Jak jsme doučovali během koronakrize: Díky počítači plní děti úkoly

Publikováno: 3. 8. 2020 Doba čtení: 3 minuty
Ilustrační foto
© Foto: archiv

Už rok a půl doučujeme děti z devítičlenné rodiny – otec, matka a sedm sourozenců. I přes velký počet členů v domácnosti žijí všichni pod jednou střechou malého bytu 2+1. Do školy chodí už tři ze sourozenců. A protože rodiče nestačí na to, aby jim s úkoly pomáhali, snažíme se jim pomoci my. Matka má jen základní školu a navíc mnoho času věnuje péči o mladší sourozence, prostor na pomoc dětem se školní přípravou jí proto nezbývá. Stejné je to s otcem. Ten je celý den v práci a o víkendu chodí čas od času na brigády. 

Místní škola, do které děti chodí, se dálkové výuce a online vzdělávání nepřizpůsobila. Učivo bylo žákům školou předáváno jen prostřednictvím vyvěšeného seznamu cvičení z učebnice na dveřích školy. Pokud by se tedy dětem nevěnovala naše dobrovolnice, několik měsíců by zůstaly zcela bez vzdělávání a hrozilo by, že z učení naprosto vypadnou.

Rodina žije v oblasti bývalých Sudet a peníze nazbyt rozhodně nemá. V rodině je pouze jeden telefon a žádná jiná elektronika, kterou by děti mohly využívat pro distanční vzdělávání. Vzhledem k tomu, že je celý chod domácnosti a péče o všech sedm dětí na matce, využívá mobil většinu času ona a nemůže ho dětem pro studijní účely ponechat.

Přispějte na SOS Česko
Chci vstoupit do Klubu přátel

Do rodiny jsme se proto rozhodli zapůjčit počítač. Rodina za něj byla ohromně vděčná. Chtěla se na digitalizaci alespoň z části podílet, a tak si sama zajistila připojení na internet. Děti se díky počítači mohly vzdělávat i v době, kdy nemohly chodit do školy a kdykoliv měly s učením nějaké problémy, spojily se se svou doučovatelkou. Momentálně děti doučujeme střídavě v kanceláři a na dálku s pomocí půjčeného počítače. Do domácnosti kvůli stávající hrozbě nákazy i nadále nechodíme.

Nejvíce počítač využívá nejstarší holčička, která na něm píše referáty a hledá si na internetu informace, které ji zajímají, a na které ji rodiče nedovedou odpovědět. Je moc šikovná, škola ji baví a rodičům pomáhá s péčí o nejmladší sourozence. Na počítači učí i brášku třeťáka, který se díky zajímavým cvičením dokáže na látku lépe soustředit. Už jednou propadl, škola ho nebaví a neudrží pozornost. Výuka prostřednictvím různých barevných interaktivních her mu ukazuje, že škola nemusí být nezábavným místem, které musí přetrpět.


Když se v březnu uzavřely školy a v rychlosti se přešlo na vzdálenou výuku, ne všechny děti se ocitly ve stejné situaci. Ty, které neměly počítač či připojení k internetu, náhle přestaly být v kontaktu se školou. Děti, jejichž rodiče nemají dostatečné znalosti nebo i dostatek času pomáhat s učivem, začaly rychle zaostávat. Právě u těchto dětí se mohou dramaticky prohloubit stávající problémy se vzděláváním. Člověk v tísni se od samého počátku koronavirové krize pokouší trhliny v českém vzdělávacím systému zacelovat a pomáhat dětem, kterým jejich okolí podporu neposkytne. To vše daří i díky podpoře dárců na sbírku SOS Česko, spolupráci s Nadací České spořitelny a s iniciativou Česko.digital. Stále platí, že aktuálně pomáháme až tisíci dětí v rámci služeb doučování, kariérního poradenství, předškolní výchovy a podpory v nízkoprahových klubech pro mládež. Někde probíhá v přímém kontaktu s rodinou, někde online. Náš přístup je individuální s důrazem na respektování specifických potřeb každé rodiny a dítěte.




Autor: Radka Kachramanová

Související články