Paní Stela už může zase klidně spát. Jí i dalším lidem v nouzi pomáháme řešit dluhy

Publikováno: 2. 11. 2021 Doba čtení: 6 minut
Paní Stela už může zase klidně spát. Jí i dalším lidem v nouzi pomáháme řešit dluhy
© Iva Zímová

Člověk v tísni pomáhá lidem v Česku hledat cesty z dluhových pastí už řadu let. V posledním roce a půl však potřeba naší pomoci výrazně stoupá. Proto nabízíme bezplatně osobní i mobilní dluhové poradenství a dluhovou helplinku, kterou může využít kdokoli. Pomáháme s oddlužením a s komunikací s věřiteli, řešíme exekuce, a kromě podpory individuálních případů pracujeme i na systémových změnách. Přečtěte si, co vše se nám v nedávné době povedlo! 

Dluhové poradenství

Přibližně sto našich dluhových poradců pomáhá lidem, kteří se dostali do finanční nouze. Řeší s nimi například problémy s exekucemi, které se momentálně přímo dotýkají asi sedmi procent obyvatel – tedy více než 700 tisíc lidí. Dále brání neférovému jednání společností, které nabízí půjčky, zajišťují lidem oddlužení a pomáhají při kontaktu s věřiteli.

Když dluhy rostou přes hlavu

Jednou z osob, která za našimi poradci přišla, byla paní Stela. Ač je paní Stela v důchodovém věku, těší se dobrému zdraví a tak se svou prací ještě neskončila. V současné době splácí půjčku na byt, ve kterém žije, a až donedávna neměla se splátkami problémy. Ty se ale dostavily ve chvíli, kdy půjčila peníze své známé, která ji je nesplatila zpět. Paní Stela si kvůli tomu vzala několik mikropůjček, aby pokryla své výdaje, jenže dluhy se začaly nabalovat a ona přestala být schopná je splácet. V tom okamžiku se obrátila na nás.

„Když k nám přišla, měla paní Stela dohromady deset mikroúvěrů, jejichž měsíční splátky se pohybovaly kolem pěti až deseti tisíc na jednu. Dohromady měla pomocí mikroúvěrů napůjčováno 90 tisíc. Polovinu úvěrů platila řádně – měla už zaplaceno 108 tisíc. Zbylých pět bohužel přestala stíhat splácet,“ vysvětluje dluhový poradce Radek Hanák z naší jihočeské pobočky a dodává, že vzhledem k prodlevám ve splácení bylo nutné začít situaci neprodleně řešit.

Půjčky bez férových podmínek

Nejdříve jsme začali řešit úvěry, které byly více než dva měsíce po splatnosti, aby se nedostaly až k soudu. „Urychleně jsme společnosti kontaktovali a požádali o smírné řešení,“ uvedl Hanák a dodal, že v podobných případech hraje roli každý den zpoždění. Jedna ze společností se nám s návrhem smíru ozvala dokonce sama a paní Stele nabídla přijatelné podmínky. Na další nebankovní společnost se pak poradce obrátil kvůli neplatným ujednáním: „RPSN u půjček bylo příliš vysoké a všechny pohledávky, které paní Stela měla, byly proto de facto již zaplaceny i s úrokem. Na smír jsme proto byli ochotni přistoupit pouze v případě, že by byly uznány za zaplacené. A všechny oslovené společnosti souhlasily,“ uvedl dluhový poradce.

Paní Stela se tak za pár měsíců všech dluhů zbaví a bude zase moci klidně spát. K úspěšnému rozřešení určitě přispělo i to, že se na nás obrátila dříve, než na ni byla uvalena exekuce.

Přispějte na SOS Česko
Chci vstoupit do Klubu přátel

Od dubna 2020 do května 2021 jsme pomohli téměř 10 tisícům lidí, jako je paní Stela. Kromě poradců na našich pobočkách máme už třetím rokem i poradce mobilní, kteří objíždí i města, kde nemáme kamenné pobočky, a nabízí pomoc lidem v nouzi. Naše poradny tak mohou v současnosti navštívit v 72 městech ve třinácti krajích.

Helplinka

Kromě přímého poradenství nabízíme veřejnosti také telefonickou dluhovou helplinku, přes kterou se na nás může kdokoliv obrátit. Už od roku 2018 přes ni naši odborníci radí lidem, jak zvládnout nečekaný výpadek příjmů nebo jak si vybrat bezpečnou půjčku. Lidem v nouzi pomáháme jednat s exekutory a věřiteli a pomáháme jim dosáhnout oddlužení.

Helplinka je v provozu každý všední den od 9:00 do 17:00 a obsluhují ji naši zkušení poradci. Kontaktovat nás je nově možné i přes web cervenesluchatko.cz, kde nám můžete napsat vzkaz.

Kvůli pandemii ztratil práci a nemohl platit výživné

Na naši helplinku se obrátil také pan Milan, který se živil jako bezpečnostní pracovník v obchodním domě a s penězi vycházel jen tak tak. Bydlel ve skromném bytě, ale většina jeho příjmu, který nepřesáhl 16 tisíc, padla na nájem. K tomu pravidelně posílal výživné bývalé ženě, se kterou má dvě děti. Každý měsíc tak hrozilo, že s penězi nevyjde.

Když Česko ochromila opatření spojená s pandemií koronavitu, obchodní domy se uzavřely a pan Milan přišel o práci. Ztratil tak jediný příjem a nebyl schopný platit výživné ani nájem.

Firma, pro kterou pracoval, navrhla ukončit pracovní poměr dohodou. „Domníval se, že v tak výjimečné situaci nemá nárok na zákonné odstupné, a tak souhlasil. Proto mu byly přiznány jen dávky ve výši 45 procent původního platu, který činil 16 tisíc. I když si našel práci na DPP, nebyl z příjmů schopný uplatit ani nájemné, které tu máme poměrně drahé,“ přibližuje situaci dluhový poradce z pobočky v Českých Budějovicích Radek Hanák, který Milanovi od jara pomáhá problémy řešit.

Nahrazení chybějících příjmů mikroúvěry

Těžkou dobu se pan Milan snažil překonat tím, že si vzal několik mikroúvěrů. Situace se ale nelepšila a on půjčky nedokázal splácet. Kvůli dluhům se navíc dostal do exekuce. V tom okamžiku se obrátil na nás.

Ze všeho nejdřív chtěl vyřešit dluh na výživném. „Kvůli exekučnímu příkazu jsme společně v bance vybrali trojnásobek životního minima, na které měl v té době nárok. Vzápětí jsme vyřešili dlužné výživné, které se mu nyní už automaticky strhává,“ vysvětluje Hanák, jak probíhal začátek spolupráce. Pak začali společně konzultovat i ostatní Milanovy dluhy. Celkem měl pět mikroúvěrů se splátkami kolem dvou až tří tisíc měsíčně za jednu, což samozřejmě nebyl schopný splácet.

Řešení i pro zdánlivě bezvýchodnou situaci

Situaci jsme proto začali ihned řešit, aby se úvěry nedostaly k soudu. „Dokud vše probíhá mimosoudně, klient za to nemusí platit žádné peníze,“ vysvětluje Hanák. Při prozkoumání úvěrových smluv navíc zjistil, že obsahují nezákonná ujednání. RPSN bylo neúměrně vysoké, stejně jako poplatek, který měl pan Milan uhradit za možnost splácet v hotovosti - možnost platit jiným způsobem ale nedostal. Společnosti jsme kontaktovali a domluvili jsme se s nimi na zmírnění podmínek. U každé půjčky jsme nastavili měsíční splátku na 250 korun, aby panu Milanovi zbyly peníze na základní potřeby.

Dnes už má pan Milan stálou práci, našel si levnější bydlení a poctivě splácí jak dluh na výživném, tak půjčky. Všechny závazky by tak měl mít za dva a půl roku splacené. Jemu i dalším lidem s podobným osudem se snažíme v pravidelných schůzkách přiblížit, jak funguje finanční trh a kdy a jak není dobré si půjčovat, aby se do podobné situace nedostali znovu.

Srovnání půjček

Kromě přímé pomoci se věnujeme i analytické činnosti. Provozujeme web jakprezitdluhy.cz, který nabízí například srovnání půjček u různých společností nebo mapu dluhových poraden. V současné době tvoří největší část naší činnosti poradna ohledně milostivého léta. Lidem v exekuci radíme, kterých věřitelů se týká, jak ho dosáhnout a co to pro ně bude znamenat. Více informací o milostivém létu si můžete přečíst zde. 

Přispějte na SOS Česko
Chci vstoupit do Klubu přátel


Autor: Člověk v tísni

Související články