HN: Výuka na dálku pokračuje, doplácí na ni hlavně sociálně slabí a prvňáčci
Publikováno: 2. 11. 2020 Doba čtení: 3 minutyHospodářské noviny: Osmiletá Serena jarní zavření škol nesla těžce. Se spolužáky dostala jen seznam úkolů, které s maminkou ani nestíhala vypracovávat. Jako prvňačka zaostávala hlavně ve čtení. "Hrozně nám pomohla doučovatelka, která k nám chodila dvakrát týdně, a Serena se díky tomu hodně zlepšila," popisuje její matka Petra Beniaková z Karlových Varů.
Žáci se do škol vrátili v září, před 14 dny ale museli kvůli zhoršující se koronavirové nákaze znovu přejít na dálkovou výuku. Původně se do lavic měli vrátit v pondělí 2. listopadu, ale to už dosavadní ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) vyloučil. "Kdy to bude, rozhodneme v pátek. Bude záležet na tom, jak se budou vyvíjet data o počtu nakažených," uvedl na úterní tiskové konferenci.
Výuka zvláště menších dětí je z velké části na rodičích. Pokud jim rodiče sami nedokážou pomoct, děti na to doplácejí. Učení na dálku je nyní pro školy i žáky povinné. Řada škol učí alespoň některé hodiny on-line, aby žáci nepřišli o kontakt s učitelem. Stále ale existují děti, které se do výuky přes internet zapojit nemohou. Při jarním zavření škol jich bylo až deset tisíc.
Například Beniaková je od jara bez práce a nemůže si dovolit koupit notebook, ze kterého by se Serena připojila. "Začala jsem to řešit už týden před zavřením škol. Poprosila jsem Člověka v tísni, se kterým dlouhodobě spolupracuji a zajišťují mi i doučování, a oni mi zapůjčili notebook, díky němuž se teď Serena může účastnit on-line výuky," uvádí Beniaková.
Školy mají povinnost zajistit i úkoly na papíře, které si rodiče mohou ve škole vyzvednout, pokud se nemohou připojit elektronicky. To ale pro řadu rodičů není řešení. "Je určitě mnohem lepší, když paní učitelka může dětem něco vysvětlit a my s nimi pak děláme jen menší množství úkolů," vysvětluje Beniaková. Pomoc nabízejí různé firmy a neziskové organizace.
Některé školy online výuku vůbec nezavedly
Většina škol se na současnou situaci připravila a snaží se dálkovou výuku zabezpečit co možná nejlépe. Přesto mezi nimi stále existují obrovské rozdíly. "Zrovna jsem se dozvěděl o škole, která zatím on-line výuku nerozjela vůbec," říká Michal Černý, předseda Asociace ředitelů základních škol. Výhodu mají ti, kteří se na digitální technologie zaměřovali už dříve.