Některé banky a úvěrové společnosti mají až 15letou promlčecí lhůtu. Zákon počítá se třemi roky

Některé banky a úvěrové společnosti mají až 15letou promlčecí lhůtu. Zákon počítá se třemi roky

17. 7. 2020

Představte si, že si banka v roce 2035 vzpomene, že jí dlužíte peníze, a napočítá si zpětně penále a úroky. Teoreticky to je možné, protože některé tuzemské banky a úvěrové společnosti si stanovují u úvěrů, kontokorentů nebo kreditních karet až 15letou promlčecí lhůtu. Vyplývá to z průzkumu organizace Člověk v tísni. Zákon přitom standardně počítá se třemi roky.

Nezisková organizace Člověk v tísni nedávno porovnala 41 poskytovatelů malých půjček a zaměřila se nově také na promlčecí lhůty. Většina měla lhůtu tříletou, našly se ale i výjimky. Patnáct let mají u kontokorentu nebo kreditní karty Komerční banka a Oberbank. Deset let pak UniCreditBank a Sberbank. „Pro klienty se to může stát určitou pastí, protože vy se po řadu let domníváte, že všechny závazky vůči vám jsou vyrovnané,“ řekl Radiožurnálu analytik Člověka v tísni David Borges. Vymáhání dlužných poplatků nebo částek považuje za absurdní a zdůrazňuje nebezpečí pro klienty. Patnáctiletou promlčecí lhůtu má i jedna nebankovní společnost, a to Rerum Finance. Společnost SOSCredit si stanovuje šest let a Zapujcky.eu pět.

Obchodní podmínky a zákon

Zákon standardně počítá s tříletou promlčecí lhůtou, ale banky a úvěrové firmy si ji mohou určit delší. Klienti to zjistí v obchodních podmínkách společnosti, případně ve smlouvě. Banky výrazně delší promlčecí lhůtu vysvětlují tak, že jim takovou možnost dává občanský zákoník. „Běžně ale takto prodlouženou promlčecí lhůtu banka nevyužívá a s řešením pohledávek po splatnosti nijak neotálí,“ vysvětluje mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

K okamžitému vymáhání pohledávky podle mluvčího Petra Plocka přistupuje i UniCreditBank. „Úpravu promlčecí lhůty do budoucna nevylučujeme,“ dodává s tím, že banka se snaží případnou dlužnou částku vyřešit s klientem bez nutnosti vymáhání dluhů. Oberbank napsala, že ujednání je výhodné i pro klienta, protože mu umožňuje vymáhat po bance i jeho nároky.

Autor: Václav Štefan, článek vyšel na webu irozhlas.cz