Zdraví je krásný kšeft

Publikováno: 11. 5. 2016 Doba čtení: 2 minuty
Zdraví je krásný kšeft
© Foto: ČvT archiv

„… Například východ slunce. A vítr ve větvích. Anebo píseň, tichou jak padající sníh.
Tak to prý nelze koupit za žádný peníze. Jenže zbejvá spousta věcí A ty koupit lze. Jo vždyť víš ….”
Znělo od roku 1988 v rádiu, televizi, na diskotékách – hitovka. Text opravdu nadčasový.

Tuto pecku si mohl prozpěvovat „pán se stolkem“ v ulici Prostřední nebo U Kolejí, kde se v tomto roce několikrát objevil. Přestože na stolku ani na čele neměl napsáno, co ho do Předlic přivádí, svou přítomností vzbudil zájem, kolem pána bylo rušno, plno, stály se fronty. Revírní bratrská pokladna?! (dále jen RBP) Nevíte? Třeba ještě pána potkáte…

RBP (http://www.rbp-zp.cz) je zdravotní pojišťovna se sídlem v Ostravě. To samo o sobě není nic špatného. Co je ale v tomto případě rovnou nezákonné, je způsob, jakým změnu zdravotní pojišťovny „pán se stolkem“ nabízel. V Ústí nad Labem je podomní prodej upraven vyhláškou (http://www.usti-nad-labem.cz/files/nm_2-2013.pdf) a v přehledu povolených objektů a parcel ulice Prostřední popř. U Kolejí jmenované nejsou. Za změnu pojišťovny „pán se stolkem“ navíc lidem platil 100 až 500,-Kč. To už mimo jiné spadá do kategorie nekalých praktik, stejně tak, že změnu pojišťovny mohl dospělý změnit i za svého partnera či jiné dospělé příbuzné.

Jak si ale vysvětlit, že „pán se stolkem“ pořádal nábor pro zdravotní pojišťovnu, která má v Ústí nad Labem nasmlouváno minimum praktických lékařů a specialistů? Jako zneužití sociální situace a neznalosti lidí? Jako způsob, jak lékaře donutit, aby s pojišťovnou uzavřeli smlouvy? Nejspíš oboje.

Většina lidí pocítila následky v okamžiku, kdy je lékař odmítl ošetřit z důvodu, že s danou zdravotní pojišťovnou nemá uzavřenou smlouvu. A to se stalo i paní Janě. RBP má v Ústí nad Labem své jednatelství, otevírací doba pro klienty je v pondělí. Paní Jana se za doprovodu naší terénní pracovnice vydala svůj problém řešit. Pracovnice RBP paní Janě sdělila, že se pokusí lékaře přemluvit, aby se zdravotní pojišťovnou smlouvu uzavřel (když lékař zjistí, že je část jeho pacientů registrována u zdravotní pojišťovny, se kterou nemá uzavřenou smlouvu, tak novou smlouvu uzavře). V tomto případě se tak nestalo a lékař smlouvu uzavřít odmítl.  Terénní pracovnice upozornila na nezákonnost a nekalé praktiky během náboru. Pracovnice RBP potvrdila, že o „nekalých praktikách“ ví, ale že s tím nemůže nic dělat. Opravdu? Zdravotní pojišťovnu je možné změnit 2krát za rok v zákonem vymezených termínech. A další možnost změnit zdravotní pojišťovnu se blíží – červenec.  Uvidíme, jestli se s podomním prodejem znovu setkáme. „Dělat s tím něco“ může kdokoliv, kdo je podomními prodejci mimo určená místa osloven – může volat PČR.

RBP sama o sobě může být kvalitní a profesionální zdravotní pojišťovnou, neměla by se ale snižovat k praktikám, které její jméno mohou poškodit či pošpinit. Což „pán se stolkem“ rozhodně udělal. To, že lidem na nějaký čas „zavařil“, než našli lékaře, který je ošetří, ho nejspíš netrápí. Život to nikoho nestálo a jak uvedla pracovnice RBP – pokud by šlo o ohrožení života dítěte nebo dospělého, tak mohou smlouvu zrušit a klient se může vrátit ke své „staré“ pojišťovně.

Autor: Radka Kunešová, koordinátorka sociálních služeb

Související články