Huggy Puppy: Dětem s traumaty z války pomáhají plyšové opičky
Publikováno: 5. 12. 2022 Doba čtení: 3 minutyNaše psycholožky pomáhají dětem i dospělým s traumaty, která jim způsobila válka na Ukrajině. Pracují metodou ASSYST, která je vhodná i pro děti, a nově nabízí intervenci Huggy Puppy.
ASSYST
Metoda pracuje s traumatickou událostí, s její paměťovou stopou, kterou zanechala v člověku. Trauma přirovnává Zuzana Čepelíková, ředitelka Českého institutu pro psychotraumatologii, k ohrožující krevní sraženině, která se díky působení léčebné metody může rozpustit již do šesti setkání. Metoda je úžasná v relativně krátkém čase k zvládnutí projevů traumatické události – pomáhá s akutní stresovou poruchou (ASD) nebo posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD). Navíc je možné ji poskytovat i online a pomoci tak klientům, kteří za psychologem nemůžou dojíždět. Zájemci můžou kontaktovat naše koordinátory na všech našich pobočkách, a ti již zařídí setkání s psycholožkou online nebo v Karlových Varech, Plzni, Liberci.
Huggy Puppy
Další pomoc, kterou chceme doručit ukrajinským dětem je intervence Huggy Puppy. Ta má za cíl ulevit dětem, jejichž stres a trauma vyvolává úzkosti, strachy, lekavost, noční můry, související tělesné obtíže apod. Je určená dětem přibližně od 2 do 7 let, tedy dětem, které si umí vytvořit vztah k plyšové hračce. Tato jednoduchá hravá technika může dětem ještě navíc pomoci cítit se silnější a v bezpečí. Tím se zvýší šance, že se jim podaří lépe zvládnout stres a strachy a zotavit se z prožitého.
Intervenci Huggy Puppy se věnovala studie z Adlerova centra pro výzkum dětského vývoje a psychopatie. Její závěr naznačuje, že může nabídnout slibnou, nákladově efektivní intervenci pro děti ve stresových obdobích.
Abychom mohli tuto intervenci dětem nabídnout, spojili jsme se Ikeou, která nám poskytla padesát plyšových opiček. Během setkání dítěti předáme jednu z opiček, ke které mu povíme krátký příběh přibližně v tomto znění: „Toto je můj kamarád Huggy. Obvykle je velmi šťastný, ale teď se zdá, že je trochu smutný a vystrašený. Dokážeš uhodnout, proč by mohl být smutný?“ Poté, co dítě odpoví, příběh pokračuje: „Je smutný, protože je velmi daleko od svého domova a nemá žádné dobré kamarády. Má moc rád, když ho někdo objímá, ale teď nemá nikoho, kdo by se o něj staral. Myslíš, že bys mohl být jeho dobrým kamarádem, starat se o něj, hodně ho objímat a brát si ho s sebou do postele, až půjdeš spát?“ Jakmile dítě souhlasí, dáme mu plyšovou hračku a ukážeme mu, jak ji objímat a jak má být jí objímán. Potom už jen dítě povzbudíme, aby se o plyšáka staralo a nezapomínalo na něj. Zájemci o tuto psychologickou podporu se na nás můžou obrátit v Plzni, Karlových Varech a Liberci.
České děti, které prožily trauma mají možnost využít této intervence též, a to prostřednictví organizace Cesta domů, z.ú.