Krok za krokem hrou

Publikováno: 11. 3. 2024 Doba čtení: 2 minuty
Krok za krokem hrou
© Foto: archiv pracoviště

Od podzimu přicházíme do rodin s intervenčním programem Krok za krokem. Chceme rodičům ukázat, co všechno jejich děti zvládají a v čem je ještě mohou podpořit. Našlapujeme opatrně s vědomím, že péče o dítě je výsostně rodičovskou doménou. Nechceme v rodičích vzbudit pocit, že „něco“ neumí. Právě naopak!

 V rámci programu zjistíme, co vše jejich děti už umí. Tím jsou mile překvapeni rodiče a dodává jim to elán pro trénink oblastí, kde je třeba. Zatím jsme nejčastěji narazili na rezervy v jemné motorice, řeči a vnímání. Rezervy vyplní program, který se postupně v rodinách stává hrou.

 Postupujeme po malých krocích. K tréninku se scházíme v rodinách doma jednou až dvakrát týdně. Někdy trénink komplikují běžné nemoci dětí, starosti s bydlením a financemi. Dobré je, že nácviky jsou názorné, rodič je může trénovat kdykoliv sám. Jako startovací čáru určující vývojovou úrovně dítěte používáme odbornou publikaci 260 cvičení pro děti raného věku, jejímž autorem je Walter Strassmeier. Nejedná se o žádnou „bichli plnou termínů a teorií.“ Kniha nabízí cvičení a hry, ze které lze lehce určit úroveň znalostí dítěte. Z publikace mohou rodiny čerpat i doporučené hry. Současné možnosti kladou minimální meze, lze vyhledat plno tipů na rozvojové hry. Často se v rámci tréninku s rodiči nedržíme pouze nabízených cvičení z publikace.


Cvičením v rámci programu to nekončí. Smyslem je zajistit plynulý rozvoj i do dalších let. Program v rodině má své místo a čas. Např. v rodině t. č. 3,5letého Tomíka program končil v okamžiku, kdy mohl v září 2023 nastoupit do našeho Předškolního klubu.

„Během programu se Tomík doučil základní barvy, naučil se své jméno – příjmení zatím ne. Zlepšil se i vizuoprostorových a konstruktivních dovednostech. Pojmy málo/hodně, malý/velký zvládá. Pojmenovat části těla umí výborně, ukáže, kde na těle jsou. Spontánní čmárání tužkou, mačkání papíru mu jde na výbornou.“ Shrnula po ukončení programu Tomíkova matka.

Ne vždy se plány a představy naplní. Tomík ve školce nevydržel. Srdceryvný pláč Tomíka rodina nevydržela. Místo v klubu je doma s matkou, nebo babičkou. Naštěstí má Tomík ještě rok čas. Program v rodině skončil, své splnil. Tomík umí, co má, matka dál přichází pro různé materiály, které s Tomíkem doma procvičuje bez naší podpory. Zda v září bude Tomík srdceryvně plakat, nevíme. Víme, že program rodině pomohl. Nejen v rozvoji dovedností Tomíka, předal rodině svou podstatu – najít ve změnit starostí, povinností a shonu pravidelnost, kdy si sedne Tomík s mámou k jednomu stolu a společně se učí hrou.

Autor: Radka Kunešová, koordinátorka služeb pro dospělé

Související články