HN: Díky práci neziskových organizací se do výuky zapojuje více žáků
Publikováno: 20. 4. 2021 Doba čtení: 2 minutyŠkoly v Ústí nad Labem patří k těm, kde se do online výuky nepřipojuje velké procento dětí. Základní škola Husova má dokonce třídy rozdělené podle toho, zda se jejich žáci učí online výuce nebo z tištěných pracovních listů. A protože děti z druhé skupiny často pocházejí z rodin, které jim nedokáží poskytnout dostatečnou podporu, pomáhají jim s úkoly i komunikací se školami naši kolegové. O důležitosti jejich práce svědčí například slova ředitelky jedné z ústeckých základních škol, podle které se díky působení neziskových organizací zapojilo do výuky více žáků než loni. O doučování a spolupráci se školami mluvila s redaktorkou Hospodářských novin kolegyně Michaela Palaščáková.
V Česku je padesát tisíc dětí, které se neúčastní online výuky. Nejčastěji se jedná o děti, které pocházejí ze sociálně slabých rodin, a jejichž rodiče mají velmi nízké vzdělání. V takových rodinách, kde se momentálně řeší zejména finanční problémy, není, kdo by dětem s úkoly pomáhal a role neziskových organizací je v tomto ohledu klíčová.
Na Základní škole Mojžíř mají i takové třídy, kde se nemohou k online výuce připojit až čtyři pětiny žáků. Dvě stě dětí pochází z rodin, ve kterých je chudoba natolik závažná, že jsou děti zapojené do projektu Obědy zdarma. Podle ředitele školy Karla Bendlmajera proto v mnoha rpdinách řešit problémy s technikou nepřipadá v úvahu a rozhodl se tak zvolit cestu osobních konzultací a tištěných pracovních listů, které si děti chodí do školy vyzvedávat a pak je vyplněné nosí zase zpět. Ředitel je s prací dětí spokojen, většina žáků dle jeho slov úkoly skutečně odevzdává a pravidelně dochází také na individuální konzultace. Přesto ne každé dítě takovou formu vzdělávání zvládá. Žákům, kteří to mají doma z různých důvodů složité, úkoly vyzvedáváme a pomáháme jim je plnit.
Zpětná vazba školám
„Děti často nerozumí ani zadání, nevědí, co se po nich chce. Rodiče jim neporadí, obvykle sami nemají ani dokončenou základní školu a učivo od třetí třídy je pro ně už náročné,“ vysvětlila pro Hospodářské noviny Michaela Palaščáková. Kromě toho, že pomáháme dětem, mnohdy zastáváme také roli prostředníka v komunikaci mezi rodinami a školou, kterým také poskytujeme zpětnou vazbu.
Přínos neziskových organizací
„S panem ředitelem Bendlmajerem jsme například řešili, že úkolů pro vyšší ročníky na druhém stupni je opravdu hodně, tak to škola upravila,“ upřesnila Palaščáková. Ředitelka školy Husova Jaroslava Pšeničková uvedla, že neziskové organizace pomohly zapojit do výuky více žáků. „Když to srovnám s loňským rokem, tak to je nebe a dudy. Pro úkoly si chodila tak polovina až tři čtvrtiny rodin. Teď nám vypadává jen těch deset procent procent žáků. Víc rodin si i zajistilo připojení, aby se děti mohly on-line výuky zúčastnit,“ zhodnotila přínos neziskových organizací během distanční výuky Pšeničková.