„Chci se dál učit a jednou se stát počítačovou expertkou,“ říká osmnáctiletá Lominesh z Etiopie
Publikováno: 22. 9. 2020 Doba čtení: 3 minutyOsmnáctiletá Lominesh Gelano nikdy v životě nebyla ve školní učebně. I když se narodila do chudé rodiny, která si nemohla dovolit investovat do dívčina vzdělání, Lominesh nikdy nepřestala snít o možnosti chodit do školy. Jako nejmladší ze šesti dětí vyrůstala v okresu Kochere a dny trávila děláním domácích prací jako je praní a mytí nádobí nebo sekání dřeva a domov opouštěla jen, když šla pro vodu.
Změna v jejím životě nastala, když rodinu navštívili zastánci vzdělání žen z řad místní komunity, které podporuje Člověk v tísni. Jejich cílem bylo přesvědčit rodiče o významu vzdělání pro jejich dceru. Tyto návštěvy přímo v rodinách jsou součástí projektu, jehož cílem je umožnit vzdělání těm nejvíce marginalizovaným dívkám na celém světě. Věnujeme se mu ve čtyřech etiopských oblastech, kterými jsou Amhara, Afar, Oromia a SNNPR. Projekt je součástí programu na podporu vzdělání dívek, který zahájil britský Úřad pro zahraniční věci, společenství a rozvoj (FCDO) v roce 2012. Jedná se o největší světový fond, který se právě oblasti vzdělávání dívek věnuje.
Zdolat překážky nebylo snadné
Lominesh využila příležitosti, kterou jí projekt nabídl a zapsala se do školy ve své obci. Zprvu byla velmi nadšenou a horlivou studentkou. O dva měsíce později se však provdala a její studijní výsledky se zhoršily. Její učitel Mesele říká: „Studenty rozděluji do tří kategorií: na studenty, kteří dosahují výsledků nadprůměrných, průměrných a podprůměrných. Lominesh je bezpochyby jedna z nejlepších studentek. Při vyučování je velmi aktivní a ráda prezentuje své nabyté vědomosti. Dokážete si tedy představit můj šok, když jsem se dozvěděl od jejích spolužaček, že školní docházku ukončila, protože se vdává.”
Učitel Mesele byl rozhodnutý přesvědčit Lominesh ve škole setrvat. Spolu s dalšími komunitními pracovníky navštívil Lominesh doma a promluvil i s jejím manželem. „Komunitní pracovník oběma vysvětlil, že vedle manželství je důležité i vzdělání a že je možné mít obojí,” říká Mesele.
Po dlouhém přemlouvání se Lominesh ke studiu vrátila. Říká: „Vždycky jsem chtěla chodit do školy a teď už studium přerušit nechci. Mluvila jsem o tom s manželem a shodli jsme se na tom, že budu ve vzdělání dál pokračovat a děti si pořídíme až tak za pět let.”
Její muž dodává: „Jestli chce pokračovat ve vzdělání, nebudu jí bránit. Bývá zvykem, že prvních šest měsíců po svatbě ženy neopouštějí dům, ale jestli je šťastná, že může chodit do školy, tak já jsem také šťastný.”
Lominesh se vrátila do školy a když jsme se ptali na její pocity a na to, jaké to je být zpět ve třídě, usmála se a poznamenala: „Škola mě opravdu baví a když jsem tu příležitost studovat dostala, nechci si ji nechat utéct. Chci se dál učit a jednou se chci stát počítačovou expertkou.” V její třídě je pět dalších vdaných dívek a ty také ve vzdělání pokračují.
Očekává se, že projekt CHANGE v celé zemi zasáhne 31 000 dívek bez základního vzdělání ve věku 10 – 19 let, přičemž asi 8 500 z nich má být z SNNPR. V současné době je do projektu začleněna první skupina 5 500 studujících dívek ve čtyřech regionech, z čehož 2 200 dívek žije v SNNPR
Projekt vede Člověk v tísni a realizuje jej spolu s partnery z Alliance2015, Concern Worldwide, Welthungerhilfe, Helvetas a Italské asociace na pomoc dětem/ the Italian Association for Aid to Children (CIAI).