Digitalizace je pro znevýhodněné děti jako výtah, dostává je do úplně nového prostředí, říká Ramajzlová v Sama doma
Publikováno: 3. 6. 2021 Doba čtení: 2 minutyBěhem pandemie covid-19 jsme českou společnost podporovali nejrůznějšími způsoby. Od doučování a zajišťování techniky přes rozšíření kapacity help linky až po distribuci potravinových balíčků a ochranných prostředků. O tom, jak byla naše pomoc úspěšná, co všechno pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí online doučování znamená, nebo o tom, kolika dětem jsme dokázali pomoci, mluvila vedoucí vzdělávacích programů Člověka v tísni v pořadu Sama doma Zuzana Ramajzlová.
Jedním z našich největších úkolů v průběhu pandemie bylo poskytnout pomoc a podporu dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. „Byly odříznuté od výuky, neměly dostatečné vybavení, připojení, neměly nikoho, kdo by jim doma mohl pomoci,“ vysvětluje v pořadu České televize Ramajzlová a dodává, jakým způsobem jsme se s potřebnými dětmi na počátku spojovali.
„Pomáhali jsme dětem a rodinám, se kterými jsme byli v kontaktu už před pandemií a pro které covid znamenal jen další prohloubení problémů,“ uvedla Ramajzlová a dodala: „Prvotní práce a kontakt a probíhal přes sms, přes whats app, přes facebook, a to doučování bylo trochu partyzánské,“ hodnotila s úsměvem přechod online prostoru.
Nikdy jsme neměli více dobrovolníků
Jedním z velkých překvapení během pandemie byl podle Ramajzlové vysoký počet přihlášených dobrovolníků. „Nevyhlašovali jsme velké nábory, zájemci se hlásili sami, a přesto jsme nikdy neměli tolik dobrovolníků, kolik máme teď. Ta potřeba asi byla velmi viditelná,“ uvedla s neskrývanou radostí Ramajzlová a vysvětlila, jaké výhody s sebou online podpora dětí přináší.
„Podpora je takový balíček. Musí to být nejen technické vybavení a připojení, ale musí tam být někdo, kdo alternuje rodiče nebo dospělého, kdo by těm dětem pomohl," řekla Ramajzlová. „A děti to, že se najednou dostanou k někomu dalšímu, že dostanou další podporu, velmi oceňují. A dostanou se tak navíc třeba i k digitálním hrám, které hrají jejich vrstevníci. A najednou tak mají téma, o kterém se s ostatními dětmi mohou bavit, protože předtím kvůli tomu byly třeba vyřazeny z kolektivu,“ hodnotí všechny benefity online doučování Ramajzlová.
Digitalizace jako příležitost pro znevýhodněné děti
„Strašně se těšíme, až se s dětmi uvidíme fyzicky, ale zároveň vnímáme digitalizaci jako obrovskou příležitost pro sociálně znevýhodněné děti. Pro děti vůbec. Je to takový výtah, najednou se z toho svého prostředí dostanou, i prostřednictvím dobrovolníka nebo kohokoli na druhé straně, do úplně jiného prostředí. Digitalizace navíc pomůže vzdělat i děti na vesnicích, v těžce dopravně dostupných místech, kam se jinak někdo jen stěží nedostane,“ uvedla v pořadu Sama doma Ramajzlová.