pozor.

Osobní dluhové poradenství poskytujeme ve 13 krajích Česka, celorepublikově pomáháme na help linceS 6 000 klienty jsme loni pracovali v našich kancelářích dlouhodobě, 18 000 lidem jsme pomohli distančně prostřednictvím telefonu, videohovoru či e-mailu. Na této práci se podílelo více jak 100 dluhových poradců, odborných sociálních pracovníků a dalších našich kolegů v terénu,“ uvádí vedoucí programu Dluhové poradenství Daniel Hůle.

Vymanit z dluhů se podařilo například paní Beatě*, které vedle poctivého splácení pomohla všechna tři Milostivá léta. A klidné spaní si dopřává už i pan Jakub, který pracuje jako učitel na základní škole a byl nucen řešit důsledky pětadvaceti často předražených nebankovních půjček.

Pomáháme napadat nemravné úvěrové smlouvy

V posledním roce jsme nejčastěji lidem pomáhali napadat úvěrové smlouvy s nemravně vysokými úroky v řádu i stovek procent ročně. Samozřejmě za předpokladu, že klient společnosti vrátil/vrátí, co si půjčil. „V těchto sporech jsme úspěšní ve více než 90 % případů. Tuto pomoc aktuálně preferujeme před vstupem do oddlužení, kdy lidé musí 5 let splácet často velmi vyšponované a nemravné závazky,“ vysvětluje Daniel Hůle.

Vedli jsme více než 100 soudních sporů v případech klientů týkajících se nezákonných způsobů provádění exekuce a stále i dětských dluhů. I v této oblasti jsme téměř ve všech sporech úspěšní.

Půjčil si 50 tisíc, vrátit měl téměř milion

Například pan Milan si vzal před devíti lety revolvingový úvěr 50 tisíc korun u společnosti Profi Credit Czech. Když zaplatil už půl milionu, doporučila mu mzdová účetní zaměstnavatele, aby se obrátil na naši dluhovou poradnu. „Množící se vyhrané soudní spory, které podobné exekuce zastavily a uložily poskytovateli půjčky všechny peníze nad její rámec vrátit, jak se stalo i v případě pana Milana, dávají naději i dalším poškozeným. Konkrétně Profi Credit musel panu Milanovi vrátit přes 450 tisíc,“ upozorňuje vedoucí dluhového poradenství.

Nic nedlužila, přesto jí pojišťovna srážela ze mzdy na exekuci

Stejně tak případ seniorky, které Všeobecná zdravotní pojišťovna srážela na exekuci, i když nic nedlužila. Pojišťovna ji z rozhodnutí soudu musela vrátit 200 tisíc. Nebo soudní spor dnes dvacetiletého muže, který od dvanácti let žil v exekuci bez vlastního zavinění - přestože už dva roky platí nový zákon, který měl zajistit, aby dětští dlužníci nevstupovali s takovou zátěží do dospělosti.

„Aktuálně nám pokračuje i několik soudních procesů týkající se nového fenoménu některých společností, které se snaží připravit lidi o bydlení. V příštím roce se chceme i na tuto problematiku více zaměřit,“ doplňuje Daniel Hůle.

I v loňském roce jsme se aktivně zapojovali do systémových řešení dluhové problematiky. Účastnili jsme se jednání s politiky k Milostivému létu, novele Insolvenčního zákona, výši odměn exekutorům, advokátům, insolvenčním správcům nebo minimální srážce v exekuci.

Indexem odpovědného úvěrování přispíváme ke kultivaci trhu s půjčkami

Věnovali jsme také dvěma rozsáhlým analýzám poskytování úvěrů, na jejichž základě již tradičně sestavujeme Index odpovědného úvěrování. V červnu jsme se zaměřili mikropůjčky a kreditní karty, v listopadu na standardní spotřebitelské úvěry. Index je servisní službou nejen zájemcům o půjčku, ale i poskytovatelům.

Přístup poskytovatelů úvěrů se postupně zlepšuje. Řada z nich také vnímá umístění v Indexu jako určitou zpětnou vazbu a snaží se dotáhnout své konkurenty, kteří se umístili na vyšších příčkách. Z kultivace trhu máme radost, přesně to je smysl našeho srovnávání,“ vysvětluje David Borges, analytik Člověka v tísni a autor Indexu odpovědného úvěrování.

Vzděláváním podporujeme pracovníky neziskovek a úřadů

Rovněž se zaměřujeme na vzdělávání týkající se aktuálních témat pro partnery z neziskových organizací, úřadů práce, obecních úřadů apod. Semináře jsou zdarma a vzhledem k co nejefektivněji využitému času online. Seminářů k Milostivému létu nebo například mobiliárním exekucím se účastnily stovky posluchačů. Podporu poskytujeme i různým zaměstnavatelům, kteří se snaží řešit problémy svých předlužených zaměstnanců.  

Pokud jste v tíživé finanční situci, nebo někdo z vašich blízkých, a potřebujete se poradit, neváhejte se obrátit na naši help linku.

*jméno klientky bylo na její přání změněno

Autor: Eva Kroupová

Související články