Digitalizace je pro znevýhodněné děti jako výtah, dostává je do úplně nového prostředí, říká Ramajzlová v Sama doma

Digitalizace je pro znevýhodněné děti jako výtah, dostává je do úplně nového prostředí, říká Ramajzlová v Sama doma

3. 6. 2021

Během pandemie covid-19 jsme českou společnost podporovali nejrůznějšími způsoby. Od doučování a zajišťování techniky přes rozšíření kapacity help linky až po distribuci potravinových balíčků a ochranných prostředků. O tom, jak byla naše pomoc úspěšná, co všechno pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí online doučování znamená, nebo o tom, kolika dětem jsme dokázali pomoci, mluvila vedoucí vzdělávacích programů Člověka v tísni v pořadu Sama doma Zuzana Ramajzlová.

Jedním z našich největších úkolů v průběhu pandemie bylo poskytnout pomoc a podporu dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. „Byly odříznuté od výuky, neměly dostatečné vybavení, připojení, neměly nikoho, kdo by jim doma mohl pomoci,“ vysvětluje v pořadu České televize Ramajzlová a dodává, jakým způsobem jsme se s potřebnými dětmi na počátku spojovali.

„Pomáhali jsme dětem a rodinám, se kterými jsme byli v kontaktu už před pandemií a pro které covid znamenal jen další prohloubení problémů,“ uvedla Ramajzlová a dodala: „Prvotní práce a kontakt a probíhal přes sms, přes whats app, přes facebook, a to doučování bylo trochu partyzánské,“ hodnotila s úsměvem přechod online prostoru. 

Nikdy jsme neměli více dobrovolníků

Jedním z velkých překvapení během pandemie byl podle Ramajzlové vysoký počet přihlášených dobrovolníků. „Nevyhlašovali jsme velké nábory, zájemci se hlásili sami, a přesto jsme nikdy neměli tolik dobrovolníků, kolik máme teď. Ta potřeba asi byla velmi viditelná,“ uvedla s neskrývanou radostí Ramajzlová a vysvětlila, jaké výhody s sebou online podpora dětí přináší.

Přispějte obětem koronaviru
Chci vstoupit do Klubu přátel

„Podpora je takový balíček. Musí to být nejen technické vybavení a připojení, ale musí tam být někdo, kdo alternuje rodiče nebo dospělého, kdo by těm dětem pomohl," řekla RamajzlováA děti to, že se najednou dostanou k někomu dalšímu, že dostanou další podporu, velmi oceňují. A dostanou se tak navíc třeba i k digitálním hrám, které hrají jejich vrstevníci. A najednou tak mají téma, o kterém se s ostatními dětmi mohou bavit, protože předtím kvůli tomu byly třeba vyřazeny z kolektivu,“ hodnotí všechny benefity online doučování Ramajzlová.

Digitalizace jako příležitost pro znevýhodněné děti

„Strašně se těšíme, až se s dětmi uvidíme fyzicky, ale zároveň vnímáme digitalizaci jako obrovskou příležitost pro sociálně znevýhodněné děti. Pro děti vůbec. Je to takový výtah, najednou se z toho svého prostředí dostanou, i prostřednictvím dobrovolníka nebo kohokoli na druhé straně, do úplně jiného prostředí. Digitalizace navíc pomůže vzdělat i děti na vesnicích, v těžce dopravně dostupných místech, kam se jinak někdo jen stěží nedostane,“ uvedla v pořadu Sama doma Ramajzlová.

Celý rozhovor se Zuzanou Ramajzlovou v pořadu Sama doma, včetně odpovědí na divácké otázky, naleznete pod tímto odkazem. 

Autor: Dagmar Růžičková