Člověk v tísni zajistil více než 160 dětem online doučování. Pomáhá jim na 90 dobrovolníků
Publikováno: 8. 6. 2020 Doba čtení: 4 minutyPodle výzkumu Národohospodářského ústavu Akademie věd nemá doma šest procent dětí k dispozici tablet nebo počítač a tři procenta rodin jsou bez připojení k internetu. „Další tisíce mají problém s nedostatečným datovým připojením, což jim například nedovolí využívat videohovory,“ dodává k tomu Zuzana Ramajzlová, metodička vzdělávacích služeb Člověka v tísni. Organizace dětem distribuuje potřebné vybavení a zároveň jim zajišťuje doučování, které nyní funguje nově i v online režimu. Právě doučování, tedy dlouhodobá individuální podpora konkrétních dětí, je klíčem k pozvolnému zacelování mezer, které některým dětem v posledních třech měsících vznikly.
Nucený přechod na distanční výuku tak mnoho dětí odstřihl od všeho podstatného, co se ve škole děje. Vzniká jim díky tomu mezera ve výuce, která jim způsobí problémy nejen na konci tohoto školního roku, ale především po nástupu do toho dalšího. „U dětí ze sociálně znevýhodněných rodin to platí dvojnásobně. Jde o děti z rodin, které řeší vážné existenční problémy, rodiče jim nedokáží pomoci s domácí přípravou. To vše, a mnoho dalšího, je ve škole hendikepovalo již před krizí, několika měsíční odstřižení od výuky jejich problémy pouze ještě více prohloubí,“ říká Zuzana Ramajzlová, která zároveň zdůrazňuje potřebu dlouhodobé podpory těchto dětí. „Jen tak mají šanci vše dohnat,“ doplňuje.
Veškerá podpora, kterou organizace dětem a jejich rodičům poskytuje, je proto zaměřena nejen na tento, ale především na příští školní cyklus. Díky prostředkům ze sbírky SOS Česko, spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.digital rozdistribuovali pracovníci organizace prvních 150 počítačů a 70 internetových připojení. Dalších 50 počítačů a 40 připojení bude následovat do konce června a během prázdnin. „A v rodinách zůstanou i během dalšího školního roku. Podmínkou dlouhodobé zápůjčky je, aby v rodině nadále probíhalo pravidelné doučování, rodina PC využívala ke komunikaci se školou a děti měly lepší přístup k informacím,“ dodává Zuzana Ramajzlová.
Problémy přináší především nová látka
Nutnost zavedení distanční výuky zvýraznila význam online doučování. Díky doučování přes internet lze tyto „odstřižené“ děti propojit s někým, kdo jim nemá problém vysvětlit především tu složitější látku, jakou může být například fyzika, chemie, matematika či angličtina. Jde o skvělou příležitost jak zkontaktovat například vysokoškolské studenty z univerzitních měst s dětmi z pohraničních oblastí a dalších míst, kde je dlouhodobý nedostatek dobrovolníků. „V současné době probíhá takto doučujeme 160 dětí, kterým pomáhá 90 online dobrovolníků. Zhruba třetinu z nich tvoří lidé, kteří se rozhodli dětem pomáhat v důsledku současné krize. A nejde jen o studenty, mezi našimi dobrovolníky máme i bývalé učitele či pracovníky z nejrůznějších oborů či firem,“ říká Michaela Kučerová, metodička doučování. Online doučování je podle ní nástroj, který pomáhá především při výkladu nové látky, se kterou by jinak dětem neměl kdo pomoci.
Zkušenosti z posledních dvou měsíců totiž ukázaly, že absence domácí podpory se projevila především právě ve chvíli, kdy se začala probírat nová látka. „Zpočátku chodily dětem ze škol úkoly na zopakování látky, která se ještě probírala ve škole. To ještě vesměs zvládaly. Po určité době však logicky přišla řada na nové informace a zde nastal problém. K jejímu pochopení bylo potřeba něčí vysvětlení a v okolí těchto dětí často takový člověk chybí. A nemyslím tím pouze otce nebo matku, ale i rodinné přátele či ochotné sousedy,“ vysvětluje Michaela Kučerová, metodička doučování.
Dobrovolníci pomáhali i s přípravou na maturity a učňovské zkoušky
Online doučování může výrazně pomoci i středoškolákům. „Střední školy, na které chodí děti z našeho kariérního poradenství, se s distanční výukou vyrovnaly různě. Některé se vším dokázaly poradit v rámci možností velmi dobře, ale známe taky pár případů, kdy byli studenti na nějaký čas de facto odstřiženi od výuky. A je opravdu velkou pomocí, pokud se nám podaří takovéhoto studenta propojit s někým, kdo je například z oboru, a je ochoten mu pomoci látku dovysvětlit,“ říká Rut Veselé, metodička kariérního poradenství.
Zvlášť ve chvíli, kdy se jedná o studenty, který se připravují na maturity a učňovské zkoušky, které právě probíhají. „Speciálně pro ně bylo velkou pomocí, pokud jsme je dokázali propojit s někým, kdo byl ochoten se jim věnovat. A momentálně jim všem hrozně moc držíme palce, aby zkoušky úspěšně zvládli. Pro mě osobně jsou to hrdinové, protože vidím, jak složité to v životě mají, ale nevzdávají to. Naopak, moc se snaží, aby zkoušky zvládli,“ svěřuje se Rut Veselá. A pokud by se to náhodou nepovedlo? „O prázdninách jim pomůžeme připravit se na opravné zkoušky,“ dodává.
Kontakty:
Zuzana Ramajzlová, zuzana.ramajzlova@clovekvtisni.cz, 728 381 446
Michaela Kučerová, michaela.kucerova@clovekvtisni.cz, 778 409 243
Rut Vesela, rut.vesela@clovekvtisni.cz, 775 198 000
Martin Kovalčík, martin.kovalcik@clovekvtisni.cz, 777 472 863