Velikonoce bez genderových stereotypů a předsudků
Publikováno: 26. 4. 2017 Doba čtení: 2 minutyV době před Velikonocemi se kromě pomlázek, zajíčků a vajíček vyrojila i spousta článků a diskusí, které se na velikonoční tradice a především na samotnou pomlázku dívaly genderovou optikou… a popravdě Velikonoce z toho nevycházely zrovna nejlépe.
Pokusili jsme se proto onu nerovnováhu trochu vyvážit, přípravy na velikonoční pondělí si užít, mluvit o tom proč se Velikonoce vlastně slaví, jak celá tato tradice vznikla, a hlavně – že to tedy rozhodně není pouze o tom ‚seřezat‘ holky pomlázkou a ‚vysomrovat‘ co nejvíc vajíček (čokolády, peněz… čehokoli jiného).
Pomlázku pletli jak kluci, tak holky… a nejinak tomu bylo i s barvením vajíček a pečením velikonočních jidášů.
Tak snad se nám tu genderovou nevyváženost podařilo alespoň malinko narovnat… :)
V rámci služby Podpory vzdělávání, běžně ji známe jako Doučování, probíhá vzdělávání dětí mimo klasické i nekonvenční a přitom zcela přirozenou formou. Předávání informací o českých tradicích, kdy si děti mohou vyzkoušet například výrobu tradičních jídel, je jedním z mnoha způsobů, jak klienty služby vzdělávat. Někdo by snad mohl namítat, že to není vzdělávání. My jsme opačného názoru. Z tradic částečně vychází náš způsob chování. Dodržováním tradic ukazujeme, že náležíme do té které kultury a tedy i společnosti.
Program doučování již na bílinské pobočce funguje několik let. Využíváme nejen klasické metody učení, ale věnujeme se i zážitkové pedagogice. Vedle stěžejního cíle, kterým je zlepšení prospěchu žáka ve škole, předáváme dětem i jiné znalosti a dovednosti, jež mohou uplatnit v běžném životě. Ke konci roku 2016 jsme s týmem 3 dobrovolníků a jednoho pracovníka doučovali celkem 12 dětí.