Kyberšikana sílí. Boj s problémem probíhá na úrovni měst, škol i studentů

Kyberšikana sílí. Boj s problémem probíhá na úrovni měst, škol i studentů

22. 2. 2021

Žáci základních a středních škol stále častěji využívají informačních a komunikačních technologií k tomu, abych jejich prostřednictvím ubližovali svým vrstevníkům, ukázal průzkum vzdělávacího programu JSNS ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. O prevenci i možných řešení této formy šikany hovořil v ČRo Karel Strachota i autoři projektu Alpateam, výherci Ceny Gratis Tibi, Filip Špinka a Štěpán Hartl. Problémům s kyberšikanou se pokoušejí vzdorovat také některá města. Například o speciálních webinářích pro učitele na Kladensku informovaly v minulém týdnu Seznam Zprávy.

Během posledních let se zvyšující se počty případů kyberšikany a dalších rizikových jevů staly konstantním společenským jevem a pandemie tento trend pouze urychlila, řekl Českému rozhlasu ředitel vzdělávacího programu JSNS Karel Strachota. Podle Strachoty technologie umožňují dětem velmi jednoduše ubližovat svým spolužákům prakticky jen jedním kliknutím. A právě proto je v očích ředitele vzdělávacího programu JSNS distanční výuka tím, co fenomén kyberšikany dále zesiluje - děti totiž tráví v online prostoru stále více času. Jak ukázalo dotazníkové šetření mezi metodiky prevence, roste také četnost výskytu online závislostí.

„V dnešní době jsme děti nahnali do online prostoru. Musíme se s nimi bavit o tom, co na internetu dělají, pozorovat je. A začít co nejdříve. Děti se do internetového prostředí dostávají skutečně od mala. Je na místě doprovázet jejich první krůčky na internetu a upozorňovat je na to, že ten prostor v sobě skrývá mnohá rizika,“ sdělil Českému rozhlasu Strachota.

Řekněte nám o svých problémech, vyzývají vítězové Ceny Gratias Tibi

Loňský rok se laureáty Ceny Gratias Tibi, která oceňuje mladé lidi pokoušející se měnit svět k lepšímu, stali dva studenti z Litomyšle. Štěpán Hartl a Filip Špinka se se svým projektem Alpateam rozhodli bojovat právě proti šikaně na školách. Pořádají debaty a díky svébytnému formátu peer-to-peer komunikace se jim daří mladé lidi nejen oslovovat, ale hlavně je motivovat k překonání svého strachu svěřit se o svých problémech. V minulém týdnu byli Štěpán a Filip hosty Českého rozhlasu, kde se s moderátorem Filipem Vaňkem bavili právě o tématu šikany.

„Děláme rozhovory se známými osobnostmi, uspořádali jsme debatu a celkově se snažíme šířit větší povědomí o šikaně,“ uvedli kluci v rozhovoru pro Český rozhlas a dodali, že projekt vznikl jako reakce na vlastní zkušenosti s šikanou: „Byl jsem na fotbalovém zápasu, kde jsem se setkal s radikálními fanoušky, kteří o mě začali típat cigarety, různě na mě pořvávat,“ svěřil se s vlastní zkušeností šikany výherce Ceny Gratias Tibi. Rozhovory a výukový film, který natočili, podle nich má oběti šikany motivovat mluvit o svých vlastních problémech. Jejich cílem není o šikaně dělat přednášky, ale debatovat, přimět své vrstevníky promluvit a začít problém řešit.

Prevence kyberšikany na Kladensku

O tom, že na zvyšující se případy kyberšikany reagují také města, minulý týden informovaly Seznam Zprávy. Například na Kladensku probíhají pro učitele webináře o prevenci kyberšikany. Město díky prostředkům z evropských dotací uspořádalo tříletý projekt, jehož cílem je nejen zamezit rizikům komunikace na internetu, ale také zlepšovat kvalitu vzdělávání. Jak uvedl Karel Strachota v již zmíněním rozhovoru pro ČRo, kyberšikanu daleko častěji odhalí ti, kteří prošli specializačním studiem. Proškolení jedinci jsou také schopni problém odhalit dříve než lidé bez zkušeností, což jim umožňuje efektivněji jednat a snáze problém řešit. 

Autor: Dagmar Růžičková