Všechny děti potřebují podporu při vzdělávání a rozvíjení talentu. Bez ní by to nezvládl ani nadaný romský muzikant Tomáš Kačo, který inspiruje účastníky našeho retrostipendijního programu
Publikováno: 20. 9. 2023 Doba čtení: 4 minutyZačal další školní rok, ne všem dětem se však během něj bude dostávat stejné podpory v učení se novým věcem. Český vzdělávací systém počítá se značnou účastí rodiny. Někteří rodiče jsou však nízko vzdělaní zatížení existenčními problémy a nemohou být svým dětem dostatečnou oporou. Jiní od svých potomků očekávají spíše brzké přispívání do rodinného rozpočtu. Přitom děti ohrožené sociálním znevýhodněním mají potenciál vystudovat i střední školu a díky tomu se lépe uplatnit na pracovním trhu a v životě. Výsledky stovek mladých, se kterými Člověk v tísni spolupracuje, to potvrzují. Potřebují jen adekvátní podporu, motivaci a dobrý příklad.
Významná část naší práce v Česku je zaměřená na děti, unikátní kombinací vzdělávacích a sociálních služeb a také podpory v mimoškolní přípravě. Pracujeme s celými rodinami i školou, usilujeme o co nejdelší vzdělávací dráhu všech dětí, eliminaci vlivu socioekonomického zázemí a segregace.
Pro ilustraci doplňuje příklad dnes běžné podpory, která je však pro rodiny, se kterými spolupracujeme, finančně nedostupná. „Mladí klienti, kterým jsme letos díky firmě To-das.cz umožnili zdarma účastnit se přípravného kurzu na přijímací zkoušky na střední školu, pak u přijímaček většinou uspěli. Bez této možnosti by jejich šance na přijetí byly o dost nižší.“
K nedokončování ani základního vzdělání dochází nejvíce v Ústeckém a Karlovarském kraji
Předčasné odchody ze vzdělávacího procesu jsou v důsledku nevýhodné pro celou společnost. K nedokončování základního vzdělání podle PAQ Research a dat Ministerstva školství dochází nejvíce v Ústeckém kraji (přes 8 % žáků) a Karlovarském (téměř 6 %). Nejnaléhavější situace je v ORP Bílina (téměř 24 %) a Rumburk (přes 13 %), a to nezahrnuje děti, které sice základní školu dokončí, ale v dalším studiu nepokračují. Nad celorepublikovým průměrem nedokončené ani devítileté povinné školní docházky (necelá 4 %) je také Liberecký, Plzeňský, Jihočeský a Moravskoslezský kraj. Děti tam také častěji opakují ročníky. Podle šetření PAQ Research a STEM pro Ministerstvo školství za limit považují tamní školy nízkou motivaci žáků, vliv rodiny či blízkých a také to, že se jim nedaří u žáků rozvíjet schopnost učit se.
Snažíme se to měnit. Zásadní je individuální a systematická podpora
Řada subjektů i jednotlivců se snaží tuto situaci měnit - ať už finanční podporou, přímou pomocí nebo kombinací obojího. Člověk v tísni například v rámci služby Poradenství mladistvým a navazujícímu programu Retrostipendií financovaného Nadací Albatros podporuje děti a mladé lidi, aby dokončili nejen základní školu, ale ve studiu pokračovali také na střední škole.
Pro mladé lidi je motivující setkat se s někým úspěšným, kdo vyrůstal podobně jako oni
Jedním z těch, kteří před lety sami potřebovali pomocnou ruku, je i Tomáš Kačo. Úspěšný romský klavírista a skladatel, který vyrůstal s jedenácti sourozenci ve skromných podmínkách na předměstí Nového Jičína, a přesto dokázal vystudovat Akademii muzických umění v Praze a Berklee College of Music v Bostonu. Díky talentu, píli a cílevědomosti, ale také podpoře blízkých, učitelů a nadací. Nyní bude za svůj přínos oceněn Stříbrnou medailí předsedy Senátu a při té příležitosti odehraje speciální děkovný koncert (v pondělí 25. 9. 2023) v Jízdárně Pražského hradu, pod záštitou prezidenta Petra Pavla a první dámy Evy Pavlové. Ač dnes hraje, komponuje a učí v Los Angeles, nezapomíná na své kořeny a vděčnost všem, kteří mu pomohli vystoupat k vysněnému cíli. I proto se sám věnuje podpoře mládeže ohrožené sociálním znevýhodněním.
Když se poprvé setkal s osmi desítkami stipendistů z celého Česka, viseli mu doslova na rtech. Se stejným respektem vyslechl i on je a věnoval se následné diskusi.
„Pro mě byl největší cíl studovat co nejdéle to půjde a dotáhnout to co nejdále. Vždycky jsem se toužil setkat s někým, kdo již studuje školu, kam jsem chtěl i já. Každé takové setkání bylo vždy velmi inspirativní, a utvrdilo moji vůli pokračovat ve vzdělávání. Také jsem si uvědomil, že i vysoké cíle je možné proměnit ve skutečnost. Proto mám velkou radost, že teď i já můžu pomoci mladým lidem, kteří jsou uprostřed etapy hledání sebe sama, a rádi se k někomu/něčemu upínají. Vidět někoho, kdo už má tuto složitou cestu za sebou, může být klíčové,“ věří Tomáš Kačo a těší se na další setkání.