Jak jsme doučovali během koronakrize: Díky online doučování Péťa nepropadla

Jak jsme doučovali během koronakrize: Díky online doučování Péťa nepropadla

3. 8. 2020

S Petřinou rodinou se známe už několik let. Pomáháme jim s různými problémy, zejména s dluhy a bydlením. Rodina se nachází ve složité situaci a není sama schopna najít cestu z nesnází ven. Opakovaně se nachází v různých problémech a na celou situaci doplácejí nejvíce právě děti. 

Peťce, která letos ukončila devátou třídu, jsme doučování doporučili v polovině dubna. Propadala totiž téměř ze všech předmětů. Měla problémy s absencí a úkolům, které dostala, vůbec nerozuměla. Zároveň byla demotivovaná a o školu neměla zájem. Nejdříve si držela pózu a snažila se působit nad věcí. Po pár hodinách online doučování však pookřála. Poprvé v životě ji někdo věřil, podporoval a intenzivně se jí věnoval.

Během karantény probíhalo veškeré doučování online. Petra své dobrovolnici volala přes messenger a na chatu si spolu intenzivně psaly. Pétě tento způsob vyhovoval, v osobním kontaktu byla odtažitá a styděla se. Takto se mohla více otevřít a cítit se bezpečně. Snad i proto, že je na komunikaci v online prostoru zvyklá, navázaly s dobrovolnicí během karantény skutečně blízký a důvěrný vztah. Petra se už nestydí zeptat, když něčemu nerozumí a nad úkoly se zamýšlí více do hloubky.

Přispějte obětem koronaviru
Darovat pravidelně

Doučovatelka i Petřina učitelka se shodují, že je šikovná, probírané látce rozumí a spoustu věcí si pamatuje. Bez pomoci však nedokáže plně využít svůj potenciál. Doma jí nikdo nevěří a na vzdělání nekladou rodiče dostatečný důraz. Ve škole byla celé roky považována za neaktivní a nevšímavou žačku, což vycházelo především z jejího přístupu a chování. Paní učitelka hodnotí doučování velmi kladně. Od doby, co s námi Peťa spolupracuje, je prý pro školu více zapálená, má připravené materiály a úkoly.

Bez online doučování by během karantény byla Petra ztracená. Nedokázala by se sama zorientovat v požadavcích jednotlivých učitelů a v technickém procesu plnění a odevzdávání úkolů. Velká pomoc doučovatelky spočívala v kontrole toho, jestli Peťa rozumí zadání a ví, co má dělat. Jsme velmi rádi, že můžeme říci, že spolupráce byla opravdu přínosná. Petra na konci roku nepropadla ani z jednoho jediného předmětu! A i přesto, že tvrdí, že jí jsou známky jedno, bylo vidět, že je na sebe pyšná.

Když se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se ocitly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly rychle zaostávat. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním. Člověk v tísni se od samého počátku koronavirové krize pokouší trhliny v českém vzdělávacím systému zacelovat a pomáhat dětem, kterým jejich okolí podporu neposkytne. To vše daří i díky podpoře dárců na sbírku SOS Česko, spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.digital. Stále platí, že aktuálně pomáháme až tisíci dětí v rámci služeb doučování, kariérního poradenství, předškolní výchovy a podpory v nízkoprahových klubech pro mládež. Někde probíhá v přímém kontaktu s rodinou, někde online. Náš přístup je individuální s důrazem na respektování specifických potřeb každé rodiny a dítěte.



Autor: Radka Kachramanová