Jak jsme doučovali během koronakrize: Když je čeština další cizí jazyk
Publikováno: 3. 8. 2020 Doba čtení: 2 minutyTatínek Světlany se na nás zhruba před rokem obrátil s prosbou, zda bychom jeho dceři nepomohli s doučováním českého jazyka. Rodina pochází z Ukrajiny a v Česku žije už několik let. Přestože se rodiče Světlaně intenzivně věnují, s češtinou jí pomoci nedokážou.
Světlaniny rodiče mají stálé zaměstnání a otec si dokonce občas chodí přivydělávat na víkendové brigády. I přesto, že nemají žádné dluhy, vystačí jim jejich výdělky jen na pokrytí základních potřeb. Všichni tři bydlí v malé garsonce a za možnost doučování zdarma jsou proto ohromně vděční.
Aby měla Světla během nouzového stavu možnost přejít na online doučování, rozhodli jsme se jí zapůjčit počítač. Následně jsme ji propojili s dobrovolnicí, která bydlí na druhé straně republiky. Prostřednictvím aplikace Skype se holky dokázaly scházet pravidelně 2x týdně a díky dálkovému doučování tak vznikla skvělá spolupráce, která by v období před koronavirem nebyla vůbec myslitelná.
Světla měla v prvním pololetí na vysvědčení dvě pětky, z matematiky a z češtiny. Na konci roku vylepšila své známky na dvojky a díky tomu se ohromně zvýšila její motivace studovat. Zprvu nerozuměla, proč by se měla ve škole snažit a chtít dostávat dobré známky. Učení ji nebavilo a škola pro ni nebyla důležitá. Díky své doučovatelce, která pracovala jako operka v Holandsku, se ale opravdu velmi zlepšila, získala motivaci a mimo jiné také zjistila, že angličtina je důležitá pro ucházení se práce v zahraničí, a začala se jí více věnovat.
Během koronavirového období jsme se mohli Světlaně věnovat intenzivněji a díky tomu se prohloubil její zájem o vzdělání a touhu chápat informace v širších souvislostech. Světlana potřebuje inspirovat a být za svou snahu odměněna - v tomto případě v podobě krásných známek na vysvědčení.
Když se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se ocitly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly rychle zaostávat. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním. Člověk v tísni se od samého počátku koronavirové krize pokouší trhliny v českém vzdělávacím systému zacelovat a pomáhat dětem, kterým jejich okolí podporu neposkytne. To vše daří i díky podpoře dárců na sbírku SOS Česko, spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.digital. Stále platí, že aktuálně pomáháme až tisíci dětí v rámci služeb doučování, kariérního poradenství, předškolní výchovy a podpory v nízkoprahových klubech pro mládež. Někde probíhá v přímém kontaktu s rodinou, někde online. Náš přístup je individuální s důrazem na respektování specifických potřeb každé rodiny a dítěte.