Tereza Valkounová popisuje snahu lesních mateřských škol ovlivnit podobu zákona o dětské skupině

Publikováno: 2. 10. 2014 Doba čtení: 4 minuty
Tereza Valkounová popisuje snahu lesních mateřských škol ovlivnit podobu zákona o dětské skupině
© Foto:

Zákon o dětských skupinách byl dlouhá léta připravován a prezentován jako nová možnost pro pracující rodiče. Poté, co byl začátkem tohoto roku předložen sněmovně, jeho výklady ukázaly, že se nejedná o novou možnost, ale plošnou regulaci všech stávajících programů pro malé děti. 

Definicí dětské skupiny je totiž pravidelná činnost a každý, kdo ji realizuje (mimo mateřské školy) se musí zaregistrovat jako dětská skupina. Být dětskou skupinou znamená mít mimo jiné předepsané zázemí o striktně dané velikosti a vybavení, které Ministerstvo zdravotnictví pokládá za minimální. Lesní mateřské školky však vzdělávají venku a takovéto zázemí z principu nepotřebují. Povinná registrace tak pro ně znamená konec provozu.

Možnost volby

Přes snahu o vyjednání změny zákona, přijala sněmovna v červnu zákon pouze s prodlouženou lhůtou na povinnou registraci. Přitom je všem jasné, že během jednoho roku nelze vytvořit novou legislativu, která dnes lesním školkám chybí. Následovalo tedy intenzivní jednání napříč politickým spektrem a informování široké veřejnosti, jehož součástí byla i petice s více než 13000 podpisy určená Senátu. Ten zákon skutečně vrátil sněmovně s pozměňovacím návrhem.

Pozměňovací návrh obsahoval možnost volby. Provozovatel péče by se mohl rozhodnout, zda se stane dětskou skupinou a bude čerpat s tím spojené výhody, nebo zůstane v původní podobě. S tímto řešením souhlasila např. i Unie zaměstnavatelských svazů, která dlouhodobě usiluje o uzákonění dětských skupin. Nevýhodou pozměňovacího návrhu byla změna kvalifikace pečujících osob, z níž nejspíš omylem vypadla kvalifikace chůvy. To se stalo hlavním tématem jednání sněmovny.

Když však shrneme, jaké možnosti zákon měl, od úplného zamítnutí, přes přehlasování Senátu k původnímu likvidačnímu návrhu, je jasné, že pozměňovací návrh nabízel nejlepší řešení s tím, že chybějící kvalifikace lze novelizací doplnit. To však poslanci ve své debatě vůbec neřešili.

Informace o petici, která protestuje proti zrušení lesních mateřských škol najdete ZDE. Iniciovala ji Asociace lesních mateřských škol, jejíž je Tereza Valkounová předsedkyní.

 

 

Záruky? Jen sliby

Nezajímala je petice, kterou dosud podepsalo skoro 14000 lidí a nepřipouští si destruktivní dopad plošné povinné registrace. Houfně slibovali, že otázka lesních MŠ bude vyřešena a nijak se jich zákon nedotkne, ale to byly pouze politické sliby. Nevěříme, že se do roka podaří najít u tří ministerstev, zejména u ministerstva zdravotnictví shodu na řešení, že bude sepsán a podán návrh nové vyhlášky a novelizace dotčených zákonů, zákony schválit, uvést v platnost a ještě nechat lesní MŠ podle nových pravidel u MŠMT zaregistrovat tak, aby se jich zákon o dětských skupinách netýkal.

Asociace má za sebou čtyři roky vyjednávání, a dobře proto víme, že řešení opravdu není snadné. V tuto chvíli kromě slibů nemáme žádnou záruku. Takže je téměř jisté, že tisíce zavedených míst zaniknou. Poslanci ve svých projevech často zmiňovali, že zákon má mnoho chyb. Přesto jej nakonec schválili. Této logice nerozumíme. Naši zákonodárci vědomě schvalují špatný zákon a to je děsivé.

Ve čtvrtém čísle časopisu Zvoní! si přečtete:

Rodiče chtějí, aby se děti učily rády. Proto zakládají školy
Komentář Moniky Stehlíkové, maminky ze ZŠ Purkrabka

Potřebujeme, aby rodiče věděli, jak s dětmi pracujeme
Rozhovor s Mirkou Vlčkovou o rodičích v Montessori škole

Vojta musí pryč, protože škola neumí mluvit s rodiči
Reportáž o složitém vztahu školy a rodiny hendikepovaného chlapce

Školský ombudsman? Jedině s velkou dávkou kryptonitu...
Bohumil Kartous o zanedbatelném vlivu školského ombudsmana

Škola jako společný projekt, aneb rodiče mluví do vzdělání
Reportáž ze srpnové akce v ZŠ Vratislavova, která spojila rodiče a učitele

Příběh o tom, jak se narodil špatný zákon
Tereza Valkounová popisuje snahu lesních mateřských škol ovlivnit podobu zákona o dětské skupině

Dobře víme, jak se ve škole cítí mentálně zaostalé děti
Kateřina Lánská komentuje rizika § 16 novely školského zákona

Jednotné přijímací zkoušky. Otázka zní: Komu prospějí?
Janek Wágner komentuje záměr ministra Chládka zavést jednotné přijímačky na střední školy

Žádný zákon naše děti před špatnými učiteli neochrání
Jana Petrů, učitelka z waldorfské školy, o nekvalifikovaných učitelích

Staré dobré časy: Nejčastější klišé českého vzdělávání
Bob Kartous tentokrát o tom, co si lidé nechtějí nechat vymluvit o vzdělávání

Časopis si můžete prohlédnout zde: 

 

 

Přihlaste se k odběru časopisu. Stačí zadat e-mail a časopis Vám příště pošleme přímo do e-mailové schránky:

Časopis ZVONÍ! vychází několikrát ročně, více informací poskytne martin.kovalcik@clovekvtisni.cz.

Předchozí čísla časopisu ZVONÍ! zde: ZVONÍ! č.1  ZVONÍ! č.2 ZVONÍ! č.3

Autor: Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních mateřských škol