Červené sluchátko vyráží do regionů. Podpoří dluhovou helplinku, kterou už v pandemii využilo přes 5000 lidí

Červené sluchátko vyráží do regionů. Podpoří dluhovou helplinku, kterou už v pandemii využilo přes 5000 lidí

1. 6. 2021

Ve středu 2. 6. 2021 proběhla na pražském Andělu první veřejná prezentace uměleckých instalací Červeného sluchátka. Jde o kampaň upozorňující na pomoc, kterou organizace Člověk v tísni nabízí zadluženým lidem prostřednictvím své dluhové helplinky. V následujících týdnech se tyto instalace přestěhují do dalších měst a obcí České republiky. 

Kampaň Červené sluchátko odstartovala v průběhu dubna spuštěním stejnojmenného webu www.cervenesluchatko.cz. Lidé na něm naleznou jednoduchý formulář pro zadání telefonního čísla, po jehož vyplnění se zájemci o pomoc dluhový poradce následně sám ozve. Novinkou je také možnost videokonzultace, která se dá rezervovat přímo na webu na konkrétní datum a čas.

Kampaň se následně přesunula na sociální sítě, kde si Ladislav Zibura, Martha Issová, Jana Plodková, Iva Pazderková, Tereza Kadeřábková nebo influenceři Pedro, Not So Funny Any či Bé Hà (Style With Me) symbolicky předávali červené sluchátko, čímž upozorňovali na existenci bezplatné pomoci při řešení problémů s dluhy.

Smyslem celé kampaně je dostat se ještě blíže lidem, kteří potřebují pomoc se svými dluhy. Během současné krize se totiž setkáváme s případy, kdy se nám lidé bojí či ostýchají zavolat. Proto jsme jim nabídli i další možnosti, jak nás kontaktovat, které mohou být pro někoho přijatelnější,“ říká Daniel Hůle, vedoucí dluhového poradenství organizace Člověk v tísni.

Hovor až z Dominikánské republiky

K obavám přitom není žádný důvod, člověk nic neztratí, naopak může jít o první krok k cestě z dluhové pasti. „Od počátku koronakrize kontaktovalo naši helplinku 5 300 lidí, 75 procent lidí volalo, zhruba čtvrtina využila emailu. Dvě třetiny z celkového počtu tvoří dlužníci, ve více než 15 procentech se ozývají rodinní příslušníci dlužníků či jiné blízké osoby. Poměr žen a mužů je více méně vyrovnaný,“ říká Renata Bořkovcová, která má koordinaci helplinky na starosti. „Délka hovoru vždy závisí na složitosti konkrétní situace, v průměru se za poslední rok a čtvrt pohybovala okolo 20 minut. V případě potřeby je konzultace delší, například zhruba 100 telefonátů ve zmíněném období trvalo déle než hodinu. V pětině případů se jedná o opakovanou konzultaci,“ dodává Bořkovcová.

Nejdelší telefonáty podle ní trvají i dvě a půl hodiny, rekordmanem je telefonát trvající 220 minut. Pomoc nehledají pouze dlužníci či jejich blízcí. „Zhruba jedno procento z lidí, kteří nás kontaktují, tvoří například věřitelé, další procento pak zaměstnavatelé či pracovníci jiných neziskových organizací. Obracejí se na nás i představitelé místních samospráv. Lidé se ozývají samozřejmě především z České republiky, ale už jsme zaznamenali i telefonát z Irska, Běloruska či dokonce Dominikánské republiky,“ a přidává další zajímavosti Bořkovcová.

Červené sluchátko míří do ulic

Nyní se vše přesune do ulic českých měst, kde budou v následujících týdnech k vidění instalace, které vytvořil podle návrhu kreativní agentury VMLY&R 3D modelář, ilustrátor a malíř Jiří Křivánek. Jde o fyzické audio instalace s 3D modelem symbolického červeného sluchátka. Pozornost kolemjdoucích budou lákat skutečné příběhy lidí – mají sloužit nejen jako varování, ale především jako naděje, že i problémy s dluhy mají východisko. Příběhy jsou k nalezení i na výše zmíněném webu www.cervenesluchatko.cz. Pro Člověka v tísni je namluvili známí herci Miroslav Hanuš a Sabina Remundová. Doprovodnou hudbu složil Matěj Kroupa. Instalace se poprvé objeví ve středu 2. června od 10 hodin do 15 hodin na pražském Andělu. V následujících dnech a týdnech se přesunou do regionů.


Kontakt:


Autor: Martin Kovalčík